دمشق: رنج‌های مردم سوریه در نتیجه اقدامات کشورهای غربی ادامه دارد

تهران- ایرنا- نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد روز جمعه گفت که رنج‌ها و مشکلات مردم سوریه در نتیجه اقدامات کشورهای غربی ادامه دارد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رسمی سوریه، «بسام صباغ» طی سخنانی برای شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: رنج مردم سوریه در نتیجه اقدامات کشورهای غربی ادامه دارد.

وی افزود: بهبود وضعیت مردم سوریه مستلزم لغو اقدامات اجباری غیرقانونی، پایان دادن به اشغال خارجی اراضی سوریه و توقف حمایت از گروه‌های تروریستی و شبه نظامیان جدایی طلب است.

نماینده سوریه اضافه کرد، دمشق تمام تلاش خود را برای بهبود وضعیت انسانی، تامین نیازها و خدمات اولیه، بازسازی آنچه که توسط تروریسم ویران شده است، بازگرداندن سوریه به مسیر توسعه پایدار و تضمین بازگشت آوارگان به خانه های خود و زندگی عادی انجام می دهد؛ اما این تلاش ها با موانع بزرگی مواجه است که به دلیل سیاست‌های غلط و نقض قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل از جمله اعمال اقدامات اجباری یک‌جانبه کشورهای غربی، دستیابی به نتایج مورد انتظار را محدود می‌کند.

صباغ همچنین گفت: تولید سالانه گندم سوریه قبل از جنگ حدود ۲.۵ میلیون تن بود که امروز به دلیل اشغال اراضی زیر کشت و غارت گندم سوریه توسط نیروهای اشغالگر آمریکایی و شبه نظامیان جدایی طلب مورد حمایت آنها در شمال شرق این کشور، برای تامین نان شهروندان سالانه به واردات ۱.۵ میلیون تن گندم نیاز دارد.

وی افزود: در نتیجه نقض مداوم توافقات آبی دوجانبه توسط رژیم ترکیه در خصوص رودخانه فرات، با کمبود آب مورد نیاز برای کشاورزی مواجه هستیم.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل اضافه کرد: سوریه قبل از بحران ۹ هزار و ۵۰۰ مگاوات برق تولید می کرد؛ اما امروز تولید آن از ۲ هزار و ۶۰۰ مگاوات فراتر نمی رود و این کسری در تولید انرژی ناشی از غارت نفت و گاز توسط نیروهای اشغالگر آمریکایی و عوامل آنها و جنایات گروه‌های تروریستی و حملات «ائتلاف بین‌المللی» است که خسارات زیادی به بار آورد و منجر به از کار افتادن حدود ۵۰ درصد از ساختار برقی کشور شد.

صباغ گفت: اقدامات اجباری یکجانبه ای که به طور غیرقانونی از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا بر مردم سوریه تحمیل شده است، بخش های مختلفی از جمله بانکداری، انرژی، ارتباطات، حمل و نقل هوایی، دریایی و زمینی را تحت تاثیر قرار داده است و این امر باعث تشدید درد و رنج سوری ها و کاهش شاخص های توسعه پایدار شده است.

وی در ادامه افزود: به دلیل عدم اراده سیاسی برخی کشورهای غربی در اجرای قطعنامه ۲۵۸۵ شورای امنیت، پیشرفتی در اجرای طرح‌های بازسازی سوریه وجود ندارد.

نماینده سوریه در سازمان ملل در پایان گفت: سوریه بر تعهد خود به راه‌حل سیاسی ناشی از گفت‌ وگوی ملی میان سوری‌ها و در نظر گرفتن تعهد کامل به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی خود تأکید می‌کند.

با شکست گروه تروریستی «داعش» به عنوان بازوی نظامی آمریکا در سوریه در آذر ماه سال ۱۳۹۶، نیروهای آمریکایی مستقیما جایگزین این گروهک تروریستی شدند و دقیقا از همان زمان نیز به جای داعش شروع به استخراج و سرقت نفت سوریه کردند.

مناطق تحت اشغال نیروهای آمریکایی و شبه نظامیان موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوریه» (قسد) تحت حمایت آنها در الحسکه و دیگر مناطق شمالی سوریه، همواره شاهد اعتراضات شهروندان سوری به حضور اقدامات تروریستی اشغالگران و شبه نظامیان علیه ساکنان این مناطق است.

دولت سوریه بارها تاکید کرده است که این شبه نظامیان و آمریکایی‌ها در شرق و شمال شرق سوریه هدفی جز غارت نفت ندارند و حضور آنان غیر قانونی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha