فعالان حوزه طب سنتی در مشهد خون اهدا کردند

مشهد- ایرنا- جمعی از فعالان حوزه طب سنتی در مشهد همراه با کارکنان مرکز بهداشت خراسان رضوی روز یکشنبه در پایگاه اهدای خون سناباد این شهر حضور یافته و برای کمک به بیماران نیازمند خون اهدا کردند.

این اقدام نیک و نمادین برای ترویج فرهنگ اهدای خون در میان همه شهروندان، از سوی ۱۰ پزشک و فعال حوزه طب سنتی مشهد با حضور کارکنان مرکز بهداشت خراسان رضوی و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد صورت گرفت. 
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی اقدام امروز را بیانگر همراهی، تایید و همدلی طب‌ سنتی با فرهنگ اهدای خون توصیف و بیان کرد: فرآیندهای اهدای خون در پزشکی و حجامت در طب سنتی از نظر علمی دو  مقوله جدا هستند لذا تصور اینکه می‌توان به جای اهدای خون "حجامت" کرد باور صحیحی نیست زیرا هر کدام از این روشها کاربرد و جایگاه جداگانه خود را دارند.
دکتر حمیدرضا اسلامی افزود: حجامت با گرفتن پنج تا ۶۰ سی‌سی خون از سیاهرگ کاربردهای خاص درمانی خود را دارد لذا پس از انجام حجامت دور ریخته می‌شود اما اهدای ۵۰۰ سی‌سی خون سیاهرگی توسط هر شهروند در قالب یک کیسه خون، نجاتبخش سه بیمار از رنج بیماری و حتی مرگ است. 
وی ادامه داد: همچنین در روند اهدای خون پنج مورد آزمایش طبی شامل غربالگری ویروس عامل بیماری ایدز، بیماریهای هپاتیت بی، هپاتیت سی، سفلیس و HTLV۱ بطور رایگان صورت می‌گیرد که از نظر بهداشت و سلامتی بسیار مفید و موثر است. 
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی به "پویش اهدای خون" همزمان با دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی نیز اشاره و بیان کرد عموم شهروندان به مشارکت در این پویش بهداشتی اجتماعی هستند.

پویش اهدای خون همزمان با دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی از ۱۱ دی ماه گذشته به نیت سردار دلها برای برای کمک به بیماران نیازمند آغاز شده است. 

مشهد به عنوان سومین شهر تولیدکننده خون در ایران پس از تهران و شیراز شناخته شده است. 

۱۳ پایگاه و مرکز اهدای خون در استان شش میلیون و ۸۷۱ هزار نفری خراسان رضوی دایر است. شش مرکز از این تعداد در مشهد، پنج پایگاه در سبزوار، نیشابور، تربت‌حیدریه، گناباد و قوچان و دو مرکز اهدای خون نیز در کاشمر و تربت‌جام فعالیت دارند. 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha