۹ فروردین ۱۴۰۱، ۹:۳۱
کد خبرنگار: 2211
کد خبر: 84698729
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

تلخ و شیرینی های سفر به روستای دیل در گچساران

۹ فروردین ۱۴۰۱، ۹:۳۱
کد خبر: 84698729
تلخ و شیرینی های سفر به روستای دیل در گچساران

یاسوج - ایرنا - طبیعت بسیار زیبا، وجود بناهای تاریخی، جاذبه های دست ساز مانند یک پل چوبی و جاده سلامت و هوای مطبوع روستای دیل را به یکی از شلوغ ترین جاذبه های کهگیلویه و بویراحمد تبدیل کرده اما کمبود برخی از امکانات موجب گلایه مندی مسافران شده است.

روستای دیل که با طبیعتی سرسبز، جنگل های بلوط، آب و هوای مطبوع در میان ۲ کوه کاردی جاخوش کرده و در فاصله ۲۷ کیلومتری شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار گرفته است.

دشتک دیل با داشتن زیرساخت های گردشگری چون روشنایی، سکوبندی، سرویس های بهداشتی، فروشگاه های عرضه مواد غذایی و زیبایی خیره کننده اش نگین گردشگری گچساران و به اذعان بسیاری از مسافران یکی از رویایی ترین تفرجگاه های طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد در فصل بهار است که جا دارد تا مسوولان برای تکمیل امکانات در این منطقه به رونق گردشگری منطقه کمک کنند.

عبور گله های گوسفندان با نوای نی چوپانان ، مردان و زنانی که سوار بر چهارپایان از مسیرهای سخت برای جابه جایی مایحتاج خود در تکاپو هستند بر زیبایی های این منطقه افزوده است.

به راستی که گستردن سفره‌های غذا در سایه سار پیر درختان بلوط و علفزارهای یک دست سبز در هوای مطبوع بهاری، نغمه دلکش پرندگان در تنگ زیبای دیل سفری خاطره انگیز برای گردشگران فراهم آورده است اما کمبود آب آشامیدنی و امکانات اقامت شبانه باعث تلخکامی و گلایه بسیاری از مسافران این تفرجگاه دلنشین شده است.

روستای دیل که با طبیعتی سرسبز، جنگل های بلوط، آب و هوای مطبوع در میان ۲ کوه کاردی قرار گرفته در فاصله ۲۷ کیلومتری شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران این روزها پذیرای هزاران گردشگر از استان های سراسر کشور است.

بیشتر مسافرانی که به این اکوموزه طبیعی سفر می کنند باید آب مورد نیاز خود را همراه داشته باشند و به دلیل کمبود امکانات اسکان ناچار به ترک منطقه هستند.

راهکارهای مسوولان

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گچساران گفت: نبود آب مشکل بسیاری از مناطق گردشگری این شهرستان است اما تفرجگاه دیل به دلیل اینکه پذیرای گردشگران زیادی از شهروندان استان های مختلف کشور است که با امکانات منطقه آشنایی ندارند اهمیت زیادی دارد.

رحیم خردمند اضافه کرد: تاسیسات آب منطقه گردشگری دشتک دیل که براساس یک تفاهم نامه در اختیار مجریان یک طرح عمرانی این شهرستان قرار گرفته آسیب جدی دیده و تلاش می شود از طریق مراجع قانونی هزینه خسارت ها از  متولیان طرح یاد شده اخذ و برای احیای زیرساخت ها هزینه شود.

وی تاکید کرد: برای رفع کمبود آب به صورت موقت به تازگی مخزن ذخیره آب ۲ هزار متر مکعبی مستقر شده و براساس برنامه ریزی  انجام شده قرار است دهیاری دیل در زمان مورد نیاز برای پرکردن آب این مخزن اقدام کند.

خردمند تصریح کرد: به منظور تامین آب مورد نیاز گردشگران نیاز است تا دستگاه های اجرایی گچساران  برای اختصاص تانکرهای سیار اقدام کنند. 

وی در مورد اسکان شبانه مسافران نیز گفت: راه اندازی اقامتگاه های بومگردی می تواند به رفع این معضل کمک کند.

خردمند تاکید کرد: میراث فرهنگی گچساران آماده پرداخت تسهیلات بانکی و اعطای مجوز به متقاضیان سرمایه گذاری برای راه اندازی اقامتگاه های  بومگردی است.

وی بیان کرد: در صورت ایجاد چنین امکاناتی افزون بر فراهم شدن امکان اقامت شبانه مسافران با پخت غذاهای محلی می توان به افزایش درآمد اهالی از طریق صنعت گردشگری اقدام کرد.

زیرساخت های تفرجگاه دیل

وی با یادآوری  اینکه منطقه گردشگری دشتک دیل چند سالی است که به بخش خصوصی واگذار شده بیان کرد: از سال ۱۳۸۳ تاکنون ۳۰ میلیارد ریال برای ایجاد زیرساخت های این منطقه گردشگری هزینه شده است اما جوابگو نیست .

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گچساران تصریح کرد: چاه آهکی تامین آب، سرویس های بهداشتی، ۱۸ آلاچیق و ۲۴ سکوی نشیمن از جمله زیرساخت های ایجاد شده در منطقه گردشگری دشتک دیل است.


دیگر جاذبه های گردشگری روستای دیل

روستای دیل بزرگترین روستای دهستان بویراحمد گرمسیری با بیش از ۲ هزار نفر جمعیت جاذبه های گردشگری دیگری نیز دارد که آثاری تاریخی چون گنبدان گبر در چرزو، تنگ آسیاب، قلعه برج، ده بزرگ و قلعه شاه بهمن که از ایران باستان به یادگار مانده از جمله این مناطق است.

آستانه مقدس امامزاده بی بی کریمه (س)،امامزاده علی (ع) ، امامزاده بی بی رشیده (س) ،بی بی کیهانه  (س) ، امامزاده میرحمزه (ع)، قدمگاه امام رضا (ع) امامزاده ابراهیم(ع) معروف به آقای شهدا لطف و صفایی خاص به این روستا بخشیده است .

گردشگران پس از انجام سیاحت و زیارت در روستای دیل می توانند با عبور از پل چوبی در هوایی بهاری، طبیعتی زیبا، به دور از هیاهوی شهر در جاده سلامت روستا پیاده روی دلچسبی داشته باشند.

گردشگری نوروزی در گچساران به روایت آمار

فرماندار گچساران گفت: ۳۱ هزارو ۹۰۷ نفر گردشگر و مسافر از ابتدای تعطیلات نوروزی امسال از روز بیست و ششم اسفند سال ۱۴۰۰ تا پایان نیمه نخست تعطیلات نوروزی امسال در مناطق مختلف این شهرستان اقامت کردند.

روانبخش دیهیم خوب افزود: این تعداد گردشگر در مدارس و مهمان سراهای دستگاه‌های اجرایی و اقامتگاه های موقت اعم از کمپ، کانکس، چادر مسافرتی شهرستان گچساران اسکان یافتند.

وی عنوان کرد: از این تعداد مسافر نوروزی ۷۰ درصد معادل  ۲۲ هزار و ۴۷۰ نفر در اقامت گاه های موقت اعم از کمپ، کانکس، چادر مسافرتی و ۲ هزار و ۵۰۱ نفر نیز در تأسیسات اقامتی وابسته به آموزش و پرورش اقامت داشتند.
وی تصریح کرد: بیش از  ۶ هزار و ۲۹۵ مسافر نیز در سایر مراکز اقامتی اعم از مهمان سراهای ادارات، خوابگاه های دانشجویی و سالن های ورزشی اقامت کردند.

 فرماندار گچساران گفت: مابقی مسافران نوروزی نیز در اقامت گاه های سنتی، مجتمع های گردشگری، مهمانپذیر ها، طرح خانه مسافر مستقر بودند.

 فرماندار گچساران اظهار داشت: از بیست و ششم اسفند سال ۱۴۰۰ تا پایان  نیمه نخست تعطیلات نوروزی امسال ۵۰ هزار و ۳۵۰ نفر از جاذبه های گردشگری تاریخی، فرهنگی و توریستی این شهرستان بازدید کردند.

دیهیم خوب افزود: گچساران به دلیل قرار گرفتن در مسیر استان‌های جنوبی و طبیعت بکر و سرسبز و وجود جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و زیارتی مقصد بسیاری از مسافران است.

دیهیم خوب گفت: حرم بی بی حکیمه (س)، بارگاه امامزاده جعفر (ع)، باغ فردوس، دشتک دیل، قلات گناوه، آبشار کیوان لیشتر، سد کوثر، آبشار رودبال، آبشار هرجون و روستای موگ، کوشک گودنگون و مارین از مهمترین مناطق گردشگری گچساران است.

شهرستان ۱۲۶ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha