صادرات از طریق خراسان رضوی به آسیای مرکزی به میزان پیش از کرونا بازگشت

مشهد- ایرنا- سرپرست اداره ترانزیت راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: صادرات کالا از طریق مرزهای جاده ای سرخس و لطف آباد این استان به ترکمنستان و دیگر کشورهای آسیای مرکزی به میزان پیش از شیوع کرونا در سال ۹۸ رسید.

مرتضی مجردی روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: طی هشت ماه امسال ۴۳۷ هزار و ۶۱۲ تن کالا از طریق پایانه‌های مرزی سرخس و لطف آباد خراسان رضوی به کشورهای آسیای مرکزی صادر شده که این رقم در مدت مشابه سال ۹۸ و قبل از شیوع کرونا ۴۳۲ هزار و ۶۷۰ تن بوده است.

وی ادامه داد: میزان ترددهای صادراتی از دو مرز سرخس و لطف آباد نیز در سال ۹۸ حدود ۱۹ هزار و ۵۴۷ مورد بوده است که امسال با کاهش اندک ۲ درصدی به ۱۸ هزار و ۹۷۹ مورد رسیده است.  

سرپرست اداره ترانزیت راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: تزریق واکسن کرونا در ایران، بازگشت تولید و فعالیت های تجاری به روال قبل از جمله عوامل رسیدن میزان صادرات از این استان به زمان قبل از شیوع کروناست.

وی افزود: با این حال خروج ناوگان حامل بار ترانزیت از این پایانه های مرزی طی هشت ماه امسال ۲۴ هزار و ۶۹۲ دستگاه بوده که کاهش ۲۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ داشته است.

پایانه مرزی سرخس در شمال شرقی خراسان رضوی و نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان در ۱۸۵ کیلومتری شرق مشهد قرار دارد.  

گذرگاه مرزی "لطف‌آباد" شهرستان درگز نیز در ۹۰ کیلومتری جنوب عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان قرار دارد و فاصله این پایانه مرزی با شهر درگز در شمال خراسان رضوی ۲۲ کیلومتر است.

خراسان رضوی از شمال و شمال شرق ۵۳۲ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد.

این نوار مرزی در محدوده شهرستان های قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح‌آباد خراسان رضوی قرار دارد.  

۱۴ درصد از مجموع مرزهای خاکی جمهوری اسلامی ایران به طول ۸۳۴ کیلومتر در شرق کشور و حوزه جغرافیایی استان خراسان رضوی همجوار با کشورهای ترکمنستان و افغانستان است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha