۶۰۰ هکتار از عرصه های طبیعی بهمئی با کاشت نهال احیا شد

یاسوج - ایرنا - رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بهمئی گفت: در سالهای اخیر ۶۰۰ هکتار از عرصه های طبیعی این شهرستان با کاشت نهال احیا شده است.

مهدی نصیری روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: در طرح احیا از گونه‌های جنگلی سازگار با منطقه مانند کنار، بلوط، زالزالک، گلابی وحشی، بنه، کهور و اُکالیپتوس غرس و چندین هکتار جنگلِ دست کاشت شامل بلوط، بادام، کنار و سایر گونه‌های سازگار با آب و هوا در بهمئی ایجاد شده است.
وی احیای جنگل ها، تلطیف هوا، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و ایجاد محیطی با نشاط را از مزایای این طرح اعلام کرد.

نصیری بیان کرد: در سال جاری در طرح پویش مردمی بذرکاری برای احیای جنگل‌های زاگرس در۱۵ هکتاراز منطقه سروک  بذرکاری انجام شد.

وی اضافه کرد:  در این طرح یکهزار اصله انواع نهال برای احیا و توسعه رویش‌های جنگلی زاگرس  غرس شد.

نصیری افزود: طرح پویش مردمی بذرکاری با مشارکت بسیجِ مردمی، بسیج سازندگی، سازمان‌های مردم نهاد، مردم محلی، اداره منابع طبیعی، داوطلبان هلال احمر و طبیعت دوستان اجرا شد.

وی تصریح کرد: اجرای این طرح به خشکیدگی وسیع رویشگاه‌های جنگلی و مرتعی کشور به دلیل اقدامات مخرب انسانی، صنعتی، چرای دام، سرشاخه زنی، تغییر اقلیم، خشکسالی و آتش سوزی‌های تابستان گذشته کمک شایانی می کند.

جنگل‌های زاگرس با گستردگی در ۱۱ استان کشور با ۶ میلیون هکتار مساحت، ۴۰ درصد جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهند.

شهرستان بهمئی با جمعیتی حدود ۳۸ هزار نفر به مرکزیت شهر لیکک در فاصله ۳۰۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد واقع شده است. 

کهگیلویه وبویراحمد با توجه به موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه‌ای که افزون بر ۲۰ درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود ۴۰ درصد گونه‌های دارویی کشور را در خود جای داده است. 

هم اینک هفت منطقه حفاظت شده با وسعت ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار، دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار، خاییز سرخ با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵هکتار، خامی با وسعت ۲۵هزار و ۶۷۱ هکتار، دیل با ۱۰ هزار و ۳۸۱ هکتار، سولک با ۲ هزار ۴۲۸۷ هکتار و سیوک با ۱۲ هزار ۸۵۸ هکتار در این استان زیبای طبیعی وجود دارد. 
کهگیلویه وبویراحمد همچنین دارای پنج منطقه شکار ممنوع شامل پادنای سمیرم، خرم ناز، لار و ماغر، حاتم و کوه تلرش است. 

این استان همچنین دارای ۹۹۹ هزار و ۱۰۰ هکتار جنگل و ۷۲۳ هزار و ۷۰۰ هکتار مرتع است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha