آمریکایی ها و صهیونیستها نگران موفقیت گروههای مقاومت در منطقه

تهران - ایرنا - پیروزیهای «انصارالله» یمن در استان «مأرب» که پس از عملیات موفقیت‌آمیز «بهار پیروزی» شروع شده، بیش از آنکه نگرانی عربستان از یک شکست بزرگ در جنگ یمن را به دنبال داشته باشد، موجب وحشت آمریکایی‌ها و صهیونیستها از موفقیتهای گروههای مقاومت در منطقه‌ شده است.

به گزارش ایرنا، پیروزی‌های مستمر رزمندگان ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در عملیات‌ مختلف از «طلوع پیروزی» گرفته تا «بهار پیروزی»، شهر مأرب را در آستانه محاصره کامل و شکست نیروهای ائتلاف عربی به سرکردگی سعودی و وابستگان به دولت مستعفی و فراری «عبدربه منصور هادی» قرار داده است.

در هر یک از این عملیات‌، نیروهای یمنی کیلومترها از استان مارب را آزاد کردند و اکنون تنها برخی مناطق مانند «الوادی» در این استان در اشغال ائتلاف سعودی و شبه‎نظامیان دولت مستعفی یمن قرار دارد.

کارشناسان منطقه معتقدند که اگر نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در آینده نزدیک با تسلط بر مناطق باقی‌مانده استان مأرب، کنترل کامل این استان مهم و نفت خیز را در دست بگیرند و شکست دیگری به ریاض در جنگ یمن تحمیل کنند، نگرانی منطقه‌ای سعودیها، آمریکاییها و صهیونیستها از گسترش موفقیتهای گروههای مقاومت افزایش خواهد یافت.

از سوی دیگر، اگر کنترل کامل استان مأرب به دست نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بیفتد، صنعاء با دست پر سر میز مذاکرات خواهند نشست و حتی می‌توانند پیشروی خود به سوی جنوب یمن را تسریع بخشد، بنابر این شبه‌نظامیان وابسته به دولت مستعفی یمن که تحت حمایت سعودها قرار دارند، تلاش زیادی برای از دست ندادن مأرب می‌کنند تا بدین ترتیب حاکمیت دولت مستعفی منصور هادی از سوی جدایی‌طلبان مورد حمایت امارات در جنوب  یمن از دست نرود.

پیروزهای پیاپی ارتش یمن در مأرب که به یکی از مهم‌ترین مراکز تعیین تکلیف جنگ هفت ساله یمن تبدیل شده است، خواب را از چشمان رژیم صهیونیستی نیز ربوده است.

در همین رابطه، روزنامه اسرائیلی «جروزالم پست» اخیرا در مطلبی با اشاره به ابعاد منطقه‌ای آزادسازی استان مارب و نگرانی اسرائیل از پیروزی انصارالله در جنگ در این استان نوشته ‌است که صنعا پهپادهایی با قابلیت دسترسی به سرزمین‌های اشغالی فلسطین در اختیار دارد و شکست عربستان سعودی در مأرب خطر منطقه‌ای را برای اسرائیل افزایش می‌دهد.

این رسانه عبری‌زبان همچنین نوشت که «انصارالله نبرد خود با عربستان سعودی را بخشی از جنگ همه جانبه‌شان علیه اسرائیل و آمریکا می‌دانند و مأرب تنها یک سنگ بنا است».

از طرفی آمریکا هم نگران سقوط مرکز استان مارب و آزادسازی کامل این استان به دست ارتش و کمیته‌های مردمی یمن وابسته به انصارالله است. پایگاه اطلاع‌رسانی آژانس مطبوعات یمن در گزارشی با اشاره شکست‌های پی در پی نیروهای وفادار به عربستان در جبهه‌های مارب نوشت: آمریکا به تحریک عربستان در حال آماده شدن برای عمق بخشیدن به برنامه‌های خود در جنگ مارب است. 

در ادامه این گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آژانس مطبوعات یمن آمده است: با سیطره نیروهای صنعا (انصارالله) بر هر ۶ منطقه جنوب مارب، نگرانی عربستان و متحدان آمریکایی و انگلیسی از سقوط مرکز استان [ مارب ] افزایش یافته است، زیرا با آزادسازی مرکز مارب، اولین خط دفاعی برای حفظ استان‌های جنوبی یمن توسط ائتلاف عربی به سرکردگی سعودیها از بین خواهد رفت.

این نخستین باری نیست که اسرائیل و آمریکا از پیروزی ارتش و کمیته های مردمی یمن ابراز نگرانی می‌کنند، اما ابراز نگرانی‌ متحدان سعودی از شکست ریاض در جنگ مأرب، خود گویای وجود منافع مشترک و ارتباط تنگاتنگ بین متجاوزان به یمن است.

پیشروی‌های برق‌آسای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در اطراف مارب ادامه دارد و این نیروها لحظه به لحظه به بازپس گیری کامل این استان نزدیک و نزدیک‌تر می‌شوند. در آخرین پیشروی‌ها، نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن موفق به آزادسازی شهرستان مهم «الجوبه» و مناطق اطراف آن از جمله «الیعره»، «السواد» و «الحجیره» شدند.

شهر مأرب یمن در نزدیکی مرز با عربستان، آخرین و مهمترین پایگاه نیروهای وابسته به دولت مستعفی یمن به ریاست عبدربه منصور هادی در شمال شرق یمن به شمار می‌رود. مأرب کانون اصلی درگیری‌های زمینی بین نیروهای یمنی و شبه نظامیان ائتلاف سعودی است، به دلیل منابع انرژی فراوان و نقش آن در تامین انرژی مناطق مختلف یمن از اهمیت راهبردی برخوردار است و قلب تپنده انرژی در این کشور محسوب می‌شود.

استان مارب که قلب یمن خوانده می‌شود، از محور غربی حدود ۱۷۰ کیلومتر با شهر صنعاء فاصله دارد و دروازه شرقی پایتخت محسوب می‌شود و شمال و جنوب یمن را به یکدیگر متصل می‌کند و سرشار از منابع گاز و نفت است.

اهمیت مأرب تا آنجایی است که تسلط کامل بر آن به منزله آزادسازی هر وجب از خاک یمن و خنثی‌سازی همه نقشه‌ها و قطع دست آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی است.

عربستان با تشکیل ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی از فروردین سال 94 به بهانه حمایت از دولت مستعفی و فراری عبدربه منصور هادی، اقدام به حمله نظامی به کشور فقیر و مسلمان یمن کرد.

در نتیجه حملات وحشیانه ائتلاف سعودی به یمن، تاکنون هزاران غیر نظامی در این کشور کشته و مجروح شده اند که اکثر آنها را کودکان و زنان یمنی تشکیل می دهد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha