۱۵ تیر ۱۴۰۰، ۱۰:۵۵
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84394663
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

تغییرات آب وهوایی در حال نابودی نیم کره شمالی است

تهران-ایرنا- شبکه خبری سی ان ان گزارش داد: گرمای بی‌سابقه صدها نفر را به کشتن داده و به ویرانی یک شهر منجر شده است. تغییرات آب و هوایی در حال نابود کردن نیمکره شمالی است.

به گزارش ایرنا، این شبکه خبری نوشت: شهر کوچک «لیتون» (در شمال شرق ونکوور کانادا) روز  سه شنبه بالاترین درجه دمای هوا را به ثبت رساند و گرمای بی سابقه در یک هفته گذشته صدها نفر از مردم را به کشتن داده و و بیش از ۲۴۰آتش سوزی را در جنگل های بریتیش کلمبیا ، غربی ترین استان کانادا بوجود آورده است که برخی از آنها هنوز در حال سوختن هستند.

گرمای هوا در لیتون به ۴۹.۶ درجه سانتیگراد رسید که ساکنان این شهر کوهپایه ای را که فقط ۲۵۰ نفر هستند متعجب کرد. گرمای هوا در ماه ژوئن به طور معمول در این منطقه حداکثر حدود ۲۵ درجه سانتیگراد است. در هفته گذشته شب ها در مناطقی که تهویه هوا کمتر انجام می شود و خانه ها برای حفظ گرما طراحی شده اند شب ها گرم تر از روز است.  

اکنون آتش سوزی ها شهر لیتون را به خاکستر تبدیل کرده و مردم این شهر  و صدها نفر از مناطق پیرامونی آن را وادار به فرار کرده است.

دانشمندان چندین دهه است که هشدار می دهند تغییرات آب و هوایی موج گرما را شدیدتر خواهد کرد. این امر اکنون در کانادا به واقعیت پیوسته است و حتی بخش هایی از نیم کره شمالی را در برگرفته و روز به روز این مناطق را غیرقابل سکونت تر می کند.

گرمای بی سابقه در هفته گذشته سطح جاده ها را در شمال غربی آمریکا ذوب کرد و به ساکنان شهر نیویورک گفته شد که به منظور صرفه جویی در شبکه برق از وسایل پر انرژی مانند خشک کن و حتی از آن دردناک تر از تهویه هوا استفاده نکنند.

در روسیه، مسکو بالاترین درجه حرارت در ماه ژوئن را در روز ۲۳ ژوئن به میزان ۳۴.۸ درجه سانتیگراد گزارش کرد و کشاورزان در منطقه سیبری تلاش می کنند محصولات زراعی خود را در مقابل گرمای شدید هوا از نابودی نجات دهند. حتی در مدار شمالگان دمای هوا به ۳۰ درجه سانتیگراد افزایش یافت.

در هند ده ها میلیون نفر از مردم در مناطق شمال غرب این کشور تحت تاثیر امواج گرما بوده اند. اداره هواشناسی هند چهارشنبه گذشته اعلام کرد دهلی نو پایتخت و شهرهای پیرامونی آن «با شدت گرما» مواجه هستند و دمای هوای ۴۰ درجه سانتیگراد است که از حدمعمول آن ۷ درجه بالاتر است.

گرمای هوا و بادهای موسمی زندگی را برای کشاورزان در مناطقی از هند مانند استان راجستان دشوار کرده است.

در عراق، مقامات در چند استان درروز سه شنبه از جمله در بغداد پایتخت به دلیل گرمای شدیدی که مانع کار یا درس خواندن می شود تعطیل عمومی اعلام کردند.  دما در این مناطق از ۵۰ درجه گذشت و سیستم برق آن مختل شد.

کارشناسان در گفت و گو با سی ان ان اظهار داشتند دشوار می توان به طور دقیق ارتباط این رویدادهای آب و هوایی را به هم ربط داد اما بعید نیست که موج گرما به طور همزمان به چندین منطقه از نیمکره شمالی آسیب رسانده است.

اکنون برخی از رهبران سیاسی این موضوع را  پذیرفته اند که تغییرات آب و هوایی علت اصلی رویدادهای شدید آب و هوایی به ویژه امواج گرما و توفان ها است.

در کانادا و شمال غرب اقیانوس آرام موج گرمای بی وقفه صدها نفر را به کشتن داده است. دانشمندان اکنون بر روی ابزارهای پیچیده ای کار می کنند که می تواند به سرعت  میزان تاثیر تغییرات اب و هوایی بر یک رویداد خاص آب و هوایی را ارزیابی کند.

تاکنون چندین کشور از جمله آمریکا، انگلیس و برخی از اعضای اتحادیه اروپا تعهدات خود را نسبت به مقابله با تغییرات آب و هوایی افزایش دادند اما بسیاری از دانشمندان و کنشگران مسائل آب و هوایی می گویند چنین تعهداتی نمی توانند متوسط دمای جهانی زمین را به میزان ۱.۵ درجه بالای قبل از دوران صنعتی شدن نگه دارد. کشورها در توافق آب و هوایی پاریس برای جلوگیری از تاثیرات فاجعه بار تغییرات آب و هوای در این زمینه وعده دادند.

گروه های مقابله با تغییرات آب و هوایی کانادا را تحت فشار قرار داده اند تا تعهدات خود برای کاستن از استفاده از منابع نفت و گاز را افزایش دهد. آنها می گویند کانادا همچنان توسعه سوخت فسیلی را در برنامه دارد که به طور مستقیم به افزایش دمای جهانی هوا کمک کرده است.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha