شهرستان بروجن قابلیت تبدیل به پایلوت طرحهای توسعه روستایی کشور را دارد

شهرکرد- ایرنا- نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به محدود بودن تعداد روستاهای شهرستان بروجن، قابل دسترسی بودن آن‌ها و لزوم توسعه همه جانبه روستاهای کشور گفت:‌ این شهرستان برای تبدیل به پایلوت طرح‌های توسعه روستایی کشور از قابلیت ویژه‌ای برخوردار است.

حجت‌الاسلام امیرقلی جعفری روز سه‌شنبه در آیین افتتاح دفتر تسهیل‌گری طرح توسعه پایدار منظومه روستایی شهرستان بروجن تاکید کرد: شهرستان بروجن ۴۳ روستا دارد که تعداد عمده این روستاها در بخس‌های بلداجی و گندمان واقع شده است.

وی با اشاره به اجرای موفق طرح توسعه منظومه روستایی در روستاهای بخش بلداجی شهرستان بروجن افزود: امیدواریم تجربه‌های موفق این طرح در روستاهای بخش بلداجی، برای تمامی روستاهای سراسر کشور الگو شود.

جعفری به دغدغه مسوولان برای توسعه روستاها اشاره و تصریح کرد: افزایش اشتغال، کاهش نرخ بیکاری، ‌رونق اقتصادی، بهبود وضعیت معیشت مردم، جلوگیری از مهاجرت‌های بی‌رویه روستاییان به شهرها و بازگشت مهاجران از شهرها به روستا از مزیت‌های توسعه روستاهای کشور به‌شمار می‌رود.

وی با اشاره به بهره نبردن روستاهای بروجن از صنعت گردشگری مطلوب یادآور شد: روستاهای این شهرستان از بهترین فرصت‌ها و پتانسیل‌ها برای توسعه گردشگری بهره‌مند هستند و در این راستا باید طرح جامع گردشگری شهرستان بروجن سریع‌تر تهیه و اجرا شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برای توسعه چهارمحال و بختیاری به ویژه شهرستان بروجن، باید از حوزه کشاورزی، دامپروری و صنایع روستایی بهره‌ گرفت که البته روستاها در تحقق اهداف مورد نظر این بخش تاثیر مستقیم دارند.

وی با اشاره به لزوم توجه جدی مسوولان برای توسعه کشاورزی و صنعت گردشگری در روستاها گفت:در روستاها زمین وجود دارد اما برخی از مردم با مشکل سند و بهره‌مند نبودن از امکانات و تسهیلات مختلف مواجه هستند که کمیسیون کشاورزی، آب،‌ منابع‌طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی طرح سنددار کردن زمین‌های کشاورزی روستاییان را در دستور کار قرار داده است.

جعفری تاکید کرد: هم‌اکنون برخی روستاییان شهرستان بروجن در طرح‌های هادی روستایی با مشکلاتی مواجه شده که بازنگری طرح‌های جامع را ضروی کرده است.

وی افزود: در سال‌های قبل برای بازسازی خانه‌های روستایی اقدامات فراوانی انجام شده اما بسیاری خانه‌های روستایی همچنان نیازمند بازسازی است.

نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به ساخت بیشتر منازل روستائیان به‌خصوص محرومان روستایی نگاه ویژه داشته باشد و کمک به اشتغال‌زایی روستاییان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین راهکارهای توسعه روستایی مورد توجه باشد.

جعفری اظهار داشت: علاوه بر ظرفیت‌های بالای کشاورزی در چهارمحال و بختیاری اما این استان هنوز از استقرار صنایع تبدیلی و تکمیلی قابل‌توجه بی‌بهره است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز گفت: پراکندگی روستایی و نبود نگاه آمایشی در روند توسعه روستاها از مهم‌ترین مشکلات پیشرفت روستایی به‌شمار می‌رود.

محمدرضا شاملو تاکید کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با توجه به اهداف برنامه‌های پنجم و ششم توسعه کشور، تهیه طرح توسعه منظومه‌های روستایی را به‌صورت پایلوت در دستور کار قرار داده و در این راستا با همکاری و مشارکت  استادان دانشگاه و صاحب‌نظران این حوزه، با ۲۳ استانداری در کشور تفاهم نامه امضا کرده است.

وی افزود: تعدادی از طرح‌های توسعه منظومه روستایی در استان‌های کشور تهیه و در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها تصویب شده و در بقیه در دستور کار است.

شاملو تصریح کرد: از این تعداد هفت استان در کشور به‌عنوان پایلوت انتخاب شدند که طرح آن با همکاری استانداری، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و مسوولان محلی در شورای برنامه‌ریزی و توسعه هر استان پس از تصویب ابلاغ و آغاز شده است.

وی توسعه منظومه‌های روستایی را یک سند محلی همراه با همکاری و مشارکت عالی مردم دانست و یادآور شد: این طرح برای روستاهای بخش بلداجی شهرستان بروجن مصوب و کارهای اجرایی آن شروع شده است.

شاملو اظهار داشت: امیدواریم با اجرای این طرح کلینیک اشتغال‌زایی و مشارکت مردم ایجاد شود تا بتوان با مشارکت، سرمایه و توانمندی شهروندان مختلف، زمینه توسعه پایدار را فراهم کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار بروجن نیز گفت: کاهش شکاف و تعادل‌بخشی روستایی، شهری و منطقه‌ای، توسعه فعالیت‌های اجتماعی اقتصادی و کالبدی، افزایش ماندگاری جمعیت، تقویت اقتصاد محلی در پیوند و هم‌گرایی با توسعه منطقه‌ای و ملی و ارتقای مکانی و فضایی سکونت‌گاه‌های روستایی از مهم‌ترین اهداف توسعه منظومه روستایی به‌شمار می‌رود.

محمدرضا خلیلیان تاکید کرد: افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی و باغی، توسعه صنایع مبتنی بر قابلیت‌های  محیطی و رونق گردشگری از راهبردهای توسعه منظومه روستایی است.

وی افزود: روستاهای شهرستان بروجن از قابلیت مطلوبی برای اجرای موفق طرح توسعه منظومه روستایی برخوردار است.

به گزارش ایرنا،بروجن در ۶۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha