تجربه‌های ۹ کشور در همایش بین‌المللی "پزشکی از راه دور" اصفهان ارائه می‌شود

اصفهان - ایرنا - دبیر علمی همایش بین‌المللی "تله مدیسین" اصفهان گفت: استادان و دانشمندان ۹ کشور، مهمترین تجربه‌ها و جدیدترین دستاوردهای خود را در زمینه "پزشکی از راه دور" در این رویداد ارائه می‌کنند.

به گزارش ایرنا،"تله مدیسین"(telemedicine) یا "پزشکی از راه دور" یا "دورا پزشکی" به کاربرد فناوری‌های پزشکی و ارتباطی بمنظور تبادل هر گونه اطلاعات اعم از داده، صدا یا ارتباطات تصویری بین پزشک و بیمار یا پزشک و متخصصان بهداشت و درمان در موقعیت‌های مُجزای جغرافیایی و برای ایجاد امکان تبادل جهت مقاصد پزشکی، بهداشتی، درمانی، تحقیقاتی و آموزشی تحصیلی گفته می‌شود.

اصغر احتشامی، روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در این همایش، استادان و دانشمندان کشورهای استرالیا، آلمان، ایتالیا، برزیل، هند، سنگاپور، کانادا، امارات متحده عربی و آمریکا در کنار پژوهشگران داخلی به ارائه آخرین تجربه‌ها و دستاوردهای پژوهشی خود در زمینه پزشکی از راه دور می‌پردازند.

وی با بیان‌اینکه این رویداد علمی توسط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و با همکاری انجمن تله مدیسین ایران برگزار خواهد شد، اظهار داشت: ۱۹۰ مقاله به دبیرخانه همایش رسیده است که از میان مقاله‌های پذیرفته شده ۱۰ مقاله بصورت سخنرانی کلیدی خارجی، ۱۸ مقاله بصورت سخنرانی کلیدی داخلی، ۲۱ مقاله بصورت سخنرانی غیرکلیدی و ۱۰۸ مقاله بصورت پوستر ارائه می‌شود.

عضو هیات علمی گروه فناوری اطلاعات سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه این همایش بصورت مجازی و حضوری برگزار خواهد شد، اضافه کرد: محورهای اصلی همایش بین‌المللی تله مدیسین شامل تبادل تجربه‌ها، بررسی چالش‌ها و ضرورت‌های قانونگذاری و حاکمیتی، زیرساخت ها و فناوری‌های نوین است.

احتشامی با بیان‌اینکه در این رویداد، تجربه کشورهای دیگر مانند طرح مشترک ایتالیا و فرانسه در باره پزشکی از راه دور ارائه می‌شود، خاطرنشان کرد: همچنین مباحثی مانند نیازهای قانونگذاری، نظام‌نامه، زیرساخت‌های سخت افزاری، نرم‌افزاری و شبکه‌ای، هوش مصنوعی و ربات‌ها نیز در این رویداد علمی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی با تاکید بر اینکه تلاش می‌شود برگزاری این همایش، نقطه شروعی برای اقدام‌های جدی در زمینه پزشکی از راه دور در کشورمان باشد، گفت: در زمان حاضر پزشکی از راه دور در سطوح ساده و بصورت جسته و گریخته در کشور انجام می‌شود و برای اجرای آن در سطوح پیشرفته و عالی نیاز به بسترهایی مانند آموزش نیروی انسانی، تامین زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، قانونگذاری و مسائل حاکمیتی داریم.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه دوران همه‌گیری بیماری کووید-۱۹، ضرورت پرداختن به پزشکی از راه دور را بیش از پیش آشکار ساخت، افزود: پزشکی از راه دور برای بخش های مختلف از جمله انجام اعمال جراحی در مناطق دور و محروم و رسیدگی به سالمندان نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۷ سرفصل دروس رشته "سلامت از راه دور" در کشور تدوین شد، خاطرنشان کرد: تاکنون دانشگاه‌های علوم پزشکی عزم جدی برای راه‌اندازی این رشته تحصیلی را در کشور نداشتند هرچند امسال وزارت بهداشت به دانشگاه‌ها ابلاغ کرد که اقدامات لازم برای راه اندازی این رشته را انجام دهند.

همایش بین‌المللی تله مدیسین از دوم تا چهارم اسفند جاری توسط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار خواهد شد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha