تشکیل کنسرسیوم صادراتی مبل و منبت؛ گام بلند اتاق بازرگانی ملایر در جهش تولید

همدان- ایرنا- مبلمان منبت ملایر از آن دست صنایعی است که راه خود را برای ورود به بازارهای جهانی باز کرده است و تشکیل کنسرسیوم صادراتی با هدف کاهش ریسک‌پذیری، بهره‌وری بیشتر و تصاحب بازارهای خارجی می تواند این صنعت را در توسعه صادرات کمک کند.

به گزارش ایرنا؛ کنسرسیوم صادراتی یک شبکه همکاری بین بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط است که با هدف ورود به حوزه صادرات و تصاحب بازارهای خارجی و حضور مستمر در آن با هم همکاری می‌کنند.

اتاق بازرگانی، صنایع‌، معادن و کشاورزی ملایر این بار گام خود را بلندتر برداشت تا با برگزاری نخستین سمینار آموزشی تشکیل شرکت مدیریت صادرات و کنسرسیوم صادراتی زمینه‌ای را فراهم کند تا مسیر صادرات مبل و منبت هموارتر و مدیریت یکپارچه‌ای در حوزه توانمندی بازاریابی ایجاد شود.

در سایه حمایت‌های دولت و تلاش بی‌وقفه فعالان صنعت مبلمان منبت ملایر، بهمن سال ۱۳۹۸ همزمان با فجر انقلاب، با تایید شورای جهانی صنایع دستی و طبق اعلام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مبلمان منبت ملایر در کنار ۲ شهر و یک روستای ایران در فهرست شهرهای جهانی صنایع دستی قرار گرفت و به این ترتیب ملایر تنها شهر جهانی ایران در حوزه صنایع دستی مبلمان منبت لقب گرفت.

خانواده هنرصنعت مبلمان منبت شهرستان ملایر بیش از ۲۵ هزار نفر جمعیت و حدود ۹ هزار استادکار(منبت‌کار) با بیش از پنج هزار کارگاه فعال دارد و سهم این شهرستان در تولید مبلمان منبت کشور بیش از ۶۵ درصد است که پس از ملی و جهانی شدن این هنر صنعت، سالانه شمار زیادی از گردشگران و علاقه‌مندان به این شهر سفر می کنند.

تشکیل کنسرسیوم صادراتی مبل و منبت؛ گام بلند اتاق بازرگانی ملایر در جهش تولید

پس از ملی و جهانی شدن این هنرصنعت، نخستین انجمن تولید و صادرکنندگان مبل و منبت کشور در استان همدان با محوریت ملایر و زیر نظر اتاق بازرگانی این استان تشکیل و در حال فعالیت است و امسال صنعت مبلمان منبت ملایر برای نخستین بار به عنوان یکی از برندهای معتبر جهان مجوز حضور در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی را کسب کرد و ۳۰ برند مبل و منبت در قالب یک برند با عنوان “ملایر آگِر” در این نمایشگاه حضور دارند و در کنار معتبرترین برندهای جهان ظرفیت‌های این هنر صنعت را به دنیا به‌ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس معرفی می‌کنند.

این تنها گوشه‌ای از ظرفیت و توانمندی هنرصنعت مبلمان منبت ملایر است که اتاق بازرگانی را بر آن داشت تا در قالب سمینار آموزشی و اقدام برای تشکیل کنسرسیوم صادراتی، نقاط ضعف این صنعت را برای توسعه صادرات حل و فصل کند.

در همین راستا روز گذشته /شنبه/ به همت اتاق بازرگانی ملایر، سیمنار آموزشی معرفی و تدوین شرکت‌ مدیریت صادرات(EMC) و ایجاد کنسرسیوم تولید و صادرات صنعت مبل و منبت ملایر در سازمان توسعه تجارت با حضور "حسن افتخاریان " مدیر پروژه‌های کنسرسیوم صادراتی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و با مشارکت و همکاری انجمن تولید و صادرکنندگان مبل و منبت و هیأت مدیره بازار مبل و منبت ملایر برگزار شد.

کنسرسیوم صادراتی مبل و منبت؛ توسعه منطقه‌ای

مدیر پروژه‌های کنسرسیوم صادراتی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در این سمینار که در اتاق بازرگانی ملایر تشکیل شد، اظهار داشت: با توجه به ۲ برند جهانی مبلمان منبت و انگور ملایر به یک هم‌افزایی نیاز داریم تا فرصت‌های بیشتری برای تولیدکنندگان ایجاد کنیم که با منطق بازاریابی بین‌الملل و مقیاس‌های اقتصادی دانش و تنوع در حوزه بازاریابی بین الملل حضور پیدا کنند.

"حسن افتخاریان" تشکیل شرکت مدیریت صادرات و کنسرسیوم‌های صادراتی را زمینه‌ای مساعد برای حل و فصل نقاط ضعف موجود در بنگاه‌های کوچک و متوسط در زمینه صادرات و ایجاد مدیریت یکپارچه در حوزه توانمندی بازاریابی دانست.

به گفته او با افزایش صادرات و برندسازی محصول، در کنار برندسازی منطقه و اصالت محصولی همچون مبل و منبت ملایر، توسعه اقتصاد منطقه رقم می‌خورد و موجب فراهم شدن زیرساخت‌های بیشتری در منطقه و جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی بیشتری می‌شود.

افتخاریان ادامه داد: از طرفی دانشگاه‌ها و مراکز تربیت حرفه‌ای هدفدار حرکت می‌کنند تا افرادی تربیت کنند که بتوانند شرکت‌های رقابتی را پا برجا و ثابت نگه دارند. 

افتخاریان: با افزایش صادرات و برندسازی محصول، در کنار برندسازی منطقه و اصالت محصولی همچون مبل و منبت ملایر، توسعه اقتصاد منطقه رقم می‌خورد و موجب فراهم شدن زیرساخت‌های بیشتری در منطقه و جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی بیشتری می‌شود.

وی با اشاره به جایگاه مهم شکل‌گیری بنگاه‌های رقابتی در توسعه منطقه‌ایی تاکید کرد: اگر اعتقاد داریم ملایر دارای برندهای جهانی مبلمان منبت و انگور است، باید به ارکان توسعه منطقه‌ایی از طریق رقابتی کردن بنگاه‌ها توجه کنیم.

مدیر پروژه‌های کنسرسیوم صادراتی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در عین حال افزایش حجم فروش صادراتی، افزایش کیفیت کالا، افزایش ارزش محصول، استانداردسازی، ورود ادبیات بازاریابی بین‌الملل و کاهش بیکاری را از جمله مزیت‌های تشکیل شرکت مدیریت صادراتی و کنسرسیوم صادراتی عنوان کرد.

افتخاریان کنسرسیوم صادراتی و میز مبل و منبت را راهی برای برطرف کردن نقاط ضعف صادرات این حوزه عنوان و تاکید کرد: با ضعف در صادرات مبل و منبت نمی‌توانیم در بازارهای جهانی تداوم و کانال‌های توزیع داشته باشیم و برندسازی کنیم و در حوزه صادرات موفق نیستیم.

تشکیل کنسرسیوم صادراتی مبل و منبت؛ گام بلند اتاق بازرگانی ملایر در جهش تولید

تشکیل میز مبل و منبت ضرورتی برای رفع نقاط ضعف صادرات

وی گفت: برای رفع این کاستی‌ها احتیاج به مهارت‌های خاصی همچون دانش و نیروی انسانی متخصص داریم که بدون شک با تشکیل کنسرسیوم صادراتی این نقیصه برطرف خواهد شد.

به گفته وی با تشکیل کنسرسیوم صادراتی و هم‌افزایی و با در کنار هم قرار گرفتن، ریسک و هزینه‌های بازار کاهش می‌یابد.

رئیس کمیسیون آموزش، پژوهش و فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی استان همدان نیز کنسرسیوم را فعالیتی حقوقی دانست که می‌تواند حاصل هم‌افزایی توانمندی‌های بخش‌های مختلف فعال در یک موضوع مشترک همچون مبل و منبت، انگور و کشمش، فرآورده‌های معدنی و سایر تولیدات شهرستان ملایر و این استان باشد. 

بهرامی: با توجه به نقش و اهمیت صادرات مبل و منبت در توسعه منطقه‌ایی ملایر، در این سمینار مصوب شد تیم اجرایی در راستای تشکیل کنسرسیوم صادرات مبل و منبت تشکیل شود.

"حمید بهرامی" با اشاره به ضعف عمده دارندگان کارت‌های بازرگانی و واحدهای تولیدی در حوزه صادرات، بر لزوم ایجاد حلقه اتصالی بین صادرکنندگان مطرح کشور با تمامی واحدهای تولیدی به‌ویژه واحدهای متوسط و ضعیف مستقر در این استان تاکید و آن را یک ضرورت برشمرد.

وی همچنین به نقش و اهمیت صادرات مبل و منبت در توسعه منطقه‌ایی ملایر اشاره و بیان کرد: در همین رابطه در این سمینار مصوب شد تیم اجرایی در راستای تشکیل کنسرسیوم صادرات مبل و منبت تشکیل شود.

رئیس اتاق بازرگانی ملایر ادامه داد: با توجه به ظرفیت بالای ملایر در تولید و صادرات کشمش، اقدام سریع در تشکیل کنسرسیوم صادرات کشمش در رقابت با سایر استان‌های فعال در این زمینه نیز در دستور کار قرار گرفت.

بهرامی با قدردانی از رئیس اتاق بازرگانی استان همدان، هیات رئیسه و هیات نمایندگان اتاق بازرگانی استان و سازمان صنایع کوچک و متوسط و شرکت شهرک‌های صنعتی همدان تاکید کرد: تکرار این سمینار آموزشی از طریق کمیسیون آموزش، پژوهش و فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی استان همدان در سطح وسیع‌تر برای بهره‌مندی سایر فعالان اقتصادی استان در راستای جلب همکاری حداکثری در تحقق اهداف کنسرسیوم در اولویت قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha