نتایج یک نظرسنجی: این وعده های نامزدها باعث افزایش مشارکت نمی شود

تهران- ایرنا- نتایج یک افکارسنجی آنلاین در ایرنا نشان می دهد: ۶۴.۴  درصد پاسخگویان «بی اعتمادی مردم»‌ را از تبعات طرح وعده‌های بدون پشتوانه از سوی نامزدهای انتخاباتی می‌دانند. همچنین ۵۶.۶ درصد نیز معتقدند وعده‌های انتخاباتی نامزدها به میزان «کم» در بالابردن سطح مشارکت مردم در انتخابات موثر است.

با شروع رسمی تبلیغات انتخابات، داوطلبان برای جلب آرای مردم شعارها و  وعده های انتخاباتی خود را ارایه دادند. در این راستا اداره کل پژوهش و بررسی‌های خبری ایرنا  نظرسنجی آنلاین هفتگی خود را به موضوع «وعده ها و شعارهای تبلیغاتی» اختصاص داد و از مخاطبان خود خواست تا در این مورد  اعلام نظر کنند. پرسش های این نظرسنجی در روزهای ۱۳ تا ۱۸ خردادماه جاری روی سایت ایرنا قرار گرفت و افزون بر ۱۲ هزار  نفر در این  نظرسنجی آنلاین شرکت کردند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی "ایرنا" در افکارسنجی آنلاین خود از مخاطبانش خواست تا اعلام کنند تبعات طرح وعده های بدون پشتوانه از سوی نامزدها چیست؟ ۶۴.۴ درصد پاسخگویان «بی اعتمادی مردم»‌ را از تبعات طرح وعده های بدون پشتوانه از سوی نامزدهای انتخاباتی اعلام کردند. «‌کاهش مشارکت در انتخابات» با ۲۹.۶ درصد و «ایجاد رقابت منفی بین نامزدها»‌ با ۶ درصد از دیگر تبعات وعده های بدون پشتوانه از سوی مخاطبان این نظرسنجی بیان شده است.

در این نظرسنجی چهار سوال؛ ۱- تبلیغات نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری را چه میزان پیگیری می کنید؟ ۲- به نظر شما وعده های انتخاباتی نامزدها تا چه میزان می تواند در بالابردن سطح مشارکت مردم در انتخابات موثر باشد؟ ۳- به نظر شما وعده های انتخاباتی کدام یک از نامزدها اجرایی‌تر است؟ ۴- تبعات طرح وعده های بدون پشتوانه از سوی نامزدها چیست؟ مطرح شد.

نتایج نشان داد؛ ۵۶.۶  درصد پاسخگویان معتقدند وعده های انتخاباتی نامزدها به میزان «کم» در بالابردن سطح مشارکت مردم در انتخابات موثر است. ۲۸ درصد این  میزان را «‌تا حدی»‌ و ۱۵.۴ درصد «زیاد»‌ اعلام کردند.

بر اساس این بررسی، نیمی از پاسخگویان (۵۰.۶ درصد) اعلام کردند «کم»‌ پیگیر تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری هستند. ۲۴.۸ درصد «زیاد»‌ و ۲۴.۶ درصد میزان پیگیری خود را «تاحدی» بیان کردند.

در پاسخ به سوال «به نظر شما وعدهای انتخاباتی کدام یک از نامزدها اجرایی‌تر است؟» ۴۰.۱ درصد پاسخگویان وعده های «سیدابراهیم رییسی»‌ و ۲۹ درصد «عبدالناصر همتی» را اجرایی‌تر دانستند.

همچنین ۱۰.۱ درصد وعده های «‌سعید جلیلی»،‌ ۷.۷ درصد «‌محسن رضایی»‌،‌ ۵.۹ درصد «امیرحسین قاضی زاده هاشمی»، ۵.۱ درصد «محسن مهرعلیزاده» و ۲.۱ درصد «علیرضا زاکانی»‌ را اجرایی‌تر اعلام کردند.

اعلام تبعات وعده های بدون پشتوانه نامزدهای انتخاباتی از سوی شهروندان

سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به منظور اطلاع‌رسانی و کسب آرای عمومی در مورد موضوع‌ها و مسائل مختلف جامعه از ۲۹ مهرماه برنامه «افکارسنجی» آنلاین را برای نخستین‌بار در تارنمای اصلی خود راه‌اندازی کرد.

ایرنا ضمن قدردانی از مشارکت مخاطبان در این رویکرد پژوهشی تاکنون توانسته دیدگاه‌ها و مطالبات عمومی را در ۳۳  نظرسنجی برگزار شده در مورد موضوع‌های مختلف از جمله همه‌گیری ویروس کرونا، محدودیت‌های کرونا، خرید آنلاین و وضعیت بورس، خودرو، بازار مسکن، آلودگی هوا، افزایش نرخ ارز، ادامه محدودیت‌های کرونایی، هتک حرمت مسؤولان، افزایش پهنای باند، انتخابات ۱۴۰۰، بازارهای مالی، انتخابات شوراها، چهارشنبه آخر سال، سفرهای نوروزی، نگاه مردم به سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، روز طبیعت، فعالیت در شبکه های اجتماعی، چالش های رونق تولید، ارزهای دیجیتال، انتخابات ریاست جمهوری، بحران کم آبی، بازار ارز، تبلیغات در انتخابات ریاست جمهوری، تاثیر خشکسالی بر کشور و وعده ها و شعارهای تبلیغاتی مطرح کند.

سرخط اخبار پژوهش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha