اوکراین تأسیسات ذخیره‌سازی گاز خود را در اختیار اتحادیه اروپا می‌گذارد

تهران- ایرنا- "هرمان هالوشنکو" وزیر انرژی اوکراین گفت: کی‌یف تأسیسات ذخیره‌سازی گاز طبیعی خود را برای حفظ ذخایر انرژی راهبردی اتحادیه اروپا در اختیار آن اتحادیه قرار می‌دهد.

به گزارش ایرنا، هالوشنکو وزیر انرژی اوکراین شنبه شب از تلاش های اتحادیه اروپا برای کنار گذاشتن وابستگی خود به گاز روسیه و خرید مشترک از سایر تامین کنندگان استقبال کرد.

هالوشنکو افزود: اوکراین می تواند با تأسیسات ذخیره سازی خود به این مکانیسم همبستگی و تعادل کمک کند.

در ادامه تلاش‌ها برای کاهش وابستگی غرب به نفت و گاز روسیه در بحبوحه جنگ اوکراین، اتحادیه اروپا و ایالات متحده روز جمعه قراردادی را امضا کردند که بر اساس آن، کمبود گاز اروپا را آمریکا جبران کند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا پس از دیدار با رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد که ایالات متحده تا پایان سال 15 میلیارد متر مکعب اضافی گاز - معروف به LNG - را در اختیار اتحادیه اروپا قرار می‌دهد.

اورسولا فون درلاین رئییس کمیسیون اروپا نیز پس از اظهارات بایدن عنوان کرد که حضور رئیس جمهوری ایالات متحده در بروکسل «پیام بسیار قدرتمندی را به جهان ارسال می کند. چرا که مشارکت دو سوی اقیانوس قوی‌تر و متحدتر از همیشه است و ما مصمم هستیم در برابر جنگ وحشیانه روسیه بایستیم».

اتحادیه اروپا پیش‌تر اعلام کرده بود که مصرف گاز روسیه را در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین کاهش خواهد داد.

روسیه تأ‌مین کننده اصلی انرژی اروپاست و جنگ آن با اوکراین به بالا بردن قیمت انرژی کمک کرده است. البته بهای انرژی پیش از حمله روسیه به اوکراین به دلیل بحران ناشی از همه‌گیری کرونا افزایش یافته بود.

تحولات اوکراین باعث شد تا اتحادیه اروپا متعهد شود که مصرف گاز روسیه را با افزایش واردات از سایر کشورها و تقویت انرژی های تجدیدپذیر تا دو سوم در سال جاری کاهش دهد.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha