ضرورت اصلاح و پرورش اسب ورزشی برای حضور در مسابقات بین‌المللی

تهران- ایرنا- رییس فدراسیون سوارکاری با اشاره به اینکه در حال حاضر ۷۴۰ باشگاه ثبت شده سوارکاری در کشور فعال هستند که بیش از ۴۰ هزار راس اسب ورزشی خوب را تربیت و تمرین می‌دهند، گفت: برای ورود به مسابقات بین‌المللی و کسب موفقیت نیاز به اصلاح و پرورش بهینه اسب داریم.

مسعود خلیلی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ورزشی ایرنا اظهار داشت: اختلافی میان فدراسیون سوارکاری با وزارت جهاد کشاورزی در زمینه هویت گذاری اسب ایرانی وجود ندارد. در چند سال اخیر، شبهه‌ای میان ماموریت‌هایی که فدراسیون از حدود ۵ دهه گذشته انجام می‌داد با وظایفی که به وزارت جهاد بر اساس قانون جامع نظام دامپروری واگذار شده، پیش آمده بود. بر همین اساس، گفت‌وگوهای زیادی در جلسات مختلف مطرح شد و توافقاتی هم در این ارتباط در نهاد ریاست جمهوری به تصویب رسید که معاون اول رییس جمهوری آن را به دیوان عدالت اداری ابلاغ کردند.

وی یادآور شد: خوشبختانه دیوان هم تایید کرد که فدراسیون می‌تواند در ارتباط با هویت گذاری اسب های ورزشی اقداماتی انجام دهد. جهاد هم ماموریت خود را در ارتباط با شناسایی نژادها و حفظ ذخایر ژنتیکی بر عهده دارد.

تبارنامه اسب‌های بومی کشور تنظیم و تالیف شد

رییس فدراسیون سوارکاری با ابراز امیدواری از تشدید همکاری مشترک فدراسیون با جهاد در حوزه صادرات اسب، تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به فعالیت‌های صورت گرفته در این چند سال، یکسری از اسب‌های بومی کشور دارای تبارنامه هستند و بیش از ۵ هزار اسب «ترکمن» تحت آزمایشات ژنتیکی قرار گرفتند.

خلیلی افزود: برای نخستین بار کتاب تبارنامه اسب «دره شور» و اسب «کاسپین» به چاپ رسید، ضمن اینکه دومین کتاب تبارنامه اسب «کرد» مجددا به رشته تالیف درآمده است. تلاش می‌کنیم به جایی برسیم که اطمینان حاصل شود تا  اسب‌ها به راحتی در مسابقات شرکت داده شوند.

ضرورت اصلاح و پرورش اسب ورزشی برای حضور در مسابقات بین‌المللی

۳۰ اسب ایرانی به کشور قطر فروخته و صادر شد

وی گفت: خوشبختانه بعد از سال‌ها، حدود ۲ ماه پیش ۳۰ راس اسب ایرانی به کشور قطر فروخته و صادر شد. هماهنگی خوب میان فدراسیون و سازمان دامپزشکی کشور و گمرک باعث تحقق این امر شد. امیدواریم با همکاری خوب مسوولان وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم این روند ادامه و توسعه پیدا کند تا با قابلیت صادرات هم نفع پرورش دهنده برآورده شود و هم ارزآوری و خلق ثروت صورت گیرد.

خیلی درباره تعداد اسب‌های ورزشی موجود در کشور هم خاطرنشان کرد: خوشبختانه ۷۴۰ باشگاه ثبت شده سوارکاری در کشور فعال هستند که بیش از ۴۰ هزار راس اسب ورزشی خوب را تربیت و تمرین می‌دهند. همچنین بیش از ۱۹ هزار نفر سوارکار بیمه شده داریم و بسیاری هم هستند به دلیل اینکه در مسابقات رسمی شرکت نمی‌کنند، بیمه نیستند. با این افراد رقم سوارکاران به ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر می‌رسند که امیدواریم همین موضوع هم در کنار باشگاه‌ها توسعه پیدا کند. در حال حاضر در ۳۰ استان هیات سوارکاری فعال داریم که بزودی در استان سیستان و بلوچستان هم هیات جدید برقرار می‌شود.

برای کسب موفقیت در جامعه بین الملل نیاز به اصلاح و پرورش بهینه اسب داریم

رییس فدراسیون سوارکاری در پاسخ به چرایی موفق نبودن ایران در رشته سوارکاری در عرصه‌های بین‌المللی، اظهار داشت: موفقیت‌هایی هر چند اندک حاصل شده، اما واقعیت این است، اسب‌هایی در مسابقاتی که زیر نظر فدراسیون جهانی اسب سواری و فدراسیون جهانی سوارکاری مسابقه می‌دهند که هم نژادهای خاص دارند و هم اصلاح شده هستند. در کشور ما هم باید کارهای زیادی در زمینه اصلاح نژاد صورت گیرد.

وی با اعلام اینکه با توجه به اتفاقاتی که در حوزه هسته‌های اولیه تولید در ارتباط با این اسب‌های خاص در کشور رخ داده، ادامه داد: در حال حاضر تولید کننده‌های متعدد و خوبی در کشور داریم که همان نژادهایی که برای مسابقات ورزشی مورد نیاز است در کشور تولید می‌کنند اما به دلیل اینکه اسب در سن ۶ سالگی به مسابقات راه می‌یابد امیدوارم به زودی در میادین بین المللی از اسب‌های کشور بهره‌مند شویم.

ضرورت اصلاح و پرورش اسب ورزشی برای حضور در مسابقات بین‌المللی

استان البرز میزبان مسابقات اسب سواری در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱

خلیلی با بیان اینکه خوشبختانه در سال ۱۴۰۰ برنامه های خوبی در حوزه مسابقات اسب سواری انجام شد، خاطرنشان کرد: برای سال ۱۴۰۱ هم پیش بینی می‌شود نخستین مسابقه در اردیبهشت ماه سال آینده در استان البرز برگزار خواهد شد که بیش از ۱۸ کشور اسلامی با سوارکاران خود در آن شرکت خواهند کرد. ضمن اینکه سال آینده مسابقات پرش در سه نوبت را هم پیش رو خواهیم داشت.

وی ادامه داد: مسابقات استقامت بین المللی را هم مدنظر داریم که مشابه آن هفته پیش در استان اصفهان برگزار شد.

رییس فدراسیون سوارکاری با ابراز نگرانی از اینکه نبود پوشش رسانه‌ای یکی از ضعف‌های ما در مسابقات سوارکاری است، تشریح کرد: امیدواریم با همکاری و حمایت تمامی رسانه‌ها بتوانیم ورزش سوارکاری را در جامعه نهادینه کنیم.

سرخط اخبار ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha