۳۱ خرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۱۹
کد خبرنگار: 3081
کد خبر: 84376834
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

رکورد بی سابقه عدم مشارکت فرانسوی ها در انتخابات محلی

تهران- ایرنا- عدم مشارکت گسترده فرانسوی ها در انتخابات منطقه ای روز گذشته (یکشنبه) رکورد بی سابقه ای را رقم زد و به رقمی بین ۶۶.۱ تا ۶۸.۶ درصد رسید؛ امری که موجی از بیم و نگرانی در طبقه سیاسی این جامعه برانگیخته است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، روزنامه فرانسوی لوموند نوشت: بیش از دو سوم فرانسوی ها در انتخابات منطقه ای روز گذشته به پای صندوق های رای نرفته اند.

این روزنامه فرانسوی افزود: ژرار درمنین، وزیر کشور فرانسه در حساب کاربری خود در توئیتر با ابراز نگرانی عمیق از عدم مشارکت گسترده فرانسوی ها در نخستین دور این انتخابات، خواستار بسیج همگانی برای حضور پررنگ تر فرانسوی ها در انتخابات دور بعدی در یکشنبه آتی (۲۷ ژوئن/۶ تیر) شد.

روزنامه فرانسوی لوموند میزان عدم مشارکت فرانسوی ها در انتخابات منطقه ای روز گذشته را رقمی بین ۶۶.۱ تا ۶۸.۶ درصد اعلام کرد. همچنین روزنامه فرانسوی اوئست فرانس این رقم را ۶۷.۲ درصد گزارش داد.

روزنامه فرانسوی لوفیگارو نیز نوشت: میزان عدم مشارکت گسترده فرانسوی ها در انتخابات منطقه ای سال جاری میلادی به رکورد تازه ای رسید؛ چرا که این رقم در انتخابات منطقه ای سال ۲۰۱۰ میلادی ۵۳ درصد بوده است.

گابریل اتل، سخنگوی دولت نیز اعلام کرد: عدم مشارکت گسترده فرانسوی ها در انتخابات منطقه ای تا حدی به دلیل بحران شیوع کرونا مربوط می شود، اما این موضوع برای همه ما زنگ خطر را به صدا درآورده است.

در انتخابات روز گذشته که به دلیل بحران کرونا با سه ماه تأخیر برگزار شد،  ۴٨ میلیون شهروند واجد شرایط فرانسوی برای یک دوره شش ساله اعضای شوراهای منطقه‌ای را انتخاب کردند.

رکورد بی سابقه عدم مشارکت فرانسوی ها در انتخابات محلی

انتقاد از اخلال و آشفتگی در روند برگزاری انتخابات

کریستین ژکوب، رهبر حزب جمهور خواه فرانسه در گفت و گو با شبکه تلویزیونی  TF۱ با انتقاد از روند برگزاری انتخابات منطقه ای، دولت و وزارت کشور را مسئول این اخلالات دانست و گفت: تاکنون چنین آشفتگی در روند انتخابات وجود نداشته است.

یانیک ژدو نماینده پارلمان و عضو حزب سبز (اُروپ اکولوژی - سبزها ) فرانسه نیز در گفت و گو با شبکه تلویزیونی فرانس ۲ نیز عدم مشارکت گسترده فرانسوی ها در انتخابات منطقه ای ۲۰۲۱ را نوعی شکاف عمیق بین طبقه سیاسی فرانسه و آحاد جامعه دانست.

به نوشته روزنامه فرانسوی لوفیگارو، ژان لوک ملانشون، رهبر حزب چپگرای «فرانسه تسلیم ناپذیر» با ابراز تاسف از از اختلالات گسترده در شعبه های اخذ رای، خواستار ایجاد کمیسیون تحقیق در این رابطه از سوی مجلس ملی این کشور شد.

روزنامه فرانسوی لوفیگارو به نقل از فرمانداری ها و شهرداری های فرانسه اعلام کرد: ۳۴ حوزه رای گیری در مارسی و همچنین در سنت اِتیَن به دلیل عدم حضور ناظران انتخابات بسته بودند، تعرفه های رای در موبوژ (واقع در شمال فرانسه) کم آمده و ده ها مرکز رای گیری در سراسر این کشور هنوز تا ساعت ۱۱ صبح بسته بودند.

دور اول انتخابات منطقه‌ای و شهرستانی (دپارتمان) فرانسه روز گذشته (یکشنبه) برگزار شد و دور دوم آن روز یکشنبه آینده  (۲۷ ژوئن/ ۶ تیر)  برگزار خواهد شد.  

به گزارش رادیو فرانسه، در تقسیمات کشوری فرانسه قبلاً ۲۲ منطقه وجود داشت، اما در دوره ریاست جمهوری فرانسوا اولاند شمار مناطق به ۱۳ کاهش یافت. این مناطق را می‌توان کم و بیش معادل استان‌های ایران دانست.  علاوه بر ۱۳ منطقه درون خاک فرانسه، ۴ منطقه نیز تحت عنوان "سرزمین‌های فرا دریایی" (ماوراء بحار) در انتخابات شرکت می‌کنند. این سرزمین‌ها قبلاً بخشی از مستعمرات وسیع فرانسه بود که قسمت اعظم آن ها بتدریج استقلال یافتند. امروزه این سرزمین‌های باقیمانده رسماً بخشی از "جمهوری فرانسه" محسوب می‌شوند.  روز یکشنبه همچنین انتخابات در سطح "دپارتمان" برگزار می‌شود که شاید از نظر جغرافیایی و اداری به واحد "شهرستان" ایرانی نزدیک‌تر باشد. مجموعاً ٩۶ دپارتمان در این انتخابات شرکت دارند.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha