۳ مهر ۱۴۰۰، ۳:۵۱
کد خبرنگار: 2445
کد خبر: 84482727
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حزب‌الله : واردات سوخت از ایران برای اولین بار محاصره لبنان را شکست

تهران – ایرنا- شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان جمعه شب درباره واردات سوخت از ایران به وسیله حزب‌الله گفت که این اقدام برای نخستین بار مهمترین محاصره علیه لبنان را درهم شکست.

به گزارش ایرنا، شیخ قاسم در گفت وگو با شبکه لبنانی "المنار" تصریح کرد: واردات گازوئیل از ایران موجب شد که آمریکا با انتقال گاز مصر به لبنان از طریق سوریه موافقت کند.

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان افزود: واردات سوخت از ایران همچنین موجب دستپاچگی آمریکایی‌ها شد و باعث شد که آنها به طور سریع به دنبال یافتن راه حل مشکل [کمبود سوخت] باشند.

شیخ قاسم گفت: در صورتی که شرکت‌ها و بانک لبنان سوخت کشور را تأمین نکنند، به واردات مواد نفتی ادامه خواهیم داد.

وی ادامه داد: ما آمادگی کامل داریم که از گذرگاه‌های مرزی شناخته شده گازوئیل وارد کنیم، اما برخی در لبنان از آمریکا و تحریم‌های آن می‌ترسند.

معاون دبیرکل حزب الله لبنان درباره مسأله ترسیم مرز با رژیم صهیونیستی نیز گفت، دولت لبنان مسؤول پیگیری ابعاد مختلف این موضوع است و ما منتظر موضع دولت در مورد ترسیم مرزهای دریایی و زمینی هستیم و زمانی که نوبت ما فرا برسد، وظیفه خود را [در این خصوص] انجام خواهیم داد.

وی بار دیگر تأکید کرد، حزب‌الله از همان روز نخست تأکید داشت که دولت باید برای حل مشکلات کشور تشکیل شود و دولت می‌تواند در مسائلی چون حل بحران سوخت و کنترل قیمت دلار تلاش کند.

شیخ قاسم گفت، هیچ مشکلی برای مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول وجود ندارد، در عین حال که مخالف یک نسخه آماده پیچیده هستیم، اما دولت باید برای انجام طرح نجات که یکی از اهداف آن کاهش مشکلات مردم است، وارد عمل شود.

قاسم اظهار کرد: گفت وگو [در وین] تنها مربوط به موضوع هسته‌ای است و هیچ مذاکره‌ای در خصوص موضوع [واردات] گازوئیل از ایران صورت نگرفته است.

وی در پایان گفت: مشکل کسانی که با حزب‌الله مخالف هستند این است که حزب‌الله یک الگوی مقاومت را ارائه داده و در زمینه اجتماعی و کار سیاسی موفق عمل کرده است.

"محمود قماطی" عضو شورای سیاسی حزب‌الله لبنان نیز شنبه گذشته در واکنش به انتقال سوخت از ایران به لبنان و رفع این مشکل گفت که محاصره لبنان تنها منحصر به سوخت و فرآورده‌های نفتی نیست، بلکه برای کاستن از درد و رنج مردم، محاصره غذا و دارو نیز در هم خواهد شکست.

سخنان شیخ قاسم در حالی بیان می شود که روز سه‌شنبه کاروانی از تانکرهای حامل گازوئیل خریداری شده از ایران با عبور از مرز سوریه به سوی لبنان حرکت کرد.

پنج روز پیش نیز یک کاروان دیگر شامل ۱۰۴ تانکر حامل گازوئیل ایران از خاک سوریه وارد لبنان شده بود.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان چند روز پیش از رسیدن اولین نفتکش حامل فرآورده های نفتی از ایران به بندر بانیاس سوریه خبر داده بود.

وی همچنین یکشنبه شب اعلام کرد که فرایند تخلیه محموله سوخت پایان یافته است.

نصرالله اعلام کرد که دومین نفتکش ایرانی ظرف چند روز آینده به بانیاس خواهد رسید.

دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد مقدمات لازم برای ارسال سومین نفتکش حامل بنزین از ایران انجام شده است.

نصرالله اعلام کرده بود: چهارمین نفتکش ایرانی حامل نفت کوره به مناسبت فرارسیدن فصل زمستان اعزام خواهد شد و بر اساس رویکرد دولت جدید و تحولات پیش رو در خصوص سایر نفتکش‌ها تصمیم گیری خواهد شد.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha