۲۹ بهمن ۱۴۰۰، ۱۳:۵۷
کد خبر: 84654285
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کارنامه درخشان دولت در گازرسانی به کردستان

۲۹ بهمن ۱۴۰۰، ۱۳:۵۷
کد خبر: 84654285
عبدالله رحمانی │روزنامه‌نگار
کارنامه درخشان دولت در گازرسانی به کردستان

سنندج- ایرنا- کردستان در توسعه برخی زیرساخت ها مانند بزرگراه، راه روستایی، حمل و نقل ریلی و هوایی و نسبت اراضی آبی به دیم در مقایسه با سایر مناطق کشور از شاخص کمتری برخوردار است اما کارنامه دولت در زمینه گازرسانی در این استان با ۱۲ درصد بیشتر از میانگین کشوری درخشان است.

به گزارش ایرنا، گازرسانی به کردستان از جمله پروژه های جوان در استان است و هنوز کمتر از سه دهه از عمر آن می گذرد و در سال ۱۳۷۱ برای نخستین بار بود که گاز به کردستان رسید، در این مدت با تلاش مضاعف مسوولان و متولیان امر اکنون میزان برخورداری گاز در کردستان به ۹۸.۷ درصد رسیده است که ۱۲ درصد از میانگین کشوری بیشتر است.

طبق اعلام مسوولان شرکت گاز کردستان در حال حاضر ۵۷۵ هزار مشترک خانگی، صنعتی و اداری، ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و حدود ۹۷ درصد جمعیت روستایی استان کردستان از گاز طبیعی بهره‌مند هستند.

در کردستان بیش از۱۲ هزار کیلومتر شبکه گذاری اجرا شده است که از این میزان هشت هزار و ۴۰۰ کیلومتر شبکه روستایی و حدود سه هزار کیلومتر شبکه شهری بوده است و در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد روستاهای مرزی استان به شبکه سراسری گاز طبیعی متصل هستند و گازرسانی به روستاهای باقی مانده نیز در دست برنامه است.

استان کردستان ۲۲۰ روستای مرزی دارد که از این تعداد فقط حدود ۱۵ روستا بدون گاز هستند که گازرسانی به این روستاها نیز مناقصه گذاشته شده و در سال آینده عملیات اجرایی آنها آغاز و به شبکه سراسری گاز متصل خواهند شد.

غیر از این ۱۵ روستا، تعدادی کوخ (در تقسیمات کشوری ساختار و اسمی به نام کوخ وجود ندارد اما در شهرستان بانه، مناطقی مسکونی با این عنوان وجود دارد، به این شیوه که چند خانوار از ۲ تا ۱۰ خانوار که اغلب قوم و خویش هستند در منطقه‌ای متمرکز شده و در کنار هم زندگی می‌کنند) هم جزو برنامه گازرسانی هستند که به مناقصه گذاشته شده است.

با وجود سختی عملیات گازرسانی به اغلب روستاهای مرزی شهرستان بانه و مریوان و هزینه بالای آن نسبت به دیگر نقاط کشور، گاز تا روستاهای صفر مرزی استان نیز رسیده است.

تاکنون بیش از ۶۰۰ کیلومتر شبکه گذاری گاز برای صنایع در نقاط مختلف استان اجرا و ۲ هزار و ۱۶۵ واحد صنعتی از گاز طبیعی بهره مند شده که از این تعداد، یک هزار و ۶۲۷ واحد صنعتی در قالب مصوبه شورای اقتصاد به شبکه گازرسانی متصل شده و ۱۹ شهرک صنعتی نیز تاکنون از گاز طبیعی بهره مند شده است.

امسال در حالی که سرمای شدید بر استان حاکم شد و دمای هوا به کمتر از منفی ۳۰ درجه رسید، مصرف گاز طبیعی در استان ۳۵ درصد افزایش پیدا کرد اما به کمک همکاران گاز هیچ نقطه‌ای از استان قطع نشد و دلیل آن هم برطرف‌کردن نقاط ضعف در سیستم گازرسانی استان بود.

وضعیت جغرافیایی و توپوگرافی کردستان با دیگر مناطق کشور متفاوت بوده و تداوم گازرسانی به شهرها و روستاهای استان در سال‌های اخیر با وجود اعمال تحریم‌ها و فشار اقتصادی فراوان نه‌ تنها متوقف نشده است بلکه با تلاش و همت بالای مسئولان صنعت گاز کشور این کار با تکیه بر توان و حضور موثر شرکت‌های داخلی شتاب بیشتری گرفت.

 یک هزار و ۵۹۶ روستای کردستان قابلیت گازرسانی دارند و براساس برنامه ریزی انجام گرفته، تا پایان امسال اهالی تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار از گاز طبیعی بهره‌مند می شونددر مجموع یک هزار و ۵۹۶ روستای کردستان قابلیت گازرسانی دارند و براساس برنامه ریزی انجام گرفته، تا پایان امسال اهالی تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار از گاز طبیعی بهره‌مند می شوند.

نکته قابل تامل در امر گازرسانی به کردستان با توجه به منابع محدود مالی این است که تمام پروژه‌هایی که در سال های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ کلنگ زنی شده بود، همان سال به بهره‌برداری رسید که نشان از عزم مسوولان برای ارائه خدمت به مردم است.

تلاش های متولیان امر گازرسانی در کردستان هنگامی اهمیت بیشتری پیدا می کند که شرایط این استان را با استان های همجوار مانند آذربایجان غربی و کرمانشاه که وضعیت جغرافیایی و توپوگرافی مشابهی دارند بسنجیم که در این ۲ استان هنوز هم گازرسانی به بسیاری از روستاهای پرجمعیت انجام نشده است.

هم اکنون ضریب برخورداری از گاز طبیعی در مناطق روستایی آذربایجان غربی ۷۶ درصد و تعداد روستاهای متصل به گاز سراسری این استان به یک هزار و ۵۳۹ روستا از مجموع سه هزار و ۲۲۷ روستای دارای سکنه آذربایجان غربی رسیده است.

در استان کرمانشاه نیز ۸۲ درصد خانوارهای روستایی از نعمت گاز طبیعی برخودار هستند و به عبارتی دیگر گازرسانی به یک هزار و ۶۸۰ روستا این استان از مجموع ۲ هزار و ۵۹۵ روستای داری سکنه انجام شده است.

استان کردستان با یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت، ۱۰ شهرستان، ۳۲ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و یک هزار و ۶۷۷ روستای دارای سکنه است و تاکنون تمامی جمعیت شهری و ۹۷ درصد جمعیت روستایی استان از نعمت گاز بهره‌مند هستند.

علاوه بر آن ۶ شهرستان کردستان از لحاظ شاخص گازرسانی به روستاها مناطق سبز محسوب می‌شود و ضریب نفوذ گازرسانی روستایی در شهرستان های قروه و دهگلان ۱۰۰ درصد، شهرستان‌های کامیاران و سروآباد ۹۸ درصد و در شهرستان های بانه و دیواندره بیش از ۹۵ درصد است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha