۲۵ آبان ۱۴۰۰، ۱۴:۲۷
کد خبر: 84543162
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برگزاری رزمایش سازمان پیمان امنیت جمعی در تاجیکستان

تهران- ایرنا - سازمان پیمان امنیت جمعی ( سستو - CSTO ) با حضور نیروهای ویژه در تاجیکستان رزمایش نظامی برگزار می کند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از پایگاه خبری « آسیا پلاس » تاجیکستان، سازمان پیمان امنیت جمعی ( سستو ) از تاریخ ۱۷ تا ۱۹ نوامبر ( ۲۶ تا ۲۸ آبان ) در تاجیکستان رزمایش نظامی « کوبالت ۲۰۲۱ » با حضور نیروهای ویژه برگزار می کند. 

 اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی ( سستو ) ارمنستان، بلاروس، روسیه، قزاقستان، تاجیکستان و قرقیزستان واحدهای خود از نیروهای ویژه، سربازان داخلی، نیروهای امنیتی، نیروهای شرایط اضطراری و ماموران کمکی و پشتیبانی مبارزه با مواد مخدر را به این رزمایش اعزام خواهند کرد.

قرار است روسیه سربازانی از نیروهای ویژه و گردان شناسایی پایگاه ارتش بیست و یکم خود را به همراه ۲ بالگرد به محل این عملیات نظامی گسیل کند. 

پیشتر دبیر کل سازمان پیمان امنیت جمعی اعلام کرده بود که  اقدام ها و همکاری های مشترک برای ضمانت امنیت در تاجیکستان در صورت تشدید مناقشات مرزی می باشد و در همین راستا عملیات نیروهای سازمان پیمان امنیت جمعی انجام خواهد شد. هدف اصلی سازمان، تامین امنیت کشورهای عضو است. 

در ماه اوت روسیه رزمایش نظامی مشترکی با نیروهای تاجیکستان و ازبکستان در نزدیکی مرزهای افغانستان انجام داد. این رزمایش ۶ روزه در ادامه همان برنامه و با هدف ایجاد امنیت در آسیای میانه است. 

سازمان پیمان امنیت جمعی یکی از سازمان‌های فعال رزمی و چندمنظوره در حوزه آسیای میانه و قفقاز است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، روسیه با هدف بالابردن ظرفیت‌ها و متحد نگه داشتنِ کشورهای عضو پیشین، چنین سازمانی را پایه‌ گذاری کرد.

یکی از دیگر اهداف عمدهٔ سازمان پیمان امنیت جمعی، محدود کردن زمینه گسترش «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) و نفوذ ایالات متحده آمریکا در حوزه کشورهای همسایه و متحدان پیشینِ آن است. 

این پیمان در ۱۵ مه ۱۹۹۲ در شهر تاشکند ازبکستان امضا شد. امضاکنندگان این پیمان کشورهای ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و روسیه بودند. جمهوری آذربایجان در ۲۴ سپتامبر ۱۹۹۳، گرجستان در ۹ دسامبر ۱۹۹۳ و بلاروس در ۳۱ دسامبر ۱۹۹۳ این پیمان را امضا کردند و پیمان مذکور از ۲۰ آوریل ۱۹۹۴ رسماً فعالیتش را آغاز کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha