۱۴ آذر ۱۴۰۰، ۱۶:۲۵
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84566543
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پاپ بهره‌برداری از پناهجویان برای اهداف سیاسی را محکوم کرد

تهران – ایرنا – پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان روز یکشنبه درجریان دومین بازدید از جزیره لسبوس یونان، بهره برداری از پناهجویان برای تبلیغات سیاسی را محکوم کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، فرانسیس که اولین بار در سال ۲۰۱۶ از جزیره لسبوس دیدن کرد و ۱۲ پناهجوی سوری را با خود به ایتالیا برد، در جریان سفر پنج روزه اش به قبرس و یونان بار دیگر به این جزیره بازگشت تا با پناهجویان در اردوگاه ماوروویونی که تقریبا ۲ هزار و ۳۰۰ نفر را در خود جای داده است، ملاقات کند.

وی این مساله را مورد انتقاد قرار داد که از زمان اولین بازدیدش از این مکان طی پنج سال گذشته تاکنون، تغییرات اندکی در ارتباط با مساله مهاجرت روی داده است.

دریای مدیترانه که هزاران نفر در تلاش برای رساندن خود از شمال آفریقا به اروپا در آن جان باخته اند، گورستانی هولناک بدون سنگ قبر است.

پاپ گفت: اینجا هستم تا صورت هایتان را ببینم و در چشمانتان نگاه کنم. چشمانی پر از ترس و انتظار، چشمانی که خشونت و فقر را دیده و با اشک های زیادی پر شده اند.

وی کسانی را که از بحران مهاجرت برای اهداف سیاسی استفاده می کنند، مورد نکوهش قرار داد و افزود: به راحتی می توان افکار عمومی را به القای ترس به دیگران تحریک کرد.

وی گفت: باید به علل دور دست تاخت، نه به افراد فقیری که برای تبلیغات سیاسی مورد سوء استفاده قرار می گیرند.

این اردوگاه که در یک میدان تیراندازی قدیمی ارتش بنا شده، از سازه های پیش ساخته ای تشکیل شده است که برخی شبیه به کانتینرهای حمل و نقل و برخی کوچکتر و از پلاستیک ساخته شده اند.

فضای بین سازه ها شبیه به کوچه های یک دهکده تیره و تار است که در آن مردم در برزخ زندگی می کنند.

پاپ فرانسیس پس از ورود به اردوگاه با پناهجویانی که برای دیدنش صف کشیده بودند، به گفتگو پرداخت.

اردوگاه ماوروویونی که اطراف آن با سیمان، سیم خاردار و دریا احاطه شده است، جایگزین اردوگاه بدنام موریاست که سال گذشته در آتش سوخت.

فرانسیس گفت مایه تاسف است که برخی رهبران اروپایی می خواهند از بودجه مشترک برای ساخت دیوار و کشیدن سیم خاردار برای جلوگیری از ورود پناهجویان استفاده کنند. ما در عصر دیوارها و سیم های خاردار هستیم.

ماتئوس موراویسکی نخست وزیر لهستان از اتحادیه اروپا خواسته است به طور مشترک بودجه احداث یک دیوار مرزی برای خشکاندن ریشه مهاجرت پناهجویان از خاورمیانه به لهستان و لیتوانی از طریق بلاروس را تامین کند.

یونان از دیرباز یک گذرگاه اصلی به اتحادیه اروپا برای مهاجران و پناهجویانی بوده است که از فقر و جنگ در خاورمیانه، آسیا و آفریقا گریخته اند. صدها هزار نفر در سال ۲۰۱۵ پس از عبور با قایق هایی از ترکیه خود را به سواحل جزیره لسبوس رساندند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha