۸ بهمن ۱۴۰۰، ۱۲:۰۶
کد خبرنگار: 1336
کد خبر: 84629290
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توافق هند و آسیای مرکزی برای تشکیل گروه مشترک در امور افغانستان

تهران- ایرنا- مقام های ارشد هند و کشورهای آسیای مرکزی برای ایجاد یک گروه مشترک درمورد وضعیت فعلی افغانستان به توافق رسیدند.

به گزارش پایگاه خبری «استریتس تایمز»، «نارندرا مودی» نخست وزیر هند روز پنجشنبه میزبان اولین اجلاس مجازی هند با کشورهای آسیای مرکزی  متشکل از روسای جمهور قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان بود.

بر اساس گزارش های خبری، در این نشست مجازی، روسای هند و کشورهای آسیای مرکزی درمورد تشکیل یک گروه مشترک درخصوص افغانستان به توافق رسیدند.

گفتنی است بر پایه  اعلامیه مشترک دهلی نو که در پایان این نشست مجازی به تصویب طرفین رسید، مقام های ارشد کشورهای شرکت کننده در این اجلاس وضعیت کنونی افغانستان و تاثیر آن بر امنیت و ثبات در منطقه را بررسی کردند.

در این اعلامیه مشترک بر احترام به حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی و عدم مداخله در امور داخلی این کشور و حمایت قاطع از یک افغانستان صلح آمیز، امن و با ثبات مورد تائید قرار گرفت.

به گزارش «هندوستان تایمز»، همچنین در این نشست مجازی سران کشورهای هند و آسیای مرکزی با بررسی وضعیت کنونی مردم افغانستان، خواستار تداوم کمک های بشردوستانه اضطراری به این کشور شدند.

بنا بر اعلام وزارت امور خارجه هند، این نخستین اجلاس از این نوع بین هندوستان و کشورهای آسیای مرکزی در سطح رهبران بود.

وزارت خارجه هند در بیانیه‌ای اعلام کرد: اجلاس هند – آسیای مرکزی بازتابی از تعاملات رو به رشد هندوستان با کشورهای آسیای مرکزی است که بخشی از "همسایگی گسترده" هند هستند.

این بیانیه افزود: مودی در سال ۲۰۱۵ طی سفری از کشورهای آسیای مرکزی بازدید کرد و متعاقب آن تبادل‌های سطح بالا در مجامع دوجانبه و چندجانبه انجام شده است.

راه اندازی "گفتگوی هند – آسیای مرکزی" در سطح وزارتخانه‌های امور خارجه این کشورها که سومین نشست آن روزهای ۱۸ تا ۲۰ دسامبر سال گذشته میلادی برگزار شد، نیروی تازه‌ای برای روابط دو طرف ایجاد کرده است.

همچنین مشارکت دبیران شوراهای امنیت ملی این کشورها در نشست گفتگوی امنیت منطقه‌ای درباره افغانستان که روز ۱۰ نوامبر سال گذشته میلادی در دهلی نو برگزار شد، حاکی از رویکرد مشترک منطقه‌ای درباره افغانستان است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha