۲۰ اسفند ۱۴۰۰، ۱۴:۱۰
کد خبر: 84679610
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

امت اسلام عادی سازی روابط با اسراییل را نخواهد پذیرفت

قم-ایرنا -خطیب جمعه قم گفت: امت اسلام عادی سازی روابط با اسراییل را نخواهد پذیرفت و تلاش های سران برخی کشورهای منطقه در عادی سازی، از حافظه تاریخی مسلمانان پاک نخواهد شد.

آیت‌الله علیرضا اعرافی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قم با بیان اینکه ما با ترکیه ارتباط و دوستی دیرینه داریم و از افزایش همکاری استقبال می کنیم، بیان کرد: اقدام «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در دعوت و استقبال از «اسحاق هرتزوگ» همتای اسرائیلی یک کار بسیار زشت بود.

وی بیان کرد: انتظار از ترکیه این بود که سیاست کاهش روابط با اسراییل را به سمت قطع کامل روابط هدایت کند نه اینکه با استقبال از مقامات این رژیم بر وجود چنین کشوری صحه بگذارد، چنین انتقاد از عربستان نیز در عادی سازی روابط با اسراییل وجود دارد.

 مدیرحوزه های علمیه کشور با تاکید بر اینکه موضع انقلاب ایران همواره بر حمایت از مظلوم و مبارزه با ظالم استوار بوده است، ابراز کرد: موضع ایران در جنگ بین اوکراین و روسیه مشخص بوده و جمهوری اسلامی همیشه مخالف جنگ است اما از استانداردهای دوگانه در این رویداد در عجب است، بسیاری از سازمان ها و کشورهایی که در برابر جنایات یمن و سوریه و عراق سکوت کرده بودند در قبال این جنگ مواضع دیگری گرفته اند.

اعرافی در ادامه گفت: ما اعتقاد به روابط دوستانه بین ایران و جمهوری آذربایجان و احترام متقابل داریم و این کشور را پاره تن اسلام می دانیم؛ جمعی از علما و فقهای برجسته جمهوری آذربایجان در زندان محبوس هستند، دولت آذربایجان بداند این علما و اندیشمندان همان افرادی هستند که شما را در جنگ برابر ارمنستان یاری و کمک کردند و امروز شایسته نیست این علما زندانی باشند.

امام جمعه موقت قم خاطرنشان کرد: انتظار ما از دولت جمهوری آذربایجان آزادی این افراد و قطع روابط با رژیم غاصب اسرائیل به عنوان یک حکم و توصیه قطعی اسلامی و قرآنی است.

عضو فقهای شورای نگهبان رهبری همچنین بیان داشت: کشتار و عملیات تروریستی متعدد اخیر در پاکستان و افغانستان دل همه را به درد آورده است، از کشور و دولت افغانستان و پاکستان انتظار داریم ریشه های تفکرات خشک مذهبی و برادرکشی که یکی از توطئه های همیشگی آمریکا است را بخشکاند.

وی همچنین با اشاره به بودجه سال آینده دولت گفت: در بودجه سال آینده باید نسبت به اشتغال و رونق تولید و ریشه کنی فقر توجه شود.

اعرافی در ادامه با اشاره نزدیکی به آغاز سال جدید شمسی، تصریح کرد: تامین میوه و ارزاق در کنار حفظ حریم عفاف و حجاب همزمان با نوروز در قم مورد توجه باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توصیه اسلام بر تکریم و حفظ حقوق دیگران، گفت: در این خصوص ضعفا، فقرا، عالمان دینی و پدر و مادر جایگاه ویژه تری دارد.

امام جمعه موقت قم ادامه داد: حقوق و وظایفی که اسلام به آنها توصیه کرده پایه های عقلانی دارد و صرفا یک توصیه ارشادی نیست.

اعرافی اضافه کرد: جایگاه وکمالات وجودی در یک فرد یا نقطه خاص، احسان و کمک و رعایت مسائل اجتماعی و خانوادگی سه مورد از اموری هستند که حقوق و تکالیفی برای دیگران بوجود می آورد.

عضو فقهای شورای نگهبان رهبری با بیان اینکه تکالیف اجتماعی اسلامی برای جلوگیری از گسست جامعه است، ادامه داد: اگر این احترام و حقوق محترم شمرده نشود بین مردم و علما، حکومت و مردم و ثروتمندان و فقرا گسست و فاصله می افتد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha