۲۵ آبان ۱۴۰۰، ۲۱:۱۶
کد خبرنگار: 1235
کد خبر: 84543653
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برگزاری مسابقه کتاب وکتابخوانی درآذربایجان به مناسبت روز کتاب در ایران

  باکو  - ایرنا - به مناسبت روز کتاب و کتابخوانی در ایران و روز بزرگداشت علامه سید محمد حسین طباطبائی مسابقه بزرگ  کتابخوانی در جمهوری آذربایجان توسط رایزنی فرهنگی ایران برگزار شد .

به گزارش ایرنا ، در این مسابقه  با هدف سنجش میزان آشنائی مخاطبین رایزنی فرهنگی با کتب منتشره نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان در طول سالهای گذشته ، سی سوال طراحی و در فضای مجازی پخش شد که بیش از ۲۰۰ نفر در این مسابقه شرکت کردند .

در میان شرکت کنندگان این مسابقه ۹۰  نفر بین ۲۰ تا ۳۰ سوال را پاسخ مثبت داده بودند که به سه نفر اول که به تمامی  سوالات  پاسخهای درست داده بودند جوائز نقدی داده شد و به ۱۳ نفر دیگر که ۲۸ و ۲۹ سوال را پاسخ درست داده بودند جوائزی از کتابهای ترجمه شده رایزنی فرهنگی از جمله شاهنامه فردوسی به زبان آذری و هفت پیکر نظامی گنجوی به عنوان جائزه اعطا شد .

قربانعلی پورمرجان رایزن فرهنگی کشورمان در جمهوری آذربایجان  طی سخنرانی مجازی که بصورت مستقیم از اینستاگرام و فیس بوک رایزنی فرهنگی پخش می شد ، گفت : کتاب به عنوان دوستی مهربان و بدون حسد و معلمی بی ادعا است و هر آنچه دارد در اختیار می گذارد . انسان  با مطالعه کتاب ، حضور در محضر اندیشمندان بزرگ را درک می کند و این نعمتی است که بشر باید قدر آن را بداند .

برگزاری مسابقه کتاب وکتابخوانی درآذربایجان به مناسبت روز کتاب در ایران

  رایزن فرهنگی کشورمان اظهار داشت : امروزه کتابخانه ها نقش اساسی در انتقال علوم دارند و کتابخانه بزرگترین همایش اندیشمندان و کانون بالندگی استعداد ها است که به تولید اندیشه و فکر منجر می شود و لذا همه کشورها به کتابخانه ها اهمیت می دهند و یکی از شاخصه های توسعه یافتکی کشورها هم میزان توجه کشورها به کتاب و کتابخانه ها است چرا که به قول کارلایل فیلسوف غربی ، کتابخانه دانشگاهی برای همه است و کتابخانه عمومی قلب تپنده جامعه است .

وی افزود : رشد تمدنها ریشه در رشد فکری و فرهنگی دارد که قطعا بدون خواندن کتاب میسر نیست و میراث تمدنی ما همیشه مملو از کتابهای بزرگانی است که در زمان خودشان مثل آفتاب می درخشیدند و الان هم ایده ها و افکار آنها از مسیر کتابهای آنها در جامعه می درخشد .

 پورمرجان گفت : جامعه ایران و آذربایجان که دارای ریشه های فکری و دینی مشترکی هستند همواره به کتاب اهمیت داده اند و مقام معظم رهبری به عنوان طلایه دار کتابخوانی همواره بر این امر تاکید نموده و معتقدند که تمام ادیان آسمانی و رجال بزرگ تاریخ بشری با کتاب جاودانه شده اند و لذا باید این مهم را در جامعه به نیکی حفظ نمود .آیت الله خامنه ای به عنوان کسی که در این زمینه برای جامعه اسلامی  یک الگو است ، عادت کتاب خواندن  از جمله قرآن مجید را بسیار ضروری برشمرده  و استفاده از زمان در قرائت کتاب و نیز  کتاب خوب خواندن را همیشه توصیه نموده اند .

رایزن فرهنگی کشورمان در جمهوری اذربایجان  در پایان سخنان خود ضمن تبریک مجدد به اهالی کتاب و کتابداران در آذربایجان ، سیاستها و برنامه های رایزنی فرهنگی  را در ترویج کتابخوانی ، ترجمه از فارسی به آذری و بالعکس  ، مشوقهای تاپ و گرانت در سیستم نشر ایران و در نهایت همکاری با ناشران بومی تشریح نمود و ابراز امیدواری کرد که بر اساس اسناد امضا شده دو کشور دوست ایران و جمهوری آذربایجان  در این زمینه همکاریهای خود را گسترش دهند .

این برنامه و اجرای مسابقه کتابخوانی در جامعه آذربایجان مثبت ارزیابی شده  و چند کتابخانه عمومی اعلام آمادگی کردند که در سال آینده بتوانند این مسابقه را در سطح وسیعتری بصورت مشترک با رایزنی فرهنگس کشورمان اجرا نمایند .

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha