۲۶ بهمن ۱۴۰۰، ۲۳:۴۷
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 84652060
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سازمان ملل: از لفاظی‌های تنش‌زا درباره اوکراین خودداری شود

نیویورک- ایرنا- سخنگوی سازمان ملل درباره اوکراین از همه طرف‌ها خواست از لفاظی‌های تنش‌زا خودداری کنند.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی در نشستی خبری افزود: کار ما در اوکراین ادامه دارد و کارکنان سازمان ملل در این کشور کاهش نیافته اند.

وی با بیان اینکه ما همچنان بر وضعیت انسانی در شرق این کشور متمرکز هستیم، اضافه کرد ما با یک بحران انسانی در شرق این کشور مواجه هستیم.

وی اضافه کرد: در دونتسک و لوگانسک به دلیل هشت سال جنگ ۲.۹ میلیون نفر به کمک های انسانی و محافظت نیاز دارند. اولویت اول ما کاهش رنج مردم است.

سخنگوی سازمان ملل گفت: در هر وضعیتی مانند وضعیت کنونی پیرامون اوکراین یا شرایط دیگر که در آن خطر درگیری وجود دارد، از لفاظی‌های تنش زا باید خودداری شود.

وی تاکید کرد: تمرکز و تلاش برای یافتن یک راه حل دیپلماتیک اهمیت دارد.

دوجاریک روز گذشته نیز اعلام کرد سازمان ملل هیچ برنامه ای برای تخلیه یا جابجایی بیش از یک هزار و ۶۰۰  کارمند خود در اوکراین که شامل ۲۲۰ کارمند خارجی و یک هزار و ۴۰۰ کارمند محلی می شوند، ندارد.

سخنگوی سازمان ملل  در پاسخ به این سوال که آیا تماس دبیرکل با وزیران خارجه روسیه و اوکراین می تواند نشان‌دهنده نقش میانجیگری بیشتر سازمان ملل باشد، گفت: دبیرکل اعلام کرده است که تمام دفاتر او همیشه در دسترس هستند و وظیفه و مسؤولیت او به عنوان دبیرکل، تماس با بسیاری از طرف‌های درگیر در این وضع کنونی است.

دبیر کل سازمان ملل متحد نیز پس از گفت‌وگو با وزیران خارجه روسیه و اوکراین و دیدار با نمایندگان شورای امنیت، عصر دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در نیویورک افزود: من عمیقا از تشدید تنش ها و افزایش احتمالات درگیری نظامی احتمالی در اروپا نگران هستم.

گوترش گفت: بهای درد و رنج انسانی، ویرانی و آسیب به امنیت اروپا و جهان بسیار زیاد است و نمی توان آن را نادیده گرفت.

این مقام ارشد سازمان ملل با تاکید بر اینکه ما نمی توانیم حتی احتمال چنین رویارویی فاجعه باری را بپذیریم، ادامه داد که در ساعات و روزهای آینده کاملا درگیر این مساله خواهد بود.

 دبیر کل سازمان ملل اضافه کرد امروز صبح با وزرای امور خارجه  روسیه و اوکراین گفت‌وگو کردم. پیام من روشن است:هیچ جایگزینی برای دیپلماسی وجود ندارد.

گوترش تاکید کرد همه مسائل  از جمله غیرقابل حل ترین آنها  می توانند و باید از طریق چارچوب های دیپلماتیک حل و فصل شوند. اعتقاد راسخ من است که اصل دپیلماسی پیروز خواهد شد.

واشنگتن و متحدانش مدعی هستند که تقویت قوای نظامی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین، به مثابه حمله قریب‌الوقوع مسکو به کی یف است. پوتین این ادعای غرب را محکوم کرده و آن را گمانه زنی‌های تحریک آمیز خوانده است که می‌تواند به درگیری در اوکراین منجر شود.

رفتار غرب و آمریکا در قبال بحران اوکراین به گونه‌ای است که باعث شده مردم این کشور تحت تاثیر این رفتارهای تبلیغاتی و روانی، احساس ترس کنند. روابط میان مسکو و کی یف از سال ۲۰۱۴ تیره شده و این تنش تحت تاثیر فضاسازی‌های تبلیغاتی آمریکا و متحدانش شدت هم گرفته است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha