تشکیل شورای ساماندهی مبادلات مرزی ایران و ترکیه ضروری است

ارومیه- ایرنا- رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه، تشکیل شورای ساماندهی مبادلات مرزی مشترک را در افزایش تجارت بین ایران و ترکیه بسیار مؤثر دانست و افزود: تشکیل این شورا تحقق هدف گذاری ۳۰ میلیارد دلار مبادلات مشترک بین ۲ کشور را تسهیل می‌کند.

به گزارش ایرنا عادل نجف زاده جمعه شب در نشست مشترک گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه با اتاق بازرگانی استان وان ترکیه با اشاره به ظرفیت‌های کم نظیر تجاری و اقتصادی ایران، اظهار داشت: آذربایجان غربی با پتانسیل‌های بالای کشاورزی و صنعتی بسترهای بسیار خوبی برای توسعه تجارت با کشور ترکیه به ویژه استان وان این کشور دارد.

وی، شهرستان خوی را مهمترین گذرگاه تجاری و اقتصادی ایران با ترکیه دانست و اضافه کرد: ایجاد اتاق بازرگانی مشترک بین خوی و وان، خواهر خواندگی این ۲ شهر، ایجاد مناطق و شهرک‌های مشترک سرمایه‌گذاری و تشکیل کمیسیون مشترک مرزی از مهمترین اولویت‌های کاری طرف ایران برای دستیابی به اهداف مشترک تجاری است.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشترکات فرهنگی بین ۲ کشور، تقویت همکاری‌های دانشگاهی و تبادل دانشجو بین دانشگاه‌های وان و خوی برای دست یابی به اهداف فرهنگی مشترک را خواستار شد.

رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه با تاکید بر ضرورت ایجاد شهرک‌های سرمایه گذاری مشترک بین ایران و ترکیه گفت: رفع موانع توسعه تجارت جمهوری اسلامی ایران با جمهوری ترکیه با همکاری ۲ طرف، محقق شود.

تشکیل شورای ساماندهی مبادلات مرزی ایران و ترکیه ضروری است

در این نشست "عثمان نوری گول آچار" رییس گروه دوستی پارلمانی ترکیه و ایران در جمهوری ترکیه با برشمردن مشکلات موجود در مبادلات بین ۲ کشور، خواستار نشست مشترک تجار، بازرگانان و مقامات تجاری ۲ طرف برای رفع این مشکلات شد.

در ادامه این نشست نیز "نجدت تقوا" رییس اتاق بازرگانی استان وان، این اتاق را پنجمین اتاق بازرگانی فعال کشور ترکیه اعلام کرد و گفت: این اتاق با کسب مجوزهای بین المللی آماده افزایش تجارت و مراودات تجاری با بازرگانان و فعالان اقتصادی ایرانی است.

وی با تقدیر از هیات ایرانی، برگزاری نشست‌های مشترک را زمینه ساز دیدارهای مقامات بلند مرتبه ۲ طرف در جهت شناسایی ظرفیت‌ها و توسعه تجارت فی مابین دانست.

در ادامه این نشست و در یک کارگروه تخصصی با حضور رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه، نماینده مردم سلماس در مجلس و سرکنسول ایران در ارزروم ترکیه برگزار و مسائل و مشکلات تجار، بازرگانان و تولیدکنندگان ایرانی فعال در استان وان ترکیه بررسی شد.

این نشست در حاشیه نمایشگاه صنعت وان ترکیه برگزار شد؛ وان، یکی از مهمترین شهرهای شرق ترکیه در حوزه اقتصادی و صنعتی است که با شهرستان خوی، مرز مشترک دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha