۳ دی ۱۴۰۰، ۰:۱۴
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 84588716
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

مقام آمریکایی: آماده تعامل با روسیه در اوایل ژانویه هستیم

نیویورک - ایرنا - یک مقام ارشد کاخ سفید اعلام کرد آمریکا آماده است در اوایل ماه ژانویه ۲۰۲۲ به صورت دیپلماتیک و از طریق کانال های مختلف دو و چند جانبه با روسیه تعامل کند.

این مقام ارشد کاخ سفید که نامش بیان نشده است، روز پنجشنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران آمریکایی در توضیح سیاست آمریکا در قبال روسیه گفت که آمریکا آماده است در اوایل ماه ژانویه به صورت دیپلماتیک و از طریق کانال های مختلف دو جانبه شامل گفت و گوی ثبات راهبردی و چند جانبه شامل  شورای ناتو و روسیه و سازمان امنیت و همکاری اروپا، با روسیه وارد تعامل شود.

 وی تصریح کردما نگرانی‌هایی را که روسیه چه به صورت خصوصی و چه عمومی مطرح کرده است، مورد توجه قرار داده‌ایم.

این مقام آمریکایی ادامه داد تکرار می کنیم که هر گفت‌وگو باید به صورت متقابل باشد، به این معنی که آمریکا نگرانی‌های خود را دارد و آنها را مطرح خواهد کرد.

وی در عین حال گفت هر گفت‌وگویی با روسیه  در هماهنگی کامل با شرکا و متحدان آمریکا انجام خواهد شد.

این مقام آمریکایی افزود دیدگاه ما این است که مذاکرات باید از اصول اساسی در مورد امنیت اروپا پیروی کند. این اصول اساسی بر احترام به تمامیت ارضی، عدم تغییر مرزها با توسل به زور و احترام به حاکمیت و تصمیم گیری کشورهای مستقل تاکید دارند.

وی اظهار داشت ما همچنین به روسیه گفته‌ایم که پیشرفت اساسی در این گفت و گوها تنها در محیط کاهش تنش حاصل می‌شود، نه تشدید تنش.

این مقام آمریکایی در عین حال گفت که آمریکا آشکار اعلام کرده است که اگر روسیه  تصمیم به  تهاجم نظامی به اوکراین بگیرد، پیامدهای مهمی برای آن خواهد داشت که  در چنین شرایطی، اقدامات ما محدود به تمهیدات اقتصادی نخواهد بود.

وی ادعا کرد ما گفته‌ایم از توانایی اوکراین برای دفاع از خاک خود حمایت خواهیم کرد و همچنین به شرکای ناتو و متحدان آمریکا از طریق  تغییر در وضعیت نیروهای خود در کشورهای اروپایی اطمینان خواهیم داد.

این مقام آمریکایی ادامه داد همه این برنامه ریزی ها از سوی ما در حال انجام است و ما آماده ایم در صورت نیاز وارد عمل شویم.

این در حالی است که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی با الیزابت تراس وزیر امور خارجه انگلیس درباره هرگونه تجاوز احتمالی روسیه به اوکراین گفت و گو کرد.

بر اساس اعلام وزارت خارجه آمریکا، بلینکن و تراس در خصوص اهمیت حمایت هماهنگ میان متحدان و شرکا برای تحمیل پیامدها و هزینه‌های تجاوز احتمالی روسیه به اوکراین به توافق رسیدند.

در همین حال، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز گفته است که مسکو در پاسخ به اقدامات غیردوستانه ایالات متحده، تدابیر نظامی-فنی مناسب را اتخاذ خواهد کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از ریانووستی پوتین روز سه شنبه در نشست هیات وزارت دفاع این کشور با بیان اینکه حق کامل دفاع در برابر اقدامات غیردوستانه آمریکا را داریم، تصریح کرد: مسکو در این مورد تدابیر نظامی-فنی مناسب را اتخاذ خواهد کرد.

پوتین با بیان اینکه آمریکا مقصر تنش در اروپاست، اظهار داشت: استقرار عناصر دفاع موشکی آمریکا در نزدیکی مرزهای روسیه، ما را به شدت نگران می کند.

آمریکا و متحدانش مدعی هستند که حضور نیروهای روسیه در مرز اوکراین تهدیدی برای این کشور محسوب می‌شود و پوتین درصدد حمله به کی‌یف است. این در حالیست که مسکو بارها عنوان کرده اقدامات نظامی‌اش در مرز با اوکراین عادی  است اما آمریکا و متحدانش همچنان قصد دارند شرایط مرز روسیه با اوکراین را پرتنش جلوه دهند.

واشنگتن و کی ‌یف اخیرا به متحدان اروپایی‌ خود اعلام کرده‌اند تحرکات نیروها در مرز با اوکراین نشان‌دهنده آمادگی جدید مسکو برای حمله به اوکراین است. اوکراین از آمریکا خواسته تا حمایت‌های امنیتی فوری از جمله تبادل اطلاعاتی را در دستورکارش قرار دهد.

در این میان دولت بایدن نگران است که اهداف روسیه در قبال اوکراین ممکن است مذاکرات واشنگتن- مسکو در مورد حملات سایبری و کنترل تسلیحات را از مسیر اصلی منحرف کند.

منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است و از سال ۲۰۱۴ میلادی روس‌های این منطقه دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوگانسک تاسیس کرده و دولت‌های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده‌اند.

روسیه بارها خواستار مذاکره دولت اوکراین با نمایندگان این دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است اما کی یف مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم می‌کند و مذاکره با نمایندگان این مناطق را رد می‌کند.

 

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha