نسبت دانشجو به هیات علمی در دانشگاه فرهنگیان باید ارتقا یابد

بوشهر- ایرنا- معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت: نسبت دانشجو به هیات علمی در دانشگاه فرهنگیان وضعیت خوبی ندارد و باید ارتقاء یابد تا صلاحیت علمی در دانشجو معلمان ایجاد شود.

به گزارش ایرنا، روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر روز جمعه به نقل از پرویز انصاری راد در آئین تودیع و معارفه رئیس دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر افزود: در کنار صلاحیت‌های علمی دانشجویان ما باید توانایی‌ها و مهارت های معلمی که وجه تمایز این دانشگاه با سایر مراکز آموزش عالی است را از اساتید کسب کنند و بتوانند زمینه و شرایط رشد علمی و اخلاقی دانش آموزان را فراهم کنند.

انصاری راد اضافه کرد: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب بر مسایل تربیتی، دانشگاه فرهنگیان تربیت محور است و باید بتوانیم در راستای تربیت دانش آموزان با مهارت‌های معلمی و کلامی موثر واقع شویم و دانشجو معلمان را با شرایط و شایستگی‌هایی که بتوانند ادامه دهنده راه انبیاء باشند تربیت کنیم.

وی تاکید کرد: معلم از نظر توانایی‌های علمی و اخلاقی یک الگو است و این الگو شدن بایستی به دانش آموزان منتقل و در آنها نهادینه شود و بداند چگونه فکر کردن را به دانش آموز یاد داده، مهارت‌های زندگی را در اختیار آنان قرار دهد، چگونه آنها را در موقعیت‌های یادگیری مختلف قرار دهد و دانش آموزان فرآیندی و گام به گام حرکت کنند.

معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت: دانشجو معلمان باید یاد بگیرند چگونه فکر کردن و فعالیت هایی که منجر به فکر کردن می شود را به دانش آموزان بیاموزند و مهارت های زندگی را در اختیارآنها قرار دهند و تمام اینها مباحثی است که ما تحت عنوان مهارت‌های معلمی بایستی در اختیار دانشجو معلمان قرار دهیم تا آنها بتوانند نسل آینده را هدایت کنند؛ این وجه تمایز دانشگاه فرهنگیان است.

انصاری راد افزود: در کنار این شایستگی، باید زمینه ارزش‌های انسانی، اخلاقی، عدالت،  توحید، بهداشت، همکاری گروهی و فعالیت‌های اجتماعی را در دانشجو معلمان تقویت کرد تا بتوانند مسئولیت تعلیم و هدایت دانش آموزان را به عهده بگیرند.

وی یادآور شد: بخش اساسی و عمده تربیت دانشجو معلمان در خصوص فعالیت‌های غیر رسمی و فوق برنامه که منجر به شایستگی نوع دوم می‌شود در خوابگاه‌ها و سراهای دانشجویی اتفاق می افتد و این لازمه دانشگاه است.

انصاری راد اظهار کرد: دولت مردمی و انقلابی سیزدهم نسبت به تربیت معلم دیدگاه روشنی دارد و تاکید بر توسعه کمی و کیفی است.

وی با اینکه دانشگاه فرهنگیان دانشگاهی با گستره ملی است که نزدیک به ۱۰۰هزار دانشجوی پیوسته دارد ادامه داد: سالی ۳۰ تا ۵۰ هزار دانشجوی مهارت آموز ماده ۲۸ نیز در این دانشگاه حضور دارند که باید یک دوره یکساله را بگذرانند و با اینها جمعیت این دانشگاه به حدود ۱۵۰ هزار دانشجو در سال می‌رسد و این آمار نیازمند توسعه فضای دانشگاهی و حمایت های ویژه و بیشتر است.

انصاری راد گفت: در استان بوشهر نزدیک به ۲ هزار  دانشجوی پیوسته و نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ مهارت آموز ماده ۲۸ مشغول به تحصیل هستند.

 وی افزود: تعداد معلمان استان بوشهر حدود ۱۶ هزار نفر است که یک چهارم از این تعداد در دانشگاه فرهنگیان بوشهر مشغول به تحصیل هستند و این نیازمند حمایت گسترده و توسعه کمی و کیفی دانشگاه است.

انصاری راد با بیان اینکه به گفته رهبر معظم انقلاب دانشگاه فرهنگیان مرکز ثقل نظام تعلیم و تربیت است، ادامه داد: آموزش و پرورش با یک ساماندهی به راحتی می تواند فضای مورد نیاز را در اختیار دانشگاه فرهنگیان استان قرار دهد چون آموزش و پرورش کارفرمای دانشگاه فرهنگیان است.

وی تاکید کرد: دانشجویان دانشگاه فرهنگیان نباید ترددی باشند و اصل دانشگاه فرهنگیان به شبانه روزی بودن آن است ما هر چقدر در تربیت معلم سرمایه گذاری کنیم سود و فایده آن را در بخش های دیگر برداشت خواهیم کرد.

انصاری راد با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان در استان بوشهر کمبود فضای کالبدی دارد و نیاز است تا شرایط بهتری برای دانشجو معلمان در این استان فراهم شود گفت: جامعه ما باید  جامعه ای اسلامی،با فرهنگ و ادب و با انجام وظایف شهروندی استاندارد باشد و بایستی با دست معلمان که رسالت تربیت نسل آینده را به عهده دارند انجام شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری بوشهر گفت: دانشگاه فرهنگیان دانشگاهی تقاضا محور است و وقتی جامعه آموزشی و نظام تعلیم و تربیت نیاز به معلم در برنامه ریزی های بلندمدت پیدا می کند، دانشگاه فرهنگیان اقدام به تربیت دانشجو معلمانی متخصص، ماهر و متعهد می‌کند.

اصغر جعفری افزود: در این دانشگاه براساس تقاضا و براساس همان نیازی که کارفرمای آن یعنی آموزش و پرورش دارد، اقدام به تربیت نیروی متخصص می‌کند و علاوه بر اینکه ما دانش و مهارت را انتقال می دهیم، بایستی نیازهای ویژه جامعه آموزشی را به آنها یاد دهیم.

وی با اشاره به رسالت متمایز دانشگاه فرهنگیان از سایر دانشگاه ها و نقش محوری آن در نظام تعلیم و تربیت یادآور شد: دانشگاه‌ها باید از نگاه‌های سیاسی دوری کنند.

جعفری اضافه کرد: اگر در دانشگاه فرهنگیان براساس نگاه دولت ها و براساس اینکه امروز چه دولتی حاکم است و نگاه این دولت چیست و براساس آن دانشجو به معلم تبدیل کردیم، آفت بزرگی را به نظام تعلیم و تربیت وارد کرده ایم.

وی ادامه داد: نخستین جایگاهی را که ما در آن مسئولیت اجتماعی پیدا می کنیم آموزش و پرورش است و در ۶ سالگی ما به این ساختار تعلیم و تربیت سپرده می شویم و این ساختار باید ما را برای آینده خود و کشور آماده کند.

جعفری یادآور شد: دانشگاه فرهنگیان بوشهر ۱۰ عضو هیات علمی دارد و از آنجا که یکی از پیش شرط های اولیه دانشگاه تعداد اعضای هیات علمی و یا ثابت به تعداد دانشجو است که این تعداد هیات علمی مطلوب نیست و نیاز به بهبود این مهم است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: تنها دستگاهی که در آن انسان ساخته می شود، آموزش و پرورش است و به همین خاطر شغل ما شغل انبیاست چون کار ما کار انسان سازی است.

علی موحدی افزود: تربیت معلم یعنی تربیت کسانی که در آینده می خواهند انسان بسازند و این کار به مراتب از خود انسان سازی سخت تر است یعنی پرورش انسان هایی که بتوانند برای ما و کشور ما کار انسان سازی انجام دهند و امید می رود بتوانیم با نگاهی که بر دانشگاه فرهنگیان در سراسر کشور هست و با نگاهی که رهبر معظم انقلاب به دانشگاه فرهنگیان دارند در این امر موفق باشیم.

 مسئول نهاد رهبری در دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر گفت: دانشگاه فرهنگیان نماد توجه نظام و انقلاب اسلامی به نظام تعلیم و تربیت است.

حجت الاسلام سید عبدالجلیل حسینی افزود: برای اینکه  نظام تعلیم تربیت  قوام پیدا کند نیاز به یک محل تربیتی با نظام دانشگاهی دارد؛ یک نظام آکادمیک مبتنی بر دانش بومی و استفاده از علم و دانش متناظر در عالم اسلامی و جهان تا بتوانیم حرکت رو به جلو داشته باشیم.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص سند تحول بنیادین اضافه کرد: ما باید به حیات طیبه ای که مبتنی بر اندیشه های اسلامی و قرآنی است برسیم و باید مرکزی باشد که مبتنی بر این اندیشه ها معلمان را تربیت کند و این معلمان نظام انسان سازی را محقق کنند.

رئیس جدید دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر گفت:  وجود نظم و انضباط از جمله نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد و از آنجا که در دانشگاه فرهنگیان و دیگر دستگاه ها نظم در برنامه ها نقش اساسی دارد، امید می رود همه بتوانیم این مهم را سرلوحه برنامه های خود قرار دهیم.

رضا درویشی افزود: پر توان و با برنامه در راستای منویات رهبر معظم انقلاب در ارتباط مستمر با اداره کل آموزش و پرورش، اداره‌های شهرستان ها و مناطق، نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، برنامه های بسیار گسترده ای را در ابعاد کمی و کیفی دارم.

وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان دانشگاه پرور و قله سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، گفت: ما برنامه های جامعی در فصل جدید همکاری بین دانشگاه فرهنگیان و اداره کل آموزش و پروش داریم؛ چرا که این دو مکمل یکدیگر هستند.

وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان از این لحاظ که تربیت معلم و استاد را عهده دار است، از جایگاه ویژه ای برخوردار است، افزود: تلاش  می کنیم با همت شما همکاران دانشگاهی، اساتید ارجمند، دانشجویان و اساتید بازنشسته که مهمترین عنصر در حوزه مشورتی ما هستند، دانشگاه فرهنگیان را در سطح کشوری و استانی به جایگاه بالاتری برسانیم.

درویشی تصریح کرد: تلاش می‌شود با طراحی برنامه هایی در حوزه های مختلف در راستای اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی و در مسیر توسعه دولت سیزدهم گام های اساسی برداریم.

در این آئین رضا درویشی بعنوان رئیس جدید دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر معرفی و از خدمات اکبر مولایی تقدیر شد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha