اسناد ملی و میراث مکتوب، حافظه تاریخی و فرهنگی یک ملت هستند

قزوین-ایرنا- مدیرکل اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین گفت: اسناد ملی و میراث مکتوب حافظه تاریخی و  فرهنگی یک ملت هستند و باید اهمیت آن برای جامعه بازگو شود.

به گزارش ایرنا، امیرحسین حاتمی سه شنبه شب در جلسه علنی شورای شهر قزوین با اشاره به فعالیت اسناد ملی در استان افزود: اسناد تاریخی به‌عنوان میراث هویتی، دوران گذشته ما را نمایان می کند و در عین حال مسیری از توسعه را برای آینده نشان می‌دهند.
وی با بیان اینکه کتابخانه ملی در واقع محل نگهداری حافظه ملی ایرانیان است،افزود: همه دستگاه‌های اجرایی و ارگان‌های دولتی باید اسناد راکد و غیر قابل استفاده خود را در اختیار مرکز اسناد  قرار دهند تا اسنادی که قابلیت آرشیو دارند تفکیک و تنظیم شده و در اختیار علاقه مندان و محققان قرار ‌گیرد.
حاتمی با بیان اینکه حوزه اسناد در ۲ دسته اهدایی و اداری تقسیم‌بندی می‌شوند، اظهار داشت: اسناد اهدایی به سندهایی مانند عکس، سند ازدواج و قولنامه اطلاق می‌شود که افراد حقیقی یا حقوقی به‌ عنوان برگ هویتی خاندان خود به سازمان اهدا می‌کنند.
وی تصریح کرد: مهم ترین وظیفه ما شناسایی، گردآوری و ثبت و نگهداری اسناد غیردولتی است که در اختیار مردم قرار دارد و  هر نوع سندی که قابلیت ثبت در تاریخ را داشته باشد را نگهداری می کنیم.
این مسوول با بیان اینکه استان قزوین دارای بناهای فرهنگی و تاریخی زیادی است،افزود: این شهر از نظر تاریخ و فرهنگ نسبت به بسیاری از کلانشهرها از جایگاه خوب و غنی برخوردار است ولی تاکنون نهادهای فرهنگی استان اقدامی در جهت جمع‌آوری اسناد خود نکرده‌اند. 
وی  با انتقاد به اینکه در استان قزوین به اهمیت  میراث اسناد توجهی نشده است، خاطرنشان کرد: این درحالی است که بسیاری کشورها به این مهم توجه جدی دارند.
حاتمی اضافه کرد: در حال حاضر استان قزوین دارای ۲۷ خاندان مهم و ریشه دار است که می‌توان به خاندان‌های حاج سید جوادی، شهیدی، صالحی، قافله باشی، حکمی و اشراقی‌ها اشاره کرد که همچنان فرزندانشان در قزوین سکونت دارند و اسناد تاریخی حائز اهمیتی در اختیار دارند. 
مدیرکل اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین افرود:همچنین باغستان هویت تاریخی قزوین است اما اسناد مربوط به آن در شرایط خوبی نگهداری نمی شوند و خانواده‌ها نسبت به چگونگی  نگهداری  اسناد آگاهی ندارند.
وی تاکید کرد: ما بودجه مستقلی نداریم و به تنهایی امکان انجام این این روند برای ما مقدور نیست و سازمان‌های مختلف باید در کنار ما قرار بگیرند که در این میان شورای شهر نقش مهم‌تری دارد و تعامل با شورا می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

وی اضافه کرد: هم اکنون اسناد مربوط به باغستان در دست کشاورزان و باغداران است که وضعیت مناسبی ندارد برخی از اسناد نیز به طور کلی از بین رفته است.
حاتمی تصریح کرد: مرکز اسناد و کتابخانه ملی متعلق به همه مردم است و همه باید با فعالیت های انجام گرفته در آن آشنا شوند.
وی در ادامه از اجرای طرح تاریخ شفاهی شورای شهر قزوین خبر داد و افزود: در این خصوص به مساعدت و حمایت مجموعه مدیریت شهری نیاز داریم.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha