۲۱ اسفند ۱۴۰۰، ۱۱:۵۴
کد خبر: 84680556
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نگاه قرآن‌محوری در عرصه فرهنگ و هنر احیا می‌شود

۲۱ اسفند ۱۴۰۰، ۱۱:۵۴
کد خبر: 84680556
نگاه قرآن‌محوری در عرصه فرهنگ و هنر احیا می‌شود

تهران- ایرنا- معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از احیای نگاه قرآن محوری در عرصه های فرهنگ و هنر خبر داد و گفت: تفکر قرآنی به همه عرصه‌های مدیریتی وزارت فرهنگ حاکم می شود.

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، علیرضا معاف روز شنبه در شصتمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی گفت: اگر وزارتخانه های فرهنگ، آموزش و پرورش و علوم و تحقیقات در هشت سال گذشته به دلیل بی توجهی یا آگاهانه نسبت به قرآن، دین، مسجد و نماز بی توجهی کردند این مسأله دلیل نمی شود که آن را مبنای تضعیف کمیسیون تبلیغ و ترویج یا کارگروه‌ها قرار دهیم.

وی افزود: اگر در گذشته جلسات کمیسیون تشکیل نمی شده و وزیران موضوع را جدی نمی گرفتند الان دولت سیزدهم مستقر شده و باید کمیسیون ها و کارگروه‌ها با این نگاه جدید یعنی احیای نگاه قرآن محوری در عرصه فرهنگ و هنر عملکرد خود را نشان دهند.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد با اشاره به ضرورت انجام پایش کارگروه‌ها و کمیسیون تبلیغ و ترویج گفت: ما نمی توانیم کمیسیون و کارگروه‌ها را معطل ارزیابی و پایش قرار دهیم شاید پایش فرایندی شش ماهه یا یک ساله باشد و لازم است کمیسیون‌ و کارگروه ها جلسات خود را تشکیل دهند.

معاف از ضرورت قرآنی سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سخن گفت و افزود: تفکر قرآنی به همه عرصه های مدیریتی این وزارتخانه مانند معاونت فرهنگی، هنری و سینمایی حاکم می شود ولی معاونت قرآن و عترت یک معاونت محتوایی است و در عرض سایر معاونت ها قرار ندارد.

وی افزود: نگاه آیت الله رئیسی و محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی نیز این گونه است و معتقدیم قرآنی سازی وزارت فرهنگ مقدمه ای برای تحقق جامعه قرآنی با همان روایت رهبر معظم انقلاب است. معظم له نقشه راه را به ما داده اند و بیانیه تحولی نیز در شورای توسعه فرهنگ قرآنی نوشته و تصویب شده است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: کارگروه های چهارگانه کمیسیون تبلیغ و ترویج بر اساس فلسفه تشکیل کمیسیون مسیر خود را ادامه خواهند داد. تاسیس شورای هماهنگی فعالیت های قرآنی به ریاست معاونت قرآن و عترت فرصتی است که این کارگروه ها به کار خود ادامه دهند و پایش نیز از سوی کمیته ای از اعضای حقیقی کمیسیون به صورت همزمان انجام شود.

وی افزود: این کمیته پایش ضمن ارزیابی در ابتدا گزارشی از برنامه های مثبت و ظرفیت ها ارائه خواهد داد و به بیان خدمات ۱۲ ساله خواهد پرداخت و سپس امکانات جدید را بررسی می کند. 

فعالیت های قرآنی با امیدآفرینی و یاس زدایی

استاد دانشگاه با اشاره به فراز و فرودهای فعالیت های قرآنی در دو دهه اخیر گفت: کمیسیون تبلیغ و ترویج طی ۱۲ سال ۶۰ جلسه برگزار و خدماتی ارائه کرده و می توان به بررسی مشکلات ساختاری در این زمینه پرداخت.

وی با اشاره به سیاست های معاونت قرآن گفت: یکی از راهبردها و اقدامات ملی ما تکمیل کارهای قبلی است و برنامه ها نیز در دبیرخانه کمیسیون تبلیغ و ترویج اولویت بندی می شود. با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب بر امیدافزایی که در بیانیه گام دوم نیز بر آن تاکید شده، باید امید در مدیریت قرآنی همچون ستاره قطبی شود تا به همه برنامه ها جهت دهد. 

معاف افزود: امید یعنی رونق فعالیت های قرآنی و تمام کارهای تبلیغی و ترویجی در امیدآفرینی و یاس زدایی خواهد بود. لذا رونق موسسات قرآنی و آرامش مجموعه های قرآنی از مسائل مهم است. بر همین اساس سرعت صدور مجوزهای موسسات را چند برابر خواهیم کرد و سند قرآنی سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تقریر رهبر معظم انقلاب تنظیم می شود. 

در این جلسه محمدمهدی عزیززاده رئیس دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت های تبلیغی ترویجی قرآنی و مشاور معاون قرآن و عترت نیز با ارائه گزارشی گفت: ۲۲ دستگاه دولتی و عمومی به اضافه مجموعه اتحادیه موسسات قرآنی عضو این کمیسیون هستند و ۳۱ کرسی رای وجود دارد. 

وی افزود: طی ۶۰ جلسه ۱۵۶ مصوبه داشتیم که ۸۱ مصوبه در دولت های یازدهم و دوازدهم بوده است و از ۲۶ صاحب رای ۱۳ نفر تغییر کرده اند. 

به گفته قائم مقام معاونت قرآن و عترت یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرشاد مهدی پور، معاون مطبوعاتی، محمود سالاری معاون هنری و محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، حسن ابراهیمی معاون فرهنگی قوه قضاییه، علیرضا زاکانی شهردار تهران، حجت الاسلام محمدمهدی ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ ارتباطات اسلامی، مهدی نوید ادهم دبیر کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور، علی محمد قادری رئیس سازمان بهزیستی، محمدجواد هراتی قائم مقام وزارت علوم، سینا کلهر معاون فرهنگی وزارت ورزش ، سید علی سرابی قائم مقام نهادهای زیر نظر رهبری و جواد شیخ اکبری رئیس شبکه قرآن و معارف سیما از اعضای این کمیسیون هستند.

حجت الاسلام عیسی عیسی زاده نماینده دفتر تبلیغات اسلامی قم، حجت الاسلام محمدحسین رفیعی از جامعه المصطفی، مهدی فاطمی پور از نهاد رهبری در دانشگاه ها، عباس شیروازن معاون وزیر بهداشت، رضا سلامت پناه قائم مقام شورای توسعه فرهنگ قرآنی، حمید مجیدی مهر رئیس مرکز قرآنی سازمان اوقاف، مهدی اخوان صباغ رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، زینب بهجت پور معاون حوزه های علمیه خواهران، علی جعفری معاون کمیته امداد امام خمینی (ره)، محمدحسین حسنی سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی رئیس ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد و سه نفر به عنوان اعضای حقیقی به نام های ولی یاراحمدی، محمدعلی خواجه پیری و حجت الاسلام سعید بهمنی از اعضای این کمیسیون هستند.

برچسب‌ها

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha