شورای حل اختلاف بهترین بستر سند تحول قضایی است

خمین - ایرنا - رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت: شورای حل اختلاف که برگرفته از معتمدان مردم هستند، بهترین بستر برای سند تحول و انجام رسالت دستگاه قضایی است.

حجت الاسلام سید عبدالمهدی موسوی روز یکشنبه در همایش صبر و تجلیل از فعالان شورای حل اختلاف استان مرکزی در سالن اجتماعات بیت تاریخی امام راحل در خمین افزود: بر اساس برنامه ریزی‌ها افق روشنی پیش رو است تا راهبرد سند تحول قضایی با ساختار توسعه حل اختلاف به انجام برسد.
وی تاکید کرد: شوراهای حل اختلاف سبب کاهش شمار زندانیان و کاهش اطاله دادگستری شده است.
رئیس کل دادگستری استان مرکزی با اشاره به سالروز ولادت حضرت زهرا ( س ) گفت: امید یکی از ثمرات عمر کوتاه بانوی بزرگوار اسلام است و برای عبور از شرایط موجود به این امید نیازمندیم.
وی تاکید کرد: دشمن با تمام ظرفیت خود علیه نظام یک جنگ شناختی تمام عیار به راه انداخته و از ابزارهای هنری و کارشناسان خود برای خاموش کردن امید به‌ عنوان ماهیت نظام استفاده می کند.
حجت الاسلام موسوی مقام معظم رهبری را آیینه تمام نمای امام خمینی(ره) دانست و تصریح کرد: رئیس جمهور روسیه که در مجامع بین المللی حق وتو دارد در مقابل نماینده جمهوری اسلامی ایران در روسیه، برای رهبر معظم انقلاب آرزوی سلامتی می‌کند.
نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی نیز با تقدیر از برگزار کنندگان این همایش در بیت تاریخی امام راحل گفت: زادگاه امام راحل باید مرکز فرهنگی کشور شود و  همایش‌های استانی، کشوری و جهانی در این شهر برگزار شود.
علیرضا نظری تصریح کرد: خمین یکی از هفت اقلیمی است که بنیانگذار انقلاب اسلامی در آن سکونت داشته است و این خطه باید در دنیا مطرح شود.
وی با اشاره به چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، افزود: دشمنان نظام تلاش کردند انقلاب به چهل سالگی خود نرسد و اینک در آستانه دهه پنجم باید در مسیر بیانیه گام دوم انقلاب حرکت کنیم.
نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی گفت: حضرت فاطمه به‌ عنوان الگوی زنان و مردان، همسر امام عدالت بود.
نظری اظهار داشت: امام خمینی(ره) در غربت، سلسله امامت را استمرار داد و طلیعه جدیدی برای چهره واقعی اسلام بود.
رییس شوراهای حل اختلاف استان مرکزی گفت: ۵۴۴ نفر شامل ۳۳۹ اعضا، ۱۲۹ دبیر، ۴۳ ستاد و ۲۸ شعبه اجرای حکم در شورای حل اختلاف استان مرکزی فعالیت دارند.

خدابخشی افزود: این افراد در ۱۴۷ شعبه شامل ۱۱۴ شعبه شهری و ۲۶ شعبه روستایی، ۳۴ شعبه صلح، ۶۱ شعبه رای و ۱۹ شعبه اجرای حکم مستقر هستند.
وی ادامه داد: ۷۰ هزار و ۸۵۵ فقره پرونده امسال به شوراهای حل اختلاف نقاط مختلف استان مرکزی وارد شد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۶ درصد رشد دارد.
وی ادامه داد: ۷۰ هزار فقره پرونده امسال در شوراهای حل اختلاف استان مرکزی مختومه شد که این مهم در مقایسه با مدت مشابه قبل آن سه و ۶۲ صدم درصد افزایش داشته است.
رئیس شوراهای حل اختلاف استان مرکزی اظهار داشت: ۱۷ هزار و ۱۰۹ فقره پرونده امسال در این نهاد سازش شد که نسبت به پارسال ۱۹ و ۹۵ صدم درصد رشد دارد.
خدابخشی، میانگین سازش در پرونده‌های شورای حل اختلاف استان مرکزی را ۳۴ و ۲ دهم درصد بیان کرد و افزود: سازش در پرونده‌ها طی سال جاری، ۱۱ و ۶۱ صدم درصد رشد داشته است.
وی با اشاره به رشد ۱۳ درصدی ابلاغ پرونده‌های الکترونیکی اظهار داشت: ۱۶ هزار و ۶۶۷ فقره پرونده الکترونیک امسال در شعب حل اختلاف تشکیل شد و ۱۱۰ درصد رشد دارد.
رئیس شوراهای حل اختلاف استان مرکزی گفت: ۶ هزار و ۶۲۵ فقره پرونده امسال وارده ماده ۱۱ است و ۹۴ درصد رشد دارد و پرونده های وارده کیفری با ۲۲ هزار و ۳۸۰ فقره پرونده‌، هفت و ۳۳ صدم درصد رشد دارد.
خدابخشی درصد سازش در پرونده‌های ماده ۱۱ را ۱۰۸ درصد و در پرونده‌های کیفری را ۱۲ درصد بیان کرد.
وی با اشاره به اینکه پنج فقره پرونده قتل در استان مرکزی امسال سازش قطعی شد، گفت: ۲۳ فقره پرونده قتل به شوراهای حل اختلاف ارسال شد و از این شمار سه فقره پرونده رضایت مشروط دارد و ۱۶ پرونده در حال میانجیگری است.
رئیس شوراهای حل اختلاف استان مرکزی تصریح کرد: ۷۴ موسسه داوری در سطح استان فعال است.

 گفت: ۶۶ درصد از پرونده های ورودی به شعبه صمت شهرستان سازش شده است 
وی با اشاره به اینکه پرونده تصادفات به شعب شورای حل اختلاف فرستاده می شود، افزود: ۶۹ درصد از این پرونده‌ها امسال در سال جاری سازش شده است.
خدابخشی تصریح کرد: ۵۴ درصد از پرونده‌های ورودی به دادگستری در شورای حل اختلاف حل می شوند و موجب کاهش مراجعه به دادگستری شده است‌.
وی ، مبلغ آزاد سازی زندانیان در استان مرکزی در سال جاری را ۵۱۶ میلیارد ریال بیان کرد و گفت: ۲۴۰ نفر از ابتدای امسال تاکنون در استان آزاد شدند و ۱۰۸ محکوم جرائم غیر عمد از سوی ستاد دیه در حال پیگیری است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha