احزاب و جنبش های عراقی: اقدام ضد رسانه آمریکا نقض حاکمیت عراق است

بغداد-ایرنا-احزاب و جنبش های مختلف عراقی بستن رسانه ها و شبکه های ماهواره ای عراقی را از سوی آمریکا دخالت آشکار در امور داخلی و نقض حاکمیت این کشور می دانند.

به گزارش ایرنا، حزب الدعوه، عصائب أهل الحق، جنبش النجباء و ائتلاف سیاسی الفتح در بیانیه های جداگانه اقدام آمریکا در بستن دهان رسانه ها را نقض آشکار ادعای آمریکا در حمایت از دموکراسی و آزادی بیان و زیرپا نهادن حاکمیت عراق با دخالت مستقیم در امور داخلی این کشور دانستند.

فراخوان الدعوه برای همبستگی همه فعالان

در بیانیه حزب الدعوه الاسلامیه عراق آمده است: اقدام دولت آمریکا در بستن شبکه های رسانه ای عراقی تجاوز و دخالت واضح در امور ملت ها و کشورهای مستقل و مصداق نقض حاکمیت این کشورهاست. این رفتار خصمانه ناشی از تمایلات خطرناک آمریکا در منطقه برای تحمیل منافع خود بر مصالح ملت ها به شمار می رود.

حزب الدعوه به همین مناسبت از «فعالان سیاسی، نهادهای رسانه ای ، سازمان های حقوق بشری و جامعه بین المللی» خواست تا «در محکومیت این دخالت در مسائل رسانه ای برای حفظ نظام سیاسی در عراق که ایالات متحده تلاش می کند بنیان های آن را مطابق با منافع و اهداف خود تغییر دهد، همبستگی داشته باشند؛ اقدامی آمریکایی که  در برابر آرزوهای مردم عراق برای زندگی با عزت و آزاد است.»

قیس الخزعلی: نمی توان بیطرف بود و روی خاکریز ایستاد

قیس الخزعلی دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق در بیانیه ای از دسترس خارج کردن رسانه های عراقی و مقاومت را «هدف قرار دادن تشیع» دانسته و نوشته است «برای کسی که باور دارد در جبهه حق است امکان ندارد بی طرف باشد و روی لبه خاکریز بایستد.»

سعد السعدی عضو دفتر سیاسی عصائب اهل الحق نیز نوشت: اقدام آمریکا علیه رسانه های عراقی نشان دهنده طرح های مشکوک آمریکا و نقض حاکمیت عراق است.

وی با تاکید بر اینکه «آمریکا فقط مدعی آزادی و دموکراسی و رسانه های آزاد» است، سیاست بستن دهان ها را «تلاشی شکست خورده و ناکام» دانست و افزود: دولت آمریکا نمی تواند با این اقدام ها افکار عمومی را در سلطه خود بگیرد و این تقلاها از واقعیت افکار عمومی مخالف حضور آمریکا در عراق نمی کاهد. آنهاب اید عراق را ترک کنند.

السعدی این را هم تصریح کرد که «آمریکا باید بداند که ملت عراق حضورش را در خاک خود نمی پذیرد و این اقدام ها جز تکاپوهایی برای مواجهه با تصمیم پارلمان عراق برای اخراج آمریکایی ها نیست.»

جنبش النجباء: دامنه‌های اینترنتی آمریکایی تحریم شود

جنبش النجباء عراق نیز ضمن "دزدی"خواندن این اقدام آمریکا، خواستار تحریم دامنه‌های اینترنتی آمریکایی شد.

جنبش النجباء در بیانیه ای اعلام کرد: پس از آنکه ایالات متحده آمریکا، پایگاه های اینترنتی جنبش النجباء و نهاد رسانه‌ای و پخش ماهواره‌ای این جنبش را سرقت کرد، بار دیگر دامنه‌های اینترنتی رسمی برخی شبکه‌های ماهواره‌ای، گروه‌های آزاد و شریف را سرقت کرد؛ نهادهایی را که در تلاش برای آگاهی‌بخشی هستند.

این جنبش عراقی اضافه کرد: این اقدام، ترس آمریکا از رسانه‌های خیرخواهی را نشان می‌دهد که صدایشان از طریق اینترنت و ماهواره‌ها به تمام جهان می‌رسد و دروغ، فریب و اقدامات گمراه‌کننده رژیم ظالم آمریکا رسوا می‌کنند.

درادامه این بیانیه آمده است: ما در معاونت رسانه‌ای مقاومت اسلامی جنبش النجباء همزمان با محکوم کردن این اقدام بزدلانه، در کنار برادرانمان در هر نقطه از محور مقاومت و تمام آزادگان جهان که آمریکا را با سخن و قلمشان به وحشت انداخته‌اند، می‌ایستیم.

ائتلاف فتح: هیات ارتباطات عراق اقدام فوری کند

ائتلاف الفتح اقدام وزارت دادگستری آمریکا در مسدود کردن وب سایت های شبکه های ماهواره ای عراق را «نقض آشکار آزادی مطبوعات» دانست و هیات رسانه و ارتباطات عراق را به «اقدام سریع» در این زمینه فراخواند.

احمد الاسدی سخنگوی ائتلاف فتح در ویدئویی گفت: این بار ممکن است شاهد جنگی جدید و اعلام شده با هدف قرار دادن ابزاری که بیانگر تنوع فرهنگی ، اجتماعی و مذهبی ما است، باشیم. این یک گام محکوم و نقض صریح قوانین بین المللی در مورد آزادی مطبوعات است که همه دولت های آمریکا مدتها است شعار آن را می دهند؛... آنها فرهنگ و آیین های مذهبی ما را هدف قرار می دهند.

سه شنبه شب گذشته (اول تیرماه ۱۴۰۰) رسانه های محور مقاومت و شیعیان به طور خاص در منطقه شاهد شبیخون آمریکایی بود و دهها (۳۳) پایگاه اینترنتی خبری بسته شدند.

 این اقدام تنها دو هفته بعد از تصمیم شبکه خبری عرب زبان «الحره» وابسته به وزارت امور خارجه آمریکا رخ داد؛ تصمیمی که هرگونه اظهار نظر کارکنان و خبرنگاران خود را در شبکه های اجتماعی ممنوع کرده بود.

از این رو درباره شبیخون دولت آمریکا به رسانه های محور مقاومت و شیعیان که بخش زیادی از آنها را رسانه های عراقی تشکیل داده اند، دیدگاه های مختلفی مطرح شده است.

برخی آن را راهزنی آمریکا برای سرقت اطلاعات و عده ای مهندسی انتخابات زودهنگام عراق توسط آمریکا و سوق دادن جامعه عراق به سمت تکصدایی با هدف پیروز کردن مهره های آمریکا در این انتخابات دانسته اند که قرار است دهم اکتبر (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) برگزار شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha