حدود ۱۰ درصد ایرانی‌ها در یک قدمی ابتلا به دیابت

تهران - ایرنا - عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در حال حاضر حدود ۱۰ درصد ایرانی‌ها در مرحله پیش دیابت هستند؛ به عبارتی قند خون این افراد از حالت طبیعی خارج شده است و در یک قدمی ابتلا به بیماری دیابت قرار دارند.

محمدرضا مهاجری تهرانی، فوق تخصص غدد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا افزود: مردم باید اقدامات جدی به منظور پیشگیری از دیابت را انجام بدهند و در صورت ابتلا به بیماری باید فعالیت ها و مراقبت های لازم را برای کاهش عوارض بیماری در دستور کار روزانه خود قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه شیوع دیابت و پیش دیابت نسبت به سال های قبل حدود پنج درصد افزایش یافته است، گفت: حدود ۲۵ درصد ایرانی های بالای ۳۰ سال مبتلا به دیابت یا پیش دیابت هستند که این درصد نگران کننده است.

فوق تخصص غدد اظهار داشت: در سال های گذشته حدود ۱۱ درصد ایرانی های بالای ۳۰ سال مبتلا به دیابت بودند که اکنون این درصد به حدود ۱۴ درصد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه شیوع دیابت در زنان ایرانی قدری بیشتر از مردان است، گفت: درصد چاقی، خصوصا چاقی شکمی و اضافه وزن در زنان بالا است و این موضوع سبب شیوع بیشتر دیابت در زنان شده است. چاقی شکمی علاوه بر بالا بردن احتمال ابتلا به دیابت، فشار خون و مشکلات قلبی را هم افزایش می دهد.

قطع پای دیابتی در دنیا ۲ برابر افزایش یافت

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مردم دنیا سال گذشته هم شاهد ادامه همه گیری بیماری کرونا بودند که بر اثر این موضوع، تعداد قطع پا در بیماران دیابتی نسبت به سال ماقبل ۲ برابر افزایش یافت.

مهاجری افزود: افزایش عفونت شدید در پا عاملیی مهم در بیشتر شدن قطع این عضو بدن در بیماران شده است. شرایط موجود سبب شده است تا بیماران دیرتر به مراکز درمانی مراجعه کنند و به همین دلیل زخم های دیابتی ها پیشرفت کرده است و به اصطلاح پا سیاه می شود.

وی با اشاره به اینکه حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد دیابتی ها دچار زخم پا می شوند، ادامه داد: از افرادی که دچار زخم پا شدند حدود ۲۰ درصد دچار قطع پا می شوند؛ به عبارتی ۲۰ درصد بیماران دیابتی مبتلا به زخم پا، دچار قطع این عضو می شوند.

کدام عوامل سبب شیوع دیابت می‌شوند؟

وی، افزایش چاقی، مصرف غذاهای آماده (فست فود) یا غذا با کالری بالا و کم تحرکی را از مهمترین دلایل شیوع دیابت اعلام کرد و گفت: عوامل دیگری مانند ارث و ژنتیک هم در شیوع بیماری دیابت نقش دارند.

مهاجری بیان داشت: زنان دارای سابقه دیابت بارداری و افراد دارای فشارخون یا چربی خون بالا هم در معرض جدی ابتلا به بیماری دیابت هستند.

مهاجری با اشاره به اینکه این بیماری را می توان کنترل کرد، گفت: در کنار اقداماتی مانند مصرف داروها و انسولین از جمله تحرک بدنی و تغذیه مناسب می توان این بیماری را کنترل کرد.

وی تاکید کرد: همچنین با کنترل فشارخون، چربی خون و چاقی می توان عوارض این بیماری کاهش داد. 

دیابت

دیابت یک بیماری شایع متابولیک است که شیوع بالایی دارد و هم اکنون حدود ۴۶۰ میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا هستند. همچنین بیش از ۵.۵ میلیون ایرانی بالای ۲۵ سال نیز مبتلا به دیابت هستند.

پیش بینی می شود تا سال ۲۰۴۵ یعنی تا ۲۵ سال آینده تعداد مبتلایان این بیماری به ۷۰۰ میلیون نفر افزایش یابد؛ از همین امروز دنیا با چالش بزرگی در این زمینه مواجه است.

به نظر می رسد کشورهای در حال توسعه که از نظر درآمد ضعیف یا در سطح متوسطی قرار دارند، بیش از کشورهای توسعه یافته درگیر این بیماری هستند. به گفته کارشناسان تا سال ۲۰۴۵ از هر چهار بیمار دیابتی سه نفر در کشورهای توسعه نیافته خواهند بود.

در شیوع این بیماری عوامل مختلفی از جمله اقتصادی، اجتماعی، جمعیتی و محیطی اثرگذار است. ضمن اینکه در دیابت نوع ۲ که شایع ترین نوع دیابت است و حدود ۹۰ درصد دیابتی ها را شامل می شود، فاکتورهای زیادی از جمله چاقی، زندگی بی تحرک و تغذیه ناسالم اثرگذار هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha