خطر بروز آنفلوآنزای پرندگان در خراسان جنوبی وجود دارد

بیرجند - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: با توجه به آغاز مهاجرت پرندگان از منطقه سیبری و قرار گرفتن خراسان جنوبی در کریدور حرکت آنها خطر بروز آنفلوآنزای فوق حاد در این استان جدی است و مرغداران باید نسبت به امنیت زیستی مرغداری‌ها توجه بیشتری داشته باشند.

محمد اصغرزاده روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق بررسی‌های صورت گرفته در حال حاضر کشورهای قزاقستان و روسیه درگیر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هستند و عبور پرندگان مهاجر از کشور و استان ما زنگ خطری برای واحدهای مرغداری است.

وی گفت: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در فصول سرد سال که پرندگان مهاجر از منطقه سیبری به مناطق گرمسیر جنوبی مهاجرت می‌کنند، بیشتر دیده می‌شود زیرا ایران نیز از کریدورهای مهاجرت آنهاست اما وقوع بیماری در سایر فصول نیز دور از انتظار نیست.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی اضافه کرد: سال گذشته با درگیر شدن قزاقستان به آنفلوآنزای فوق حاد و عبور پرندگان مهاجر پس از ۲ ماه اولین کانون بیماری در خراسان جنوبی شناسایی شد که امیدواریم با توجه به اقدامات پیشگیرانه‌ای که در این مدت انجام شده بتوانیم در سال جاری از ورود هرگونه بیماری جلوگیری کنیم.

وی گفت: در این مدت تمامی واحدهای تخمگذار استان نسبت به تزریق ۲ دز واکسن اقدام کردند و چهار مرغداری به محاکم قضایی برای تسریع در عمل واکسیناسیون معرفی شدند.

اصغرزاده ادامه داد: وجود مسوول بهداشتی در تمامی مرغداری‌ها الزامی است و این مهم حتی در واحدهای صنعتی مرتبط با مرغداری‌ها نظیر کارخانه‌های کارتن‌سازی و کشتارگاه‌ها لحاظ شده است.

وی گفت: با توجه به جدیت مساله شرکت آب منطقه‌ای باید نسبت به جاری ساختن هرگونه فاضلاب و پساب ایستاده اقدام کند و مکاتبه‌ای با حفاظت محیط زیست برای گزارش مشاهده هرگونه پرنده مهاجر در سطح استان انجام شده است که در صورت نیاز گشت‌های مشترک راه‌اندازی خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه آموزش در مرغداری‌های استان در اولویت قرار گرفته است افزود: با وجود آنکه تاکنون موارد ابتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این استان مشاهده نشده اما خطر جدی است و باید از هرگونه دپوی دان بیرون از انبارها و حمل بدون مجوز کود نیز خودداری شود.

سال گذشته بر اثر شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در چند شهرستان خراسان جنوبی یک میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه انواع پرنده، ۲۰۰ تن تخم مرغ و ۵۰ تن علوفه معدوم شد و خسارات مالی سنگین به مرغداری‌ها وارد آمد.

خراسان جنوبی با زنجیره کامل تولید، عرضه و توزیع طیور یکی از صادرکنندگان فرآورده‌های این حوزه در شرق کشور به شمار می‌رود.

بیش از ۸۰۰ مرغداری در استان خراسان جنوبی فعالیت می‌کنند که در هر دوره بیش از ۴۰۰ مرغداری فعال است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha