فلسطینیها خواهان عذرخواهی انگلیس بخاطر اعلامیه شوم بالفور شدند

غزه - ایرنا- شهروندان فلسطینی امروز در سالروز صدور اعلامیه شوم بالفور از جانب انگلیس که مقدمه ای برای اشغال سرزمین فلسطین از سوی صهیونیستها شد، خواهان عذرخواهی انگلیس شدند و این اعلامیه را باطل و جنایت توصیف کردند.

به گزارش ایرنا، در صد و چهارمین سالگرد صدور اعلامیه شوم بالفور از جانب انگلیس، فلسطینی‌ها امروز سه ‌شنبه با شعار "«وعده ای باطل و اشغالی زودگذر" این اقدام را محکوم کرده و پرچم‌های فلسطین را بر فراز نهادهای دولتی وغیردولتی فلسطین به حالت نیمه برافرشته قرار دادند.

در همین راستا، کمیته ملی ویژه برگزاری مراسم و برنامه های محکومیت صدور اعلامیه بالفور امروز تجمع اعتراض آمیزی را در شهر رام الله ترتیب داد که طی آن طوماری به نمایندگی دولت انگلیس تسیلم شد که این اعلامیه شوم را - که به صهیونیستها وعده حمایت از ایجاد رژیم صهیونیستی در سرزمین فلسطین را داد - محکوم می کند.

تجمع اعتراض آمیز مشابهی نیز در محکومیت صدور اعلامیه بالفور در نوار غزه برگزار شد.

در همین زمینه، «محمد البرعیم» یکی از رهبران کمیته‌ های مقاومت مردمی فلسطین گفت که رژیم صهیونیستی همچنان یک رژیم غیرقانونی، دروغین و باطل باقی خواهد ماند و ریشه کن خواهد شد.

وی افزود: اعلامیه بالفور یک جنایت سیاسی و یک اشتباه تاریخی نابخشودنی است که استعمار جنایتکار انگلیس 104 سال پیش آن را با ایجاد یک غده سرطانی عجیب در دل جهان عرب مرتکب شد.

البرعیم گفت: اعلامیه بالفور مایه ننگ کشورهای استعمارگر غرب خواهد بود و ملت ما این جنایت را فراموش نکرده و آن را نخواهد بخشید و مبارزه ما با دشمن صهیونیستی مبارزه ای بر سرموجودیت باقی خواهد ماند.

وی افزود: هیچ کسی اختیار ندارد که از حقوق و اصول ثابت فلسطینیان چشم پوشی کند و تمام سرزمین فلسطین از رود تا دریا متعلق به ما و اعراب و مسلمانان است.

البرعیم تاکید کرد: مقاومت یک حق مقدس است و تنها و موثرترین راه برای آزادی سراسر فلسطین به شمار می رود و توهم مذاکره، هماهنگی امنیتی، عادی سازی روابط و افتادن در آغوش دشمن صهیونیستی به منزله خیانت و خنجر زهرآلوده زدن از پشت به مردم مقاوم فلسطین است.

در همین راستا، «محمد شلح» از مسئولان ارشد جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت: چیزی بدتر از اعلامیه بالفور وجود دارد که به تازگی به آن توافق نامه ابراهیم گفته می شود زیرا اعراب با این (توافق نامه)  اصلاحیه ای به توافقنامه سازش اسلو اضافه کردند که سرزمین فلسطین را از آن یهودیان می شمارد.

وی افزود: وقتی جنبش صهیونیسم و غرب و در صدر آنها انگلیس در توافق «سایکس پیکو» که جهان عرب را تجزیه کرد، برنامه ریزی کردند، سهم دشمن صهیونیستی سرزمین فلسطین شد که سرقت سرزمین فلسطین و غصب آن در برابر دیده جهانیان بود.

شلح گفت: انگلیس عامل اصلی است که باید از مردم فلسطین عذرخواهی کرده و به آنها غرامت بدهد.

شلح ابراز اطمینان کرد که آینده برای مردم فلسطین است و پیروزی از آن آنها است و وعده الهی برای پیروزی و توانمندی ملت فلسطین محقق  و دولت فلسطین تشکیل خواهد شد و انگلیس عذرخواهی خواهد کرد و هزینه سنگینی خواهد پرداخت.

فلسطینیها خواهان عذرخواهی انگلیس بخاطر اعلامیه شوم بالفور شدند

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» نیز در صد و چهارمین سالگرد صدور اعلامیه شوم بالفور تاکید کرد که بر استواری صاحبان حق افزوده می شود و اشغالگری رو به زوال است و مقاومت در همه اشکال آن از مردمی گرفته تا مسلحانه، گزینه مشروع - که سودمندی خود را ثابت کرده است- باقی خواهد ماند و هیچ گونه عقب نشینی از این گزینه برای بازپس گیری حق سلب شده مردم ما و از بین بردن اشغالگری وجود ندارد.

این جنبش روز سه شنبه در بیانیه ای مطبوعاتی افزود: "از آن روز تراژدی مردم فلسطین از غارت سرزمین آنها گرفته تا، آواره کردن و کشتار و بازداشت آنها ادامه دارد. صهیونیسم رویای خود را در این وعده باطل نامشروع و غیرقانونی برای ترویج نقشه خود جهت برپایی  "یک میهن قومی یهودی" در سرزمین فلسطین تا ایجاد رژیم صهیونیستی خوددر سال 1948 میلادی یافت".

جنبش حماس افزود: این سالگرد تکرار می شود و مردم ما همچنان در رنج مداوم از ظلم و کشتار گرفته تا آوارگی هستند و جامعه جهانی به سکوت خود ادامه می دهد.

این بیانیه خاطرنشان کرد: آمریکا همان نقشی را ایفا می کند که متحدش انگلیس انجام داد و آمریکا در تلاش برای بازتولید اعلامیه جدیدی با اسامی جدید است که شوم تر از اعلامیه بالفور شوم هستند و خطر آن کمتر از خطر این اعلامیه نیست.

حماس تاکید کرد: ملت ما همچون سدی نفوذ ناپذیر در مقابل این اعلامیه شوم ایستادند و الگوی بی نظیری را در مقاومت ارائه کردند، اما توطئه بزرگتر و بالاتر از توان آنها بود و انگلیس به حمایت های سیاسی و لجستیکی از پروژه صهیونیستی تا اشغال فلسطین در سال 1948 میلادی ادامه دارد و بنابراین مسئول عواقب سنگین این وعده شوم است.

این جنبش تایید کرد که انگلیس یک قتل عام تاریخی را علیه مردمی ریشه دار با فرهنگ و تاریخ انجام داد  و امروز موظف است با بازگرداندن حقوق به صاحبان آنها این اشتباه خود را جبران کند و عملا از مردم فلسطین و آوارگان فلسطینی که از سرزمین تاریخی فلسطین به عنوان سرزمین اصلی خود آواره شدند، عذرخواهی کند و برای بازگشت آنها اقدام و جبران خسارت کند و از  حق آزادی و استقلال آنها حمایت کند.

وی تاکید کرد: ملت ما در طول تاریخ، علیرغم بسیاری از حوادث خونین و دردناک و بسیاری از تصمیمات باطل و توطئه های بین المللی، بر پایبندی خود به سرزمین خویش تایید کرده و فلسطین همچنان در قلب و روح آنها جای دارد و آماده جانفشانی برای برای آزادی و استقلال این سرزمین هستند و به هیچ وجه ممکن نیست از ذره ای خاک  خود دست بکشند.

این جنبش بر حق بازگشت آوارگان فلسطینی به خانه‌ها و کاشانه خود که از آنجا آواره شداند، تایید کرد و گفت: این یک حق ثابت قانونی و قانونی است که قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل آن را تضمین کرده است و هیچ عقب‌نشینی از این حق یا سازشی بر سر آن وجود ندارد.

جنبش حماس براعتقاد راسخ و تلاش خستگی ناپذیر خود برای تقویت وحدت ملی به عنوان یک ضرورت راهبردی که مستلزم تلاش همه اقشار ملت فلسطین است، تاکید کرد تا راهبردی برای استقامت و پایداری و مقاومت در برابر اشغالگری حاصل از این اعلامیه  شوم ایجاد شود.
 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha