تراز تجاری مثبت یک میلیارد دلاری کشور در پنج ماه نخست امسال

تهران- ایرنا- رییس کل گمرک ایران گفت: تراز تجاری کشور در پنج ماهه ابتدایی سال جاری معادل یک میلیارد دلار مثبت شده است.

به گزارش ایرنا، «مهدی میراشرفی» صبح امروز (شنبه) در حاشیه بازدید «احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی از گمرک فرودگاه امام خمینی(ره)، اظهار داشت: مجموع تجارت خارجی جمهوری اسلامی ایران در پنج ماهه نخست سال‌جاری به ۵۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش ۳۴ میلیارد دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزن ۱۴ درصد و از نظر ارزش ۳۸ درصد رشد را نشان می‌دهد.
وی خاطرنشان کرد: صادرات کالاهای غیرنفتی در این مدت ۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ارزش ۱۷ میلیارد و ۶۶۱ میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۲۰ درصد و از لحاظ ارزش ۶۳ درصد افزایش داشت.
رییس کل گمرک ایران تاکید کرد: در این مدت ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۶ میلیارد و ۶۳۱ میلیون دلار وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۹ از لحاظ وزن پنج دهم درصد کاهش و از نظر ارزشی ۲۱ درصد رشد داشت.
وی افزود: در میان پنج مقصد اول کالاهای صادراتی کشور می توان از چین با ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش پنج میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، عراق با ۱۲ میلیون تن به ارزش سه میلیارد و ۱۶۳ میلیون دلار، امارات با پنج میلیون تن به ارزش یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، ترکیه با یک میلیون و ۳۷۵ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار و افغانستان با ۲ میلیون و ۱۶۵ هزار تن به ارزش ۸۸۵ میلیون دلار نام برد.
میراشرفی گفت: ۱۰ قلم عمده صادراتی ایران را در این مدت متانول، گاز طبیعی، پلی‌اتیلن، محصولات نیمه تمام آهنی، شمش آهن، بنزین، پروپان مایع شده، میله‌های آهنی، اوره و قیر نفت تشکیل داده است.
معاون وزیر اقتصاد تاکید کرد: پنج کشور عمده واردات کالا شامل امارات با چهار میلیون و ۴۳۶ هزار تن به ارزش پنج میلیارد و ۳۹۱ میلیون دلار، چین با یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن به ارزش سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، ترکیه با یک میلیون و ۵۷۸ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار، آلمان با ۴۳۱ هزار تن به ارزش ۶۶۸ میلیون دلار و سوئیس با ۶۹۲ هزار تن به ارزش ۵۷۲ میلیون دلار می شود و تلفن همراه، ذرت دامی، دانه سویا، روغن آفتابگردان، جو، گندم، کنجاله سویا، روغن پالم، شکر و الکترودهای ذغالی ۱۰ قلم عمده کالاهای وارداتی ایران در مدت بود.
رییس کل گمرک با اشاره به تداوم رشد ترانزیت خارجی کالا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: در پنج ماهه نخست سال‌جاری چهار میلیون و ۷۲۷ هزار تن کالا از خاک ایران ترانزیت خارجی شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۹۵ درصد رشد نشان می‌دهد.
وی افزود: این آمار از تجارت خارجی حاکی از آن است که هم آثار تحریم و هم آثار شیوع ویروس کرونا به حداقل رسیده است و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.
 به گزارش ایرنا، صبح امروز (شنبه) «احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی با حضور در گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) از انبار کالاهای مختلف از جمله داروهای مربوط به کرونا بازدید کرد و با بررسی روند ترخیص این کالاها، خواستار تسریع این روند شد.
وزیر اقتصاد در حاشیه این بازدید، در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواستار هماهنگی بیشتر برای تسریع در ترخیص دارو از گمرک شد.
وی همچنین با اشاره به انتقال برخی داده های ارزی، از رییس کل بانک مرکزی درخواست کرد تا انتقال این داده ها به صورت برخط و آنلاین در دستور کار قرار گیرد زیرا تسریع در این روند موجب سرعت بخشیدن به ترخیص کالاها می شود.
همزمان با بازدید خاندوزی از گمرک فرودگاه امام خمینی، محموله ۱۴۳ تنی سرم دارویی وارد کشور شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha