معادن و صنایع مهریز به مسوولیت اجتماعی خود عمل کنند

یزد- ایرنا- امام‌جمعه مهریز گفت: با وجودی که معادن مختلف و صنایع فعال زیادی از امکانات شهرستان استفاده می‌کنند باید آنها طبق مقررات به مسوولیت اجتماعی خود در قبال مردم و جوانان عمل کنند.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام عبدالرضا محی‌الدینی روز شنبه در جمع مردم شهرستان با اشاره به اینکه طبق قانون باید درصدی از درآمد معادن و کارخانجات صرف توسعه عمرانی و فرهنگی شود ادامه داد: در این خصوص تاکنون اقدام مناسبی دیده نمی‌شود و احتیاج به شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی به شهروندان دارد.

وی ادامه داد: وجود معادن و کارخانجات در شهرستان هرچند برای تولید و اشتغال ضروری و مورد حمایت است و تاکنون در این خصوص اقدامات مناسبی صورت گرفته ولی در مقابل آنها باید در قبال تسهیلاتی که دریافت می‌کنند بیش از گذشته وظایف قانونی خود را در منطقه انجام دهند.

امام‌جمعه مهریز اظهار کرد: این موضوع خیلی مهم و یک حق قانونی در خیلی از مناطق کشور و استان یزد اتفاق افتاده و  جدی برای اجرای قانون و خدمت به مردم پیگیری می‌شود و باید در مهریز با وجود معادن و کارخانجات متعدد سهمی از درآمدها توسط آنها برای فعایت‌های فرهنگی، ورزشی اختصاص و هزینه شود.

محی‌الدینی با بیان اینکه امکانات فرهنگی و ورزشی در شهرستان اصلا مناسب نیست و هیج سنخیتی با جمعیت و جوانان و نیازهای مردم ندارد خواستار رسیدگی و پیگیری موضوع توسط مسوولان شد و شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی آن را برای آشنایی همکان ضروری ذکر کرد.           

بر اساس آخرین آمار موجود هم‌اکنون ۲۷ معدن در شهرستان مهریز وجود دارد که از این تعداد ۲۲ مورد آن فعال است و اکثر آنها در بخش شن و ماسه و سنگ فعالیت دارد و معدن سرب و روی مهدی‌آباد دهستان بهادران در بخش مرکزی منطقه، جزو معادن برتر دنیا محسوب می‌شود.

هم‌اکنون واحدهای تولیدی و صنعتی متعددی در بخش‌های مختلف به خصوص در حوزه تولید و فروش سنگ، کاشی و سرامیک در شهرک‌های زیر پوشش شهرستان مشغول فعالیت هستند که با وجود استفاده از آب، خاک و هوای منطقه نقش و سهم آنها در توسعه فعالیت‌های فرهنگی و عمرانی اصلا پذیرفته نیست .

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد و دارای پنج شهرک صنعتی و افزون بر چهار هزار نیرو در ۲۰۰ واحدهای تولیدی است .

مهریز شامل یک شهر و یک بخش مرکزی با پنج دهستان ، ۴۶۷ آبادی است.

معدن سرب و روی مهدی‌آباد بهادران در شهرستان مهریز با ذخیره ۱۶۰ میلیون تن یکی از معادن بزرگ روی جهان محسوب می‌شود.

سه هزار و ۷۰۰ پروانه صنعتی با سرمایه گذاری اسمی ۸۰ هزار میلیارد ریال و با حدود ۱۰۰ هزار نفر اشتغال در استان یزد وجود دارد و این استان در حالی که ۱.۱ درصد جمعیت کشور را داراست ولی به لحاظ تولید صنعتی ۴.۴ درصد سهم تولید این بخش را دارد.

یزد به عنوان چهارمین استان صنعتی و دومین استان معدنی کشور شناخته می‌شود که در تولید محصولات کاشی و سرامیک رتبه نخست، محصولات نساجی ایران با ۲۵ درصد تولید جایگاه دوم و تولید فولاد در جایگاه سوم قرار دارد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha