۵۷ درصد قناتهای خراسان رضوی بازسازی و احیا شده است

مشهد- ایرنا- مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: تاکنون ۵۷ درصد قناتهای این استان مرمت، بازسازی و احیا شده است.

جعفر جوادی روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون خراسان رضوی دارای ۶ هزار و ۸۸۲ رشته قنات به طول ۱۳ کیلومتر است که معادل ۱۷ درصد قناتهای کشور می‌باشد.

وی با بیان اینکه عمده قناتهای استان در روستاها و مالکان آنان خرده مالک با توان مالی اندک هستند ادامه داد: از سال ۷۲ اعتبارات احیا و مرمت قناتها در کشور برقرار شد اما تا قبل از آن هزینه‌های احیا و مرمت بر عهده بهره‌برداران بود.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: از آن سال تاکنون حدود هفت هزار و ۵۰۰ کیلومتر از قناتهای استان احیا و مرمت شده که معادل حدود ۵۷ درصد قناتهای استان است.

وی افزود: البته برخی اقدامات از جمله لایروبی باید هر سال در قناتها انجام شود و حجم اعتبارات جوابگوی مرمت و احیای همه قناتها با هم نیست اما تلاش می‌شود قناتهایی که بیشتر نیازمند احیا هستند در لیست مرمت و احیای هر سال قرار گیرند.

جوادی ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده از سال گذشته ردیف اعتباری در اعتبارات ملی برای بازسازی و احیای قناتها در نظر گرفته شد. 

وی گفت: اعتبارات مصوب امسال در این بخش برای خراسان رضوی نسبت به سال قبل که ۱۶۰ میلیارد ریال بود با سه برابر افزایش به حدود ۴۹۰ میلیارد ریال رسید.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه از اعتبارات مصوب پارسال حدود ۱۱۰ میلیارد ریال تخصیص یافت افزود: از اعتبارات مصوب امسال نیز تاکنون ۲۳۰ میلیارد ریال در قالب اسناد خزانه ابلاغ شده است.

از مجموع یک میلیون هکتار زمین کشاورزی (زراعی و باغی) در این استان ۷۲.۶ درصد زیرکشت آبی و ۲۷.۳ درصد زیر کشت دیم قرار دارد. در فعالیتهای زراعی این نسبتها شامل ۶۴.۴ درصد سطح زیرکشت آبی و ۳۵.۶ درصد کشت دیم است و در فعالیت‌های باغی ۸۷ درصد زیرکشت آبی و ۱۳ درصد به صورت دیم می‌باشد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha