۲۵ اسفند ۱۴۰۰، ۱۷:۴۴
کد خبرنگار: 1936
کد خبر: 84687886
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

«منظر تاریخی هگمتانه» تنها گزینه ایران برای ثبت جهانی آثار است

همدان-ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با اشاره به قطعی شدن مراحل ثبت منظر تاریخی هگمتانه گفت: در حال حاضر این پرونده به عنوان تنها گزینه ایران برای ثبت جهانی در سازمان یونسکو در سال آینده قطعی شده است.

به گزارش ایرنا علی مالمیر روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: پرونده ثبت جهانی منظر تاریخی هگمتانه در سازمان یونسکو به عنوان تک سهمیه کشور به استان همدان اختصاص یافته است.

وی حضور ارزیابان برای ثبت کاروانسراهای ایرانی در استان را از جمله اتفاقات خوب امسال برشمرد و ابراز امیدواری کرد نتیجه این ارزیابی و مساله ثبت کاروانسراهای استان در ۲ یا سه ماه آینده تعیین تکلیف شده و شاهد اولین ثبت جهانی در این بخش باشیم.

«منظر تاریخی هگمتانه» تنها گزینه ایران برای ثبت جهانی آثار است

وی با اشاره به انتخاب گنبد علویان و ثبت آن به عنوان میراث جهان اسلام از بین پنج اثر معرفی شده کشور افزود: این موضوع نیز اتفاق بزرگی بود که رخ داد و امیدواریم هنگام دریافت مدرک این ثبت، بتوانیم جشن خوبی داشته باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان همدان درباره سایت موزه پیاده راه میدان امام (ره) نیز گفت: ساخت ساختمان این سایت به پایان رسیده و در حال حاضر در حال رایزنی و تبادل تفاهم نامه برای تحویل اشیا تاریخی به شهرداری هستیم تا به زودی این سایت نیز افتتاح شود.

وی ادامه داد: این یک اتفاق مهم است که با پیگیری مکرر و کمک دوستان و وفاق جمعی از مسئولان استان محقق شد بنابراین لازم است برای تحقق این هدف بزرگ اقداماتی برای رفع مشکلات و ایجاد زیرساخت‌های مناسب در آن محور فرهنگی گردشگری صورت گیرد.

مالمیر توضیح داد: از آنجا که پرونده ثبت جهانی هگمتانه شامل منطقه تاریخی هگمتانه، بافت واحد ارزش و بازار و دیگر مسیرهای این محور است باید اقدامات بزرگ، مهم و وسیعی مانند حذف سواره از هگمتانه، ساماندهی بازار، ساماندهی جداره ها که شامل چهار خیابان اصلی و بخشی از ۲ خیابان اصلی دیگر می شود، انجام شود چرا که ارزیابان هنگام حضور درباره طرح های ما و مدت زمان اجرای آن سوال خواهند کرد.

«منظر تاریخی هگمتانه» تنها گزینه ایران برای ثبت جهانی آثار است

وی بیان کرد: انجام این کارها نیازمند جذب اعتبارات قابل توجه است کما اینکه در حال حاضر یک تیم چنده نفره یک ماه و نیم است که در حال احصا مشکلات و یافتن راهکارها برای اقدامات اصلاحی هستند تا مطابق آن برنامه ریزی و تامین اعتبار انجام شود.

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با این توضیح که مهمترین دستاوردهای ثبت جهانی این است که کارهایی که باید در سال‌های طولانی انجام شود با بسیج امکانات ظرف یک یا دوسال انجام می شود ادامه داد: الزاماتی برای حفاظت بعد از ثبت و انجام اقدامات اصلاحی نیز وجود دارد که از دستاوردهای این ثبت جهانی محسوب می‌شود. 

وی اعلام کرد: پیش بینی تقریبی ما برای اجرای طرح و انجام اقدامات لازم برای ثبت جهانی هگمتانه بین ۵۰ تا ۸۰ میلیارد تومان اعتبار است که باید صرف اقدامات عمرانی، ساماندهی و غیره شود البته این رقم قطعی نبوده و نیازمند بررسی و ارزیابی است. 

این مقام مسئول همچنین از اتمام طرح مطالعاتی بارگاه حیقوق نبی (ع) خبر داد و گفت: از دیگر اقدامات خوب در حوزه میراث فرهنگی اتمام مطالعات این بارگاه است که مورد موافقت قرار گرفته است و نهایی شد.

وی درباره فعالیت ستاد سفر و اسکان مسافران در استان نیز اظهار داشت: امسال پس از ۲ سال تعطیلی، فعالیت ستاد سفر در راستای تقویت گردشگری برنامه ریزی شده است و قرار است ۲۸ اسفند فعالیت ستاد تسهیلات سفر با همکاری شهرداری در یادمان عین القضات آغاز شود.

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان همدان توضیح داد: دستورالعمل‌ها ابلاغ شده و تسهیلات لازم نیز برای آرامش بیشتر مسافران مانند ارایه تسهیلات اقامتی، بازدید از جاذبه ها، ارائه خدمات در بخش اصناف و غیره در نظر گرفته شده است تا اینگونه بتوانیم خاطره خوبی برای مسافران ایجاد کنیم.

وی خاطر نشان کرد: علاوه بر پرداختن به میراث ناملموس استان و اجرای ۴۰۰ مکان برنامه در استان، تورهای گردشگری برای بازدید از مناطق مختلف استان طراحی شده و قرار است ۱۴ نمایشگاه صنایع دستی با ۲۱۴ غرفه عرضه صنایع دستی در استان برپا شود.

مالمیر از آغاز نظارت‌های تلفیقی با حضور نهادهای مربوطه از جاذبه ها و امکان تاریخی استان خبر داد و افزود: برای خدمت رسانی بیشتر به مردم و جلوگیری از شیوع کرونا، سکوی هوشمند مقابله با کرونا نیز در اماکن تفریحی و تاریخی مهیا شده تا اقدام مناسب با افراد متخلف صورت گیرد.

وی ادامه داد: بر اساس شرایط موجود، تحلیل کارشناسان، رزرو هتل‌ها و انباشت تقاضا برای سفر، پیش بینی می‌کنیم امسال با تعداد مسافرانی بیش از سال‌های پیش از کرونا رو به رو باشیم به همین دلیل همه امکانات استان بر اساس مصوبات آماده هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت اقامتی دارای مجوز در استان نزدیک به چهار هزار و ۵۰۰ تخت است اظهار داشت: در صورت افزایش تعداد مسافران نوروزی، ظرفیت اقامتی آموزش و پرورش را هم در اختیار داریم که می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه موزه ها، اماکن گردشگری غار علیصدر و دیگر مکان‌های مربوطه آماده پذیرش مسافران در سطح عالی هستند گفت: در بخش خانه مسافرها نیز  ۱۵ مرکز اقدام به تمدید مجوز خود کرده اند که می‌توان از این ظرفیت نیز بهره برد.

مالمیر درباره مساله خانه تاریخی اقبالیان و اتفاقات رخ داده پیرامون این اثر نیز اضافه کرد: خانه اقبالیان در لیست املاک واجد ارزش استان قرار گرفته است هرچند هنوز این مصوبه به استان ابلاغ نشده است کما اینکه مالکان به این موضوع اعتراض کرده اند که این‌ مساله نیز توسط نهادهای مربوطه در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: بر اساس قانون هر بنایی که فرایند ثبت آن به عنوان بنای واجد ارزش تاریخی شروع شده باشد مشمول قانون بناهای واجد ارزش بوده و به همین دلیل مداخله در آن بنا نیز ممنوع است.

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان همدان بیان کرد: به تازگی گزارشات مردمی درباره تخریب بنا از داخل ساختمان به اداره کل میراث فرهنگی ارسال شده است که طبق آن یگان حفاظت ما موضوع را پیگیری کرده و با توجه به اتفاقات رخ داده، حکم پلمب ساختمان دریافت و اجرا شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha