حدود ۵۷میلیون متر مکعب آب پشت سدها و آببندان های مازندران ذخیره شد

ساری - ایرنا - مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت:: بارندگی‌های اخیر سبب شد تا ۱۶.۵ میلیون مترمکعب به حجم ذخایره آب سدها و ۴۰ میلیون متر مکعب به آببندان های استان اضافه شود.

به گزارش ایرنا بر اساس اعلام رسمی هواشناسی مازندران،میانگین بارندگی ثبت شده در مناطق مختلف این استان طی ظهر چهارشنبه تا صبح روز شنبه گذشته ۵۰ میلی متر بوده است. در این مدت بیشترین میزان بارندگی در شهر ساری مرکز مازندران با ۹۸ میلی متر  و  پس از آن نیز تنکابن با ۹۰ و رامسر با ۷۹ میلی متر ثبت شد.همچنین طبق بررسی از ایستگاه های باران سنجی هواشناسی مازندران  بیشترین میزان بارندگی در ارتفاعات و مناطق روستایی استان در روستای بورخانی از توابع شهرستان سوادکوه با ۱۷۶ میلی متر به ثبت رسیده است.

از آن جایی که سد شهید رجایی در ساری و سد البرز در سوادکوه ۲ سد مهم و بزرگ استان مازندران هستند و میزان ذخیره آب پشت این ۲ در مجموع ۳۰۰میلیون متر مکعب برابر با  ۸۷ درصد ظرفیت ذخایر آب پشت سدهای استان محسوب می شوند و بیشترین بارندگی های اخیر در این ۲ منطقه بوده است ، طبق آمار رسمی شرکت آب منطقه ای در بازه زمانی کمتر از سه روز حدود ۵۷میلیون متر مکعب به حجم ذخایر آب استان اضافه شده است.

جواد طوسی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، فزود:  بارندگی چند روز گذشته سبب  شد که ۱۶.۵ میلیون مترمکعب آب وارد سدهای مازندران شود که ۱۵میلیون متر مکعب آب فقط در ۲ سد بزرگ شهیدر رجایی ساری و سد البرز سوادکوه  ذخیره شد و یک میلیون و نیم متر مکعب دیگر در دیگر سدهای کوچک استان مهار شود.

وی با بیان یان که میزان ذخایر آب پشت سدهای استان که تا اول مهرماه امسال ۱۴۱ میلیون مترمکعب بوده است ،اکنون به ۱۸۱ میلیون مترمکعب افزایش یافته است ، در عین حال توضیح داد: بر اساس ظرفیت حجم آب در مخازن سدهای استان که ۴۴۲ میلیون متر مکعب است این مقدار آب در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته ۲۲درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی با بیان این که بیشترین ذخیره آب ناشی از بارندگی های اخیر  مربوط به  سد البرز بوده است بیان داشت: طبق آمار تا اول مهرماه امسال ۹۰ میلیون مترمکعب آب در پشت این سد ذخیره شده بود که با ورود هشت میلیون مترمکعب آب ناشی از بارندگی چندر روز گذشته، هم اکنون حجم ذخیره آب پشت این سد به ۹۸ میلیون مترمکعب آب رسید.

مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای مازندران، ظرفیت ذخیره ساز آب در سد شهید رجایی را نیز ۱۶۳ میلیون مترمکعب ذکرکرد و از افزایش هفت میلیون مترمکعبی آب‌های ذخیره شده در پشت این سد در چند روز گذشته خبر داد و گفت: هم اکنون حجم آب‌ ذخیره شده این سد از ۳۹ میلیون مترمکعب تا اول مهر امسال، اکنون به ۴۶ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه حدود ۴۰ میلیون متر مکعب نیز به ذخایر آبی آببندان‌های مازندران افزوده شده است، افزود: حجم موجود آب در آببندان استان هم اکنون ۱۷۰ میلیون مترمکعب آب است.

آببندان ها به عنوان سازه های سنتی ، نقش زیادی در کشاورزی مازندران دارند. این استان طبق آمار رسمی حدود ۸۵۰ قطعه آببندان با ظرفیت ذخیره سازی حدود ۳۷۰ میلیون مترمکعب آب دارد.

مازندران، ۱۱ سد بزرگ با ظرفیت ۴۴۲ میلیون مترمکعب آب و ۱۲۰ شاخه رودخانه به طول هفت هزار کیلومتر دارد. آب رودخانه ها نه تنها تامین کننده ذخایر آبی سدها و آببندان ها به شمار می رود ، بلکه به صورت مستقیم نیز توسط کشاورزان با ایجاد سردهنه های کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.

طبق برآورد شرکت آب منطقه ای ، مازندران با میانگین حدود ۶٠٠ میلی متر بارندگی سالانه حدود ۴.۵ میلیارد مترمکعب آب سطحی و ۱.۵ میلیارد متر مکعب آب زیرزمینی دارد. این آمار بدان معناست که به ازای هر میلی متر بارندگی در مازندران حدود ۱۰ میلیون مترمکعب آب تولید می شود.بر اساس آمارهای رسمی، توان بالقوه آب مازندران در حد ۶ میلیارد و ‎ ۶۰۰میلیون مترمکعب است که از این مقدار چهار میلیارد و ‎ ۹۰۰میلیون مترمکعب آب های سطحی و بقیه آب های زیرزمینی است .
به طور میانگین سالانه حدود یک میلیارد و ‎ ۵۵۰میلیون مترمکعب آب در بخش آب های سطحی و یک میلیارد و ‎ ۳۵۰میلیون مترمکعب در بخش آب زیرزمینی بهره برداری می شود و بقیه آب سطحی طی سال به صورت هرز به دریا می ریزد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha