هواشناسی مازندران نسبت به طوفان در دریا و گرما در خشکی هشدار داد

ساری - ایرنا - هواشناسی مازندران با انتشار دو اخطاریه جداگانه نسبت به افزایش دمای هوای استان طی ۴۸ ساعت آینده در خشکی و وقوع طوفان در دریای خزر طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری هشدار داد و خواستار اتخاذ تدابیر پیشگیرانه برای جلوگیری از هرگونه تلفات و خسارات احتمالی شده است .

به گزارش ایرنا، اداره کل هواشناسی مازندران روز یکشنبه با صدور هشدار سطح زرد برای خشکی و پیش بینی شکل‌گیری و تقویت جریانات گرم جنوب تا جنوب غربی، نسبت به  احتمال وقوع آتش‌سوزی در مناطق جنگلی و مراتع این استان هشدار داد.

در این اخطاریه زمان فعالیت این سامانه دوشنبه‌شب و روز سه‌شنبه اعلام و پیش‌بینی شده است که با ورود این سامانه جدید که افزایش ۲ تا سه درجه ای دمای هوا را به همراه دارد، علاوه بر وزش باد شدید، احتمال وقوع آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی نیز دور از انتظار نیست.

طبق پیش‌بینی هواشناسی مازندران، این سامانه جدید با بارندگی نیز همراه است و بارش‌ها در ارتفاعات و مناطق کوهستانی به شکل برف خواهد بود و اختلال در تردد محورهای کوهستانی را نیز به همراه دارد.

هواشناسی مازندران در این اطلاعیه به دستگاه های اجرایی ذیربط و خدمات رسان توصیه کرد که با هدف اقدامات پیشگیرانه نسبت به مقاوم‏‌سازی سازه های موقت، تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها اقدام کنند.

در این اطلاعیه همچنین علاوه بر توصیه به کوهنوردان برای خودداری از صعود به ارتفاعات در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه به خاطر شرایط نامساعد جوی از جمله بارش برف ، از مردم نیز خواسته شده است از روشن کردن آتش در جنگل‌ها به خاطر جریانات گرم جنوبی خودداری کنند.

هواشناسی مازندران شرایط جوی استان طی روز جاری و فردا دوشنبه را صاف تا نیمه ابری پیش بینی کرد که با افزایش دما و وزش باد گرم در دامنه ها و ارتفاعات مناطق مرکزی و  شرقی همراه می شود. در ارتفاعات نیمه غربی استان هم شهروندان شاهد بارش باران و برف و وزش باد نسبتا شدید خواهند بود.

طبق پیش‌بینی هواشناسی مازندران، شرایط جوی استان در روز سه شنبه در مناطق ساحلی ، جلگه‌‍ ای و دامنه ها نیمه ابری گاهی ابری، همراه با وزش باد نسبتا شدید و رگبار پراکنده باران خواهد بود. ارتفاعات مازندران نیز روز سه شنبه نیمه ابری خواهد بود که با وزش باد شدید و بارندگی همراه می شود.

هوای مازندران در روز چهار‏شنبه صاف تا نیمه ابری پیش بینی شده است که از بعد از ظهر بتدریج بر میزان ابر افزوده می شود و از اواخر شب هم بارش پراکنده باران و وزش باد شروع خواهد شد .

هواشناسی مازندران، شرایط جوی استان در روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری را ابری همراه با کاهش دما پیش بینی کرده است. در مناطق ساحلی و جلگه ای شهروندان شاهد بارندگی و وزش باد و در ارتفاعات بارش پراکنده باران و برف خواهند بود.

طبق اعلام هواشناسی مازندران ، طی ۲۴ ساعت گذشته گلوگاه با ۲۰.۱ درجه سانتی گراد بالای صفر گرم ترین و رینه لاریجان با ۷.۲ درجه سانتی گراد بالای صفر سردترین نقطه استان بود.

 دمای هوای شهر ساری مرکز مازندران نیز امروز در گرمترین ساعت به ۲۰ درجه سانتی گراد بالای صفر می‌رسد که یک درجه بیشتر از دیروز است.

هشدار سطح نارنجی برای فعالیت دریایی 

هواشناسی مازندران همچنین با انتشار اخطاریه جداگانه ، برای هرگونه فعالیت دریایی در دریای مازندران طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری هشدار سطح نارنجی اعلام کرده است .

در این  اخطاریه آمده است : با عبور امواج از تراز میانی جو و تغییر سوی جریان، دریای خزر از اوایل وقت روز سه شنبه تا صبح روز چهارشنبه هفته جاری طوفانی خواهد بود.

هواشناسی مازندران در اخطاریه خود پیش بینی کرده است که طی این مدت سرعت وزش باد در دریا تا ۲۵ متر بر ثانیه معادل ۹۰ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید که نتیجه آن شکل گیری امواج در مناطق نزدیک ساحل تا ارتفاع ۲.۵ و در مناطق دور از ساحل تا ارتفاع ۳.۵ متر خواهد بود.

طبق استاندارد تعریف شده دریایی ، هرگونه فعالیت دریایی هنگام شکل گیری امواج بیشتر از یک متر با خطر همراه است و باید متوقف شود.

هواشناسی مازندران هشدار داد که طی مدت با عبور امواج از تراز میانی جو و طوفانی شدن دریای خزر ، احتمال عرق شدن شناورهای سبک و آسیب به شناورهای و تورهای صیادی، غرق شدن صیادان غیرمجاز و اختلال در ورود و خروج کشتی ها به حوضچه اسکله ها وجود دارد.

کارشناسان هواشناسی در این اخطاریه ضمن توصیه به تغذیه ماهیان قفس های دریایی قبل از وزش باد شدید، بر لزوم خودداری از صیادی، مراقبت در فعالیت های دریایی و در صورت لزوم خودداری از هرگونه فعالیت دریایی تاکید کرده اند.􀀆􀀨􀂰􀀃􀃟

مازندران در حال حاضر در فصل صید ماهیان استخوانی از دریای خزر قرار دارد و بیش از  چهار هزار و ۲۰۰ صیاد عضو شرکت های پره در حال پره کشی و صید ماهی سفید ، کفال و کپور به عنوان مهم ترین ماهیان استخوانی این دریا هستند.

علاوه بر این ، هم اکنون بیش از ۴۰  فروند  شناور هم برای صید ماهی کیلکا در حوزه مازندرانی دریای خزر در حال  فعالیت هستند.

􀂟􀃍􀀌􀀆􀃍􀀃􀀊􀀘􀀏􀋾􀃟􀃝􀀆

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha