۲ فروردین ۱۴۰۱، ۱۴:۲۹
کد خبر: 84693033
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عراق و از سرگیری مناسبات با سوریه

۲ فروردین ۱۴۰۱، ۱۴:۲۹
کد خبر: 84693033
عراق و از سرگیری مناسبات با سوریه

بغداد- ایرنا- بعد از استقبال گرم مقامات بلندپایه اماراتی از رئیس جمهوری سوریه در «دبی»، شنیده ها در عراق حاکی است که بغداد نیز در صدد از سرگیری مناسبات با سوریه است.

به گزارش ایرنا، بر اساس این شنیده ها که به رسانه ها و همچنین شبکه های اجتماعی کشیده شده است برخی ناظران می گویند اماراتی ها به دولت عراق، چراغ سبز از سرگیری مناسبات با دولت سوریه را داده اند.

«مشعان الجبوری» شخصیت سیاسی اهل سنت عراقی، متعاقب استقبال از اسد در امارات، در توئیتی روز یکشنبه (۲۹ اسفند ۱۴۰۰) از «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق خواسته است که به «سوریه که از کمبود سوخت رنج می برد»، کمک کند.

«ایاد السماوی» شخصیت سیاسی و نزدیک به «ائتلاف دولت قانون» (نوری المالکی) در واکنش به این فراخوان جدید الجبوری برای حمایت از سوریه، آن را در راستای تغییر منش کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نسبت به دمشق دانسته است.

وی نوشته است: یک سال است «فیصل المقداد» وزیر امور خارجه سوریه می خواهد به عراق سفر کند اما بغداد از اعطای موافقت خودداری می کند، حال چه اتفاقی افتاده که به یاد سوریه و ملت دوست و همسایه سوریه افتاده اید؟

السماوی خطاب به مشعان الجبوری گفته است: تو انسان رک و راستی هستی؛ بگو که امارات از دولت «مصطفی الکاظمی» خواسته است که به سوریه کمک کند و الکاظمی هم از تو خواسته است تا این موضوع را توئیت کنی، آقای «ابویزن» از این بازی ها نکن!

ابویزن، کنیه ای است که به آن مشعان الجبوری مورد را خطاب قرار می گیرد و این رسم عرب ها است که فرد را به نشانه احترام با نام فرزند بزرگش مورد خطاب قرار می دهند.

عراق طی یک دهه، سطح مناسبات خود را با دمشق به حداقل رسانده بود و منتقدان به کاهش روابط بغداد-دمشق می گویند این وضعیت در نتیجه دیکته های آمریکا و برخی کشورهای عربی بوده است.

با وجود این فشارها اما، دولت منتخب «عادل عبدالمهدی» در اواخر ۲۰۱۹، اقدام به بازگشایی گذرگاه «البوکمال» با سوریه و گسترش مناسبات با این کشور کرد هرچند آمریکا و اعراب ناخرسند از این رویکرد عراق،  با ایجاد فتنه داخلی، در نهایت دولت عبدالمهدی را ناچار به استعفا کردند.

دولت مصطفی الکاظمی، بار دیگر سطح مناسبات را با سوریه به حداقل رساند اما اکنون که یخ مناسبات بین دمشق و حاشیه نشین های خلیج فارس در حال ذوب شدن است، گزارش ها حاکی است که گرایش ها در بغداد برای از سرگیری مجدد مناسبات با دمشق تقویت شده است.

در همین حال، «انور قرقاش»، مشاور سیاسی رئیس امارات متحده عربی گفت: سفر بشار اسد رئیس جمهور سوریه به امارات، ناشی از «قصد امارات برای تداوم نقش اعراب در پرونده سوریه» است.

وی افزود: امارات به اتخاذ یک سیاست واقع بینانه در جهت کاهش تنش‌ها و توسعه نقش اعراب در رویکردی عملی برای یافتن راه حل بحران‌های منطقه ادامه می‌دهد، زیرا شرایط پیچیده منطقه نیازمند اتخاذ رویکردی عملی و منطقی است که به حاشیه راندن تلاش‌های اعراب برای مقابله با چالش‌ها و دوری از شر بحران‌ها و فتنه‌ها را نمی‌پذیرد.

رئیس جمهوری سوریه روز جمعه (۲۷ اسفند ۱۴۰۰) در سفری رسمی و پس از مدت‌ها قطع روابط کشورش با کشورهای حاشیه خلیج فارس، وارد امارات متحده عربی شد و با شماری از مقامات این کشور دیدار کرد.

بسیاری از ناظران در عراق معتقدند که بازگشت قدرتمند سوریه به منطقه، نشانه پیروزی محور مقاومت در پافشاری بر مواضع و ارزش های آن است.

رئیس مرکز پژوهش های راهبردی «العراق» در این باره به ایرنا گفت: حضور «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه در امارات متحده عربی به معنی پیروزی محور مقاومت است.

«محمد صادق الهاشمی» تاکید کرد که پیام اول حضور بشار اسد در امارات به معنی پیروزی محور مقاومت است و اینکه این محور توانست، موجودیت مقتدرانه خود را در منطقه به اثبات برساند و اعمال کند.

الهاشمی افزود: ابتکار عمل معادلات منطقه، تاکنون تا حد زیادی توسط صهیونیست ها و برخی عوامل آنها در حاشیه خلیج فارس مدیریت می شد اما سفر بشار اسد به امارات نشان داد که معادلات منطقه تغییر کرده است.
در همین حال، «کاظم الحاج» تحلیلگر برجسته عراقی نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا حضور بشار اسد در امارات و استقبال گرم از او در دبی را «نشانه پیروزی محور مقاومت در منطقه و شکست طرح صهیونیستی- آمریکایی» می داند؛ طرحی که برخی حاشیه نشین های خلیج فارس نیز در آن گرفتار شده بودند.

الحاج می گوید «نباید فراموش کرد که یک جنگ جهانی به مدت حدود یک دهه علیه سوریه و عموم محور مقاومت به راه افتاده بود اما ثبات بر ارزش ها، عقیده و باور صحیح، بصیرت و دور اندیشی محور مقاومت در مقابل چالش ها و جنگ تحمیل شده، این پیروزی را به بار آورده است.»

تحلیلگر سیاسی-امنیتی عراقی بر این باور است که «محور مقاومت امروز ثمره مواضع شرافتمندانه خود در دفاع از قضایای امت اسلامی از جمله قضیه فلسطین را می بیند.»

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha