نگرانی کمیته آوارگان فلسطینی از شکست آنروا؛ فاجعه در راه است؟

غزه- ایرنا - کمیته‌های پناهجویان فلسطینی، ضمن انتقاد از سیاست های آمریکا، نسبت به شکست کنفرانس کمک کنندگان به آژانس امداد و اشتغال سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی ( آنروا ) در جلب حمایت‌های مالی به این آژانس، ابراز نگرانی کرد و آن را فاجعه خواند.

دکتر «زاهر البنا» یکی از اعضای کمیته مشترک پناهجویان در نوار غزه امروز (چهارشنبه) در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: اگر این کنفرانس در نتایج خود شکست بخورد، ما پیش بینی می‌کنیم که فاجعه‌ای برای جامعه پناهجویان به وجود خواهد آمد و ثباتی در منطقه و جغرافیای محلی (اقلیم)  وجود نخواهد داشت. 

وی تاکید کرد: موضوع آوارگان که ۷۳ سال است ادامه دارد که باید با بازگشت آن‌ها و نه با کاهش خدمات ارائه شده به آن‌ها پایان یابد، زیرا شکست دو جامعه (کمیته‌های پناهجویان فلسطینی و آنروا) بر کل منطقه اعم از عربی یا منطقه‌ای تأثیر منفی خواهد گذاشت.  

عضو کمیته مشترک پناهجویان در نوار غزه به مردم در بروکسل پیام داد که باید حمایت مالی پایدار از «آنروا» ادامه داشته باشد تا بتوان از موضوع کمبود مالی مکرر که بر خدمات ارائه شده به پناهجویان تأثیر می‌گذارد، خارج شد. 

وی خاطرنشان کرد: کارمندان «آنروا» ممکن است به دلیل ناتوانی این آژانس در انجام تعهدات خود در قبال حقوق کارکنان، تحت تأثیر این بحران قرار گیرند و این امر عبور از همه خطوط قرمز تلقی می‌شود و از این رو کسانی که امروز در بروکسل گرد هم آمده‌اند باید برای موفقیت این کنفرانس جهت ارائه خدمات خوب به آوارگان فلسطینی تلاش کنند. 

«البنا» ضمن یادآوری مخالفت توده‌های پناهجویان فلسطینی از هرگونه شرط‌هایی که پیش از این از سوی آمریکا لحاظ شده، تاکید کرد و افزود: آمریکایی ها در تلاش هستند محدودیت‌های سیاسی بر کارگران آنروا اعمال کنند و از مشارکت آن‌ها در کارهای سیاسی  و ارائه گزارش‌های امنیتی از پناهجویان جلوگیری کنند. 

وی افزود: ما بر لزوم حمایت پایدار از آنروا بدون هیچ شرطی یا بدون ربط دادن آن به چارچوب توافق بین آمریکا و آنروا تاکید می‌کنیم زیرا این توافق با اساسنامه آژانس در تضاد است و بر حاکمیت و استقلال سازمان ملل و نهادهای زیر مجموعه آن تاثیر می‌گذارد.  

عضو کمیته مشترک پناهجویان در نوار غزه ابراز امیدواری کرد که به دور از هر شرط خاص حمایت‌های پایدار از آنروا ادامه یابد، به ویژه اینکه وضعیت پناهجویان به طور مداوم رو به وخامت است و بدون حمایت از آنروا، وضعیت در کمپ‌های آوارگان بسیار دشوار خواهد شد که پیامدهای امنیتی و سیاسی بر منطقه خواهد داشت. 

در بحبوحه وخیم‌تر شدن بحران مالی که خدمات آنروا را کاهش داده و نگرانی‌هایی در پرداخت نامنظم حقوق کارگران این نهاد بین المللی به وجود آمده است، ده‌ها کشور در حال بحث در مورد حمایت مالی از آنروا هستند که در پنج منطقه کرانه باختری، نوار غزه، اردن، سوریه و لبنان فعالیت می‌کنند.  

پیشتر نیز فلسطینی‌ها روز چهارشنبه هفته گذشته با برگزاری راهپیمایی و تجمع مقابل مقر آژانس «امداد و اشتغال سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) در غزه، خواستار کمک مالی پایدار کشورها به این آژانس تا زمان بازگشت آوارگان فلسطینی شدند.  

آن‌ها با یادآوری اینکه قرار است ۱۶ و ۱۷ ماه جاری میلادی (نوامبر) کنفرانس بین‌المللی کمک به « آنروا» به ریاست مشترک اردن و سوئد در بروکسل پایتخت بلژیک برگزار شود،  شروط آمریکا برای تامین مالی «آنروا» را همانند شمشیر بر گردن خود توصیف کردند و ضمن رد شروط واشنگتن برای کمک مالی به این آژانس، خواستار استقلال این نهاد وابسته به سازمان ملل شدند.  

آژانس امداد و اشتغال سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) اعلام کرده است که در نتیجه کاهش بودجه و کاهش حمایت‌های عربی و بین المللی، از یک بحران مالی رنج می‌برد.  

توافقنامه میان آمریکا و آژانس امداد و اشتغال سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) که شامل ازسرگیری حمایت آمریکا از فعالیت‌های این آژانس است ۱۵ ژوئیه امضا شد.  

توافق مذکور شامل شروط سیاسی است که زمینه دخالت آمریکا در تمامی جزئیات فعالیت آنروا را فراهم می‌کند و طبق توافق صورت گرفته آنروا باید هر سه ماه یکبار گزارش مالی و امنیتی ارائه دهد.  

به اعتقاد برخی از ناظران سیاسی، با وجود اینکه «آنروا» یک نهاد وابسته به سازمان ملل متحد و ارائه کمک به آن داوطلبانه و آزادانه است اما توافق آمریکا یک باج خواهی سیاسی برای تامین مالی مشروط سیاسی محسوب می‌شود.  

به گفته آن‌ها این توافق، پناهندگی را تنها برای کسانی که در پناهگاه‌ها زندگی می‌کنند، تعریف می‌کند و برای آن‌ها کارت صادر می‌شود و بدین ترتیب همه پناهجویانی که در خارج از فلسطین هستند و در اردوگاه‌ها زندگی نمی‌کنند از فهرست «آنروا» حذف خواهند شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha