چهره‌ای بدیع و متفاوت از تبلیغات انتخاباتی در مشهد

مشهد- ایرنا- تبلیغات میدانی در کلانشهر مشهد در آستانه انتخابات ۲۸ خرداد به خاطر شیوع کرونا و برخی الگوهای جدید تاثیرگذار چهره‌ای متفاوت به خود گرفته است.

براساس مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا، بیش از هر چیز تبلیغات انگیزشی برای ترغیب مردم به مشارکت در انتخابات در شهر مشهد خودنمایی می کند که برخی نهادهای غیردولتی و دولتی و عمومی مانند شهرداری در این زمینه برنامه های خاصی اجرا کرده اند.

معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری مشهد در گفتگو با خبرنگار ایرنا از برپایی ایستگاه‌های انتخاباتی با عنوان "حماسه حضور" در ۱۳ منطقه این کلانشهر خبر داد.

سید مجتبی منتظری در تشریح این ابتکار گفت: این ایستگاه‌ها با هدف ایجاد شور انتخاباتی و حضور مردم برای گفتگو پیرامون انتخابات در تمام مناطق شهری مشهد راه‌اندازی شده‌ است، تعداد این ایستگاه‌ها در مناطق مختلف حدود ۸۰ ایستگاه است و نمایندگان خانه احزاب و گروه‌های سیاسی برای مناظره و گفتگو در این ایستگاه‌ها حضور دارند.

وی افزود: در همین راستا تئاتر موضوعی و نمایش آیینی با عنوان "حماسه حضور" در روزهای ۱۷ تا ۲۲ خرداد در بوستان ملت مشهد به اجرا درآمد.

معاون شهردار مشهد ادامه داد: اکران‌های شهری نیز به منظور افزایش مشارکت مردم در انتخابات انجام شده که در تمامی اکران ها به دنبال افزایش مشارکت شهروندان هستیم.

علاوه بر این تبلیغات عمومی گشت و گذار خبرنگار ایرنا از سطح شهر مشهد نشان می دهد تراکم بیشتر تبلیغات محیطی فقط در امتداد خیابان ها و چهارراه‌های پر رفت و آمد و بیشتر در بافت مرکزی شهر است.

نکته حایز اهمیت اینکه در تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به جز بنرهای بزرگ تبلیغاتی از تبلیغات کاغذی در معابر خبری نیست و تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز در سطح شهر به چشم نمی خورد.

چهره‌ای بدیع و متفاوت از تبلیغات انتخاباتی در مشهد

در این دوره از انتخابات، نامزدهای ریاست جمهوری و برخی نامزدهای انتخابات میان‌دوره ای مجلس خبرگان ترجیح داده‌اند با همراهی در لیست های انتخاباتی شورای شهر خود را به رای دهندگان معرفی کنند.

تبلیغات انتخاباتی و فعالیت‌های ستادهای انتخاباتی نامزدهای شورای اسلامی شهر و ریاست جمهوری در این دوره از الگوهای خاصی پیروی می‌کند که مهمترین عامل تاثیرگذار، همه گیری کرونا و پایگاه متفاوت نامزدهای انتخابات شورای اسلامی در شهر مشهد است.

شمال و جنوب شهر گرچه مانند گذشته تحت تاثیر فهرستهای انتخاباتی اصولگرا و اصلاح طلب قرار گرفته است اما در این دوره به نظر می رسد فاصله گذاری و نگرانی از سرایت کرونا و همچنین هزینه های بسیار چاپ کاغذی تبلیغات، تاثیر یکسان بر تبلیغات محیطی در شهر داشته است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی در این باره گفت: به دلیل ترس از همه گیری کرونا و گرانی تبلیغات کاغذی فعالیت های تبلیغاتی محیطی در انتخابات شورای شهر نسبت به دوره گذشته ۸۰ درصد کاهش داشته و این تبلیغات به فضای مجازی منتقل شده است.

محمد علی نبی پور همچنین به الگوی نامتقارن فهرست های انتخاباتی در مشهد اشاره کرد و افزود: در حالی که اصولگرایان با حدود هفت فهرست انتخاباتی به میدان آمده اند، اصلاح طلبان با یک فهرست در انتخابات شورای شهر حضور دارند و می توان گفت رقابت سیاسی در این انتخابات به نوعی درون جریانی و مربوط به یک طیف سیاسی است.

چهره‌ای بدیع و متفاوت از تبلیغات انتخاباتی در مشهد

اما شور شوق اصلی انتخابات در این دوره شبها رخ نمایی می کند که شاید علت آن گرمای هواست به گونه ای که حتی ستادهای نامزدهای انتخاباتی در طول روز بسته است.

جوانان و طرفداران دو آتشه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری یا لیست های انتخاباتی شورای شهر شبها در حاشیه خیابانهای اصلی یا در کنار ستادهای انتخاباتی با در دست داشتن دست نوشته هایی مردم را به رای دادن به نامزد مورد نظر خود ترغیب می کنند و البته این رفتارها گاهی با کری خوانی جوانان برای یکدیگر پرشورتر می شود.

در دوره قبل انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۶ تجمع‌های بزرگی با حضور نامزدهای اصلی انتخابات ریاست جمهوری در مشهد برگزار شد به گونه ای که در آخرین روز تبلیغات ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی در ورزشگاه تختی و حجت‌الاسلام ابراهیم رییسی در میدان شهدای مشهد با فاصله کمی از یکدیگر برای هواداران خود سخنرانی کردند اما این روزها همه گیری کرونا از خلق این فضاهای پرشور و نشاط در کلانشهر مشهد جلوگیری کرده است.

در حال حاضر مناظرات تلویزیونی، تجمع‌های محدود طرفداران برخی نامزدهای ریاست جمهوری در سطح شهر، نشست های خبری ستادهای انتخاباتی و البته گفتگوهای مجازی و فعالیت در شبکه های مجازی به نوعی چهره دیگری از مشارکت را در انتخابات ۲۸ خرداد آفریده است که می توان گفت در سال ۱۴۰۰ این نوع کنشها برای اولین بار رخ داده و امری اختصاصی و جدید است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha