پارالمپین‌های تکواندو؛ کم‌تجربه اما پرامید

تهران- ایرنا- مسابقات رشته تکواندو برای نخستین بار در بازی‌های پارالمپیک توکیو برگزار و کاروان ورزشی ایران با ۲ نماینده امید زیادی برای موفقیت در این رشته دارند.

به گزارش ایرنا، رشته پاراتکواندو سال ۲۰۰۵ زیر نظر فدراسیون جهانی این رشته آغاز به کار کرد و نخستین رقابت جهانی آن چهار سال بعد (۲۰۰۹) برگزار شد این رشته در سال ۲۰۱۵  از سوی کمیته بین‌المللی پارالمپیک ( ipc) به‌عنوان یک‌رشته پارالمپیکی به رسمیت شناخته شد و پارالمپیک توکیو نخستین تجربه آن است.

پاراتکواندو از سال ۱۳۸۸ در ایران آغاز  شد و ورزشکاران این رشته در سال ۱۳۹۶ به مسابقات جهانی کره جنوبی اعزام شدند.

کلاس‌بندی پاراتکواندو بستگی به نوع معلولیت و آسیب‌دیدگی ورزشکار دارد. پاراتکواندو متعلق به گروه‌های جسمی – حرکتی، معلولیت ذهنی است که در کلاس‌بندی‌های P۳۱ تا P۳۴ و K۴۱ تا K۴۴ قرار می‌گیرند.

مسابقات این رشته به‌صورت انفرادی در دو بخش بانوان و آقایان برگزار می‌شود. رقابت‌ها در سه  راند ۲ دقیقه‌ای است که در میان هر راند یک دقیقه زمان استراحت برای ورزشکار وجود دارد.

ایران در شانزدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک سه نماینده در رشته تکواندو دارد. مهدی پوررهنما، اصغر عزیز و رایحه شهاب سه پارالمپین ایران در این رشته به شمار می‌روند.

بر اساس نظر کارشناسان کمیته ملی پارالمپیک مهدی پور رهنما شانس کسب مدال طلا و اصغر عزیزی شانس کسب مدال نقره این دوره از بازی‌ها است.

رایحه شهاب دختر تکواندوکار ایرانی نیز با سیاست حمایتی اعزام شده و بیشتر آماده‌سازی وی برای حضور دربازی‌های پاراآسیایی مدنظر است.

بر اساس آخرین رنکینگ اعلامی از سوی فدراسیون جهانی تکواندو اکنون اصغر عزیزی با ۹۵.۶۲ امتیاز در جایگاه دوم وزن به‌اضافه ۷۵ کیلوگرم کلاس k۴۴ قرارگرفته و مهدی پور رهنما نیز با ۱۱۲.۵۶ امتیاز در جایگاه سوم وزنه منهای ۷۵ کیلوگرم این کلاس قرارگرفته است.

مسابقات پاراتکواندو همانند مسابقات تکواندو برگزار خواهد شد اما داوری آنان کمی متفاوت از تکواندو است. برخلاف تکواندوکاران،  ورزشکاران پاراتکواندو اجازه زدن ضربه به‌صورت حریف خود را ندارند و اگر این اتفاق رخ دهد خطا محسوب شده و ورزشکار اخطار می‌گیرد و اگر میزان ضربه ورودی شدید باشد داور می‌تواند بازیکن را از شیاپ چانگ اخراج کند.

در بخش داوری تکواندو بازی های پارالمپیک حافظ مهدوی داور بین‌المللی ایران در این رشته در توکیو حضور دارد.

رقابت های تکواندو پارالمپیک از روز جمعه ۱۲ شهریور برای نمایندگان ایران آغاز می شود و مهدی پوررهنما نخستین ورزشکاری است که به روی شیاپ چانگ می رود.

این رقابت از ساعت ۱۰:۱۵ دقیقه به وقت توکیو آغاز می شود.   اصغر عزیزی و رایحه شهاب هم روز سیزدهم شهریر به روی شیاپ چانگ خواهند رفت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha