تاجیکستان از ایران فرآورده های نفتی وارد می‌کند
دلر جمعه وزیر انرژی تاجیکستان و علی اکبر محرابیان همتای ایرانی وی

تهران – ایرنا – "جمشید سعدالله اف" سخنگوی وزارت انرژی و منابع آب تاجیکستان و دلر جمعه وزیر انرژی این کشور در سفر چهار روزه کاری خود به تهران که از ۱۰ تا ۱۳ اسفند به طول انجامید، طی دیدار با مقامات ایران موضوع واردات فرآورده های نفتی از ایران را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از آسیانیوز، وزیر انرژی تاجیکستان در دیدار با همتایان ایرانی خود در مورد قرارداد بین شرکت برق ملی تاجیکستان و شرکت سنگتودا سنگاب ان بی او که نیروگاه سنگتودا-۲ را اداره می کند، در مورد خرید برق بر اساس پروتکل امضا شده توسط طرفین گفتگو کرد.

طرفین همچنین درباره مشکلات پیش روی نیروگاه سنگتودا-۲ و برخی دیگر از جنبه های این پروژه مشترک گفتگو کردند.

ساخت نیروگاه ۲۲۰ مگاواتی سنگتودا-۲، روی رودخانه وخش رسماً بهمن ۱۳۸۴ آغاز شد و در سال ۱۳۸۹ به بهره برداری رسید. ایران ۱۸۰ میلیون دلار و تاجیکستان ۴۰ میلیون دلار در این پروژه سرمایه گذاری کرده اند. پس از ساخته شدن نیروگاه، تمام درآمد ۱۲.۵ سال آینده به سرمایه گذار خواهد رسید و تاجیکستان پس از پایان این مدت مالک سنگتودا-۲ خواهد شد.

بر اساس گزارش آسیانیوز، سعدالله اف گفت: وزیر انرژی تاجیکستان در تهران با وزرای انرژی، نفت و گاز، آموزش و پرورش و رئیس بانک ملی ایران گفت و گو کرد.

به گزارش‌ رسانه‌ها دلر جمعه، روز چهارشنبه گذشته با علی اکبر محرابیان، وزیر انرژی ایران دیدار کرد. تهران تایمز به نقل از سایت رسمی وزارت نیرو ایران می‌گوید وزرای انرژی ایران و تاجیکستان به عنوان روسای کمیته مشترک اقتصادی دو کشور، روز ۱۱ اسفند در تهران برای بررسی همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف دیدار کردند.

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو پس از دیدار با دالر جمعه، وزیر انرژی و منابع آب تاجیکستان، در جمع خبرنگاران با اشاره به نظر روسای جمهور دو کشور، بر توسعه روابط به ویژه در زمینه اقتصادی، تاکید کرد.

محرابیان گفت: بررسی آمار صادرات ایران به تاجیکستان در سال جاری نشان می دهد که شاهد رشد قابل قبولی در این زمینه هستیم.

وی با اشاره به اینکه زمینه های زیادی برای همکاری بین دو کشور وجود دارد، گفت: حضور شرکت های ایرانی در برخی پروژه ها در تاجیکستان و مشارکت در ساخت نیروگاه های برق آبی، نمونه ای از این همکاری هاست.

محرابیان با اشاره به همکاری های مثبت دو کشور در زمینه های مختلف از جمله ترانزیت کالا، ابراز امیدواری کرد با پتانسیل و ظرفیتی که در دو کشور وجود دارد، دو طرف بتوانند این همکاری ها را ارتقا دهند.

جمعه نیز به نوبه خود به ذخایر آبی فراوان کشورش اشاره و خاطرنشان کرد: تاجیکستان دارای ذخایر آبی خوبی است که می توان از آن برای تولید برق استفاده کرد و این می تواند فرصت هایی برای همکاری بین دو کشور ایجاد کند.

وی در ادامه با اشاره به پروژه مشترک نیروگاه برق آبی که توسط دو کشور در حال اجراست، گفت: این چهارمین و بزرگترین پروژه در تاجیکستان است که هم اکنون در دست اجراست. جمهوری تاجیکستان از اجرای بزرگترین پروژه نیروگاه برق آبی با ظرفیت تولید ۳۷۰۰ مگاوات  با مهندسان شرکت های ایرانی بسیار خرسند است.

این مقام مسئول تاجیک، آمادگی و علاقه مندی کشورش را برای بهره مندی از خدمات فنی و مهندسی ایران در سال های آینده اعلام کرد.

وی افزود: در نظر داریم در آینده نزدیک با استفاده از منابع مختلف مانند انرژی خورشیدی و بادی بیش از ۷۰۰ مگاوات نیروگاه بسازیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha