۲۳ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۱۲
کد خبرنگار: 854
کد خبر: 84540030
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بازگشت آمریکا به تعهدات شرط ایران برای مذاکرات است

تهران- ایرنا- روزنامه رسالت در گزارشی نوشت: اینکه اگر آمریکایی‌ها تمایل دارند به این توافق بازگردند ابتدا باید به تعهدات خود برگردند و تعیین شرط و شروط و متهم کردن ایران و راه انداختن جو روانی سنگین علیه کاهش تعهدات ایران راه به‌جایی نخواهد برد.

روزنامه رسالت ۲۳ آبان ۱۴۰۰ در گفت وگویی با ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسایل بین‌الملل و غرب آسیا آورده است:  ضمن اشاره به ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای در آذرماه سال جاری به «رسالت» گفت: برای تحلیل وضعیت مذاکرات هسته‌ای باید سمت‌وسوی آن را نگاه کنیم. خواسته‌ها و مواضع کشورهای حاضر در برجام خودش تحلیل مشخصی به ما می‌دهد.

ابوالفضل ظهره‌وند، کارشناس مسائل بین‌الملل و غرب آسیا ضمن اشاره به ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای در آذرماه سال جاری به «رسالت» گفت: برای تحلیل وضعیت مذاکرات هسته‌ای باید سمت‌وسوی آن را نگاه کنیم. خواسته‌ها و مواضع کشورهای حاضر در برجام خودش تحلیل مشخصی به ما می‌دهد.

وی افزود: یعنی هر آنچه طرف ایرانی و هر آنچه طرف غربی و آمریکایی می‌گوید. مسئله این است که تاکنون روند برجام طی شده و ایران به تمام تکالیف خود عمل کرده است اما متأسفانه طرف مقابل به تعهدات خود متعهد نمانده است.

ظهره‌وند ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با چک برگشتی مواجه است. چراکه مذاکرات برایش آورده‌ای نداشته جز اینکه کشورهای تحریمی را نیز افزایش داده است. بنابراین اگر مفهوم مذاکره این است که صرفاً تحریم‌ها و فشارها علیه ایران افزایش یابد، این مذاکره غلط و ناصوابی است.این کارشناس بیان کرد: اکنون نیز که معاون سیاسی وزیر امور خارجه عنوان می‌کند ما مذاکره هسته‌ای نداریم، از همین منظر است و مذاکره برای موضوعی که درگذشته به نتیجه رسیده است صورت نخواهد گرفت. 


 نگاه ایران به مذاکرات هسته‌ای چگونه است؟

او گفت: برجام نتیجه ۲ سال مذاکره بوده و تمام‌شده است. اگر امروز طرف ایرانی به مذاکرات نگاه می‌کند نخست با ۱+۴ است. دوم اینکه همین کشورها برای اجرای تعهداتشان نسبت به برجام چه اقدامی می‌خواهند انجام دهند. ظهره‌وند در ادامه تشریح کرد: سوم اینکه اگر آمریکایی‌ها تمایل دارند به این توافق بازگردند ابتدا باید به تعهدات خود برگردند و تعیین شرط و شروط و متهم کردن ایران و راه انداختن جو روانی سنگین علیه کاهش تعهدات ایران راه به‌جایی نخواهد برد.

تحلیلگر مسائل غرب آسیا می‌گوید: اگر این تعهدات را اجرایی و عملیاتی کردند ایران به موقعیتی که در آغاز توافق بوده است بازخواهد گشت امانگاه طرف آمریکایی به مذاکره یک فرآیند برای محدودتر کردن ایران است و دریافت و برداشتش از مذاکره، احیای برجام نیست.ظهره‌وند درانتها تصریح کرد: آمریکایی‌ها می‌خواهند در کنار برجام که توانستند برخی از ظرفیت‌های ایران را به کنترل دربیاورند، سایر ظرفیت‌های جمهوری اسلامی را نیز مدیریت و درنهایت متوقف کنند ازجمله موشکی، دفاعی، منطقه‌ای و هنجاری. اقداماتی که نمی‌تواند در دستور کار هیچ کشوری باشد چه برسد به جمهوری اسلامی ایران.

سرخط اخبار پژوهش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha