شعر آیینی در ترویج و اشاعه فرهنگ عاشور تاثیرگذار است

تبریز - ایرنا - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: شعر آیینی از تاثیرگذارترین ابزار برای ترویج و اشاعه فرهنگ متعالی عاشوراست.

به گزارش چهارشنبه ایرنا، سیدقاسم ناظمی در دیدار با « مقصود پور رادی»، مداح و پیرغلام پیشکسوت بارگاه حضرت اباعبدالله الحسین (ع) افزود: مهم ترین رسالت شعر آیینی و عاشورایی معرفت افزایی است و باید زمینه نشر و گسترش این نوع شعر در جامعه از سوی متولیان فرهنگی و شعرا فراهم شود.

وی اظهار داشت: شعر آیینی و عاشورایی در آذربایجان‌شرقی و تبریز دارای صبغه و پیشینه‌ای درخشان بوده و این خطه در طول تاریخ در این حوزه همواره جایگاهی شاخص و ویژه داشته و نقش آفرینی شعرای آینی این دیار، فخامت شعر آیینی و بزرگانی که در این حوزه از استان برخاسته‌اند، زبانزد عام و خاص است.

ناظمی، ادامه داد: باید فرصت‌های به وجود آمده در عرصه‌ی شعر را تبدیل به اتفاقات و رویدادهایی ماندگار برای شعر آذربایجان کرد و این پیشینه‌ مستحکم ادبی را با تربیت شاعران شایسته و فرهیخته پیوند داد.

وی حاج «مقصود پور رادی» و استاد « محمد عابد تبریزی» را از بزرگان عرصه مداحی و شعر اعلام و یادآوری کرد: قدر این بزرگان باید شناخته شده و برای نسل جوان جامعه معرفی شوند تا نسل جدید با تکیه بر این پشتوانه‌های قدرتمند و تکیه‌گاه های عظیم، در راه معرفت و شناخت اهل بیت عصمت و طهارت (ع) قدم بردارند.

مداح و پیرغلام پیشکسوت بارگاه حضرت اباعبدالله الحسین (ع) نیز در این دیدار با اشاره به ابعاد شخصیتی استاد محمد عابد تبریزی، گفت: شعرای بسیاری در دامن فرهنگ عاشورایی رشد یافته و بالنده شده‌اند که استاد عابد از این چهره‌های برجسته، جریان ساز و تاثیرگذار در حوزه شعر آیینی است.

مقصود پور رادی، افزود: زمانی که زنده یاد استاد عابد لب به سخن می‌گشود و اشعار خود در رابطه با مدح و مرثیه حضرات معصومین (ع) را قرائت می کرد، درّ و گهر می‌فشاند و کمتر شاعری در حوزه شعر آیینی سراغ دارم که مانند این استاد فقید مسلط به اشعار بزرگان شعر و ادب فارسی، ترکی و عربی باشد.

وی به پیشینه غنی آذربایجان و تبریز در عرصه شعر آئینی و مداحی اشاره کرد و اظهار داشت: شعرای بزرگی در این عرصه ظهور کرده‌اند و  استاد عابد با اشعاری کم‌نظیر و حماسی و شخصیتی باوقار و متواضع، نام و یاد خود را در صحیفه ادبیات عاشورایی ماندگار کرده است.

به گزارش ایرنا، «مقصور پور رادی» پدر ۲ شهید دوران هشت سال دفاع مقدس و  از مداحان بنام و پیشکسوت آذربایجان شرقی است.

بر اساس این گزارش آیین گرامیداشت پانزدهمین سالگرد ارتحال استاد محمد عابد تبریزی با حضور میهمانان کشوری و استانی چهاردهم آذر ماه سال جاری ساعت ۱۸ در محل تالار پتروشیمی تبریز برگزار می شود.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha