مدیریت حمل و نقل عمومی تهران بدون کمک دولت امکان پذیر نیست

تهران- ایرنا- معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: مدیریت سیستم حمل و نقل عمومی بدون کمک دولت امکان پذیر نیست و طی ۳۰ سال گذشته دولت ها ۷۵ درصد پول یک دستگاه اتوبوس و ۱۰۰ درصد هزینه واگن مترو را یارانه می دادند.

به گزارش ایرنا، سید مناف هاشمی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اعلام کرد: در صورتی که خواستار چشم انداز روشنی و مناسبی برای ۲۰ سال آینده در حوزه حمل و نقل هستیم، سالانه باید نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان به قیمت امروز هزینه کنیم و اگر عقب ماندگی سال‌های گذشته هم اضافه شود، بار مالی ما سنگین‌تر خواهد شد.

وی با اشاره به اعتبارات این معاونت از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹، اظهارداشت: وضعیت اعتبارات در سال گذشته بهبود یافت و در سال ۱۴۰۰ این میزان بودجه به ۱۴ هزار و ۵۷۳ میلیارد تومان رسید. ‌

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران برتبعات منفی آثار شیوع کرونا بر حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: بیش از یکهزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در مجموعه اتوبوسرانی و مترو کاهش درآمد داشتیم و در عین حال ۱۵۰ میلیارد تومان هم هزینه‌های این دو مجموعه با شیوع کرونا، افزایش یافت.

وی خاطرنشان کرد: کرونا یکهزار و ۳۵۰ میلیارد تومان خسارت مستقیم به حمل و نقل عمومی تهران زد و تمامی این موارد جدای از تاثیر بیماری کرونا بر کاهش درآمدهای حمل‌ونقل و شهرسازی است.

افتتاح ۳۲ ایستگاه مترو در تهران

هاشمی ادامه داد: از ابتدای دوره مدیریت شهری پنجم، حدود ۴۰ ورودی و ۳۲ ایستگاه مترو افتتاح شد و در ماه جاری و آینده ایستگاه‌های شهرک آزمایش، باقرخان، شهید رضایی و ایستگاه پروانه بهره برداری می شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران تاکید کرد: ۴۰ کیلومتر بهره برداری از خطوط مترو طی چهار سال، عملکرد بسیار خوبی محسوب می شود و این درحالی است که منابع مالی گذشته وجود نداشت.

وی با بیان اینکه ۲۴ رام قطار شامل ۱۶۸ دستگاه واگن یک طبقه و ۷ دستگاه واگن دو طبقه در این دوره به ناوگان ما اضافه شد، بیان کرد: تعدادی از قراردادهای واگن‌ها مربوط به دوره پیشین مدیریت شهری بود و همانگونه که ما ۲ قرارداد خرید واگن را به سرانجام رسانده ایم و به دوره بعدی تحویل داده خواهد شد.  

هاشمی تولید واگن ملی را یکی از بهترین اتفاقات این دوره خواند و اضافه کرد: در این پروژه بومی سازی حداقل ۸۵ درصد دانش طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت حمل‌ و نقل ریلی شهری و بین شهری و رفع انحصار و وابستگی مطلق، تولید تمامی زیرسیستم‌ها و قطار مترویی ملی مطابق با استانداردهای بین المللی و اخذ تاییدیه بین المللی برای قطار مترویی در سال جاری به دست آمد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران افزود: در این دوره از مدیریت شهری پنج پست برق اضافه شد و ۷۸ سامانه تهویه، ۶۲ دستگاه آسانسور و ۲۸۰ دستگاه پله برقی به بهره برداری رسید و هم اکنون ۹۸۰ دستگاه پله برقی وجود دارد که ۲۸۰ دستگاه آن در دوره پنجم نصب شده است.

وی درباره قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگنی، توضیح داد: متاسفانه شهرداری نتوانست قرارداد ۶۳۰ واگنی دولت را به سرانجام برساند چرا که این قرارداد را وزارت کشور منعقد کرده بود و شرایط تحریم به آن آسیب زد.

هاشمی با بیان اینکه در خطوط مترو، سرفاصله زمانی قطارها کاهش پیدا کرده است، یادآورشد: فاصله زمانی ۲۵ دقیقه در فروردین ۱۳۹۶ به ۱۲ دقیقه در اسفند سال گذشته در خط ۶ رسیده و در خط ۷ نیز فاصله زمانی از ۱۵ دقیقه به ۱۰ دقیقه کاهش یافته است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با بیان اینکه در بخش تامین مالی در اتوبوسرانی در سال ۱۳۹۹ توفیقات بیشتری حاصل شده، اگرچه از سال ۱۳۹۶ دولت امکاناتی به این بخش نداده است، گفت: ورود و به کارگیری ۲۰۳ دستگاه اتوبوس تک کابین، ۱۳ دستگاه اتوبوس دوکابین، ۱۷۸ دستگاه مینی بوس، بازسازی و تعمیرات ۵۵۵ دستگاه اتوبوس دوکابین و تک کابین در این چهار سال انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در بحث تامین مالی تهاتر ۳۷۵ میلیارد تومان از مطالبات حسابرسی شده یارانه بلیت اتوبوس رانی از دولت تا پایان سال ۹۶ انجام شد.

به گفته هاشمی در بخش قراردادهای در دست اقدام نیز برنامه ریزی جهت ورود و به کارگیری ۸۰ دستگاه اتوبوس دوکابین و ۱۰۰ دستگاه میدل باس و ۱۲۰ دستگاه اتوبوس تک کابین و بازسازی ۹۰۰ دستگاه اتوبوس تک کابین و دوکابین اجرا شده است. همچنین دولت در بحث اتوبوس برقی تامین ۱۶۰ میلیارد تومان را ابلاغ کرده که اگر به نتیجه برسد، تامین ۵۰ اتوبوس برقی قطعی می شود.  

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: از ۱۵ هزار دستگاه حدود ۷۰۰ دستگاه اتوبوس نوسازی شده و اگر ایران خودرو همکاری کند همه ۱۵ هزار دستگاه را به نتیجه می‌رسانیم.

وی بر لزوم قراردادن رانندگان تاکسی و اتوبوس ها در اولویت تزریق واکسن کرونا تاکید کرد و ادامه داد: ۲۰۰ راننده تاکسی در این مدت بر اثر کرونا فوت کردند و اگر رانندگان تاکسی مبتلا شوند، باعث نشر می شوند و بر همین اساس بار دیگر از مسئولان ستاد ملی کرونا تقاضا می کنیم که تاکسیران های سراسر کشور در اولویت دریافت واکسن قرار گیرند.

هاشمی اعلام کرد: با اصلاح الگوی طرح ترافیک در حوزه معاینه فنی، دریافت این خدمت برای تاکسیرانی در سال ۱۴۰۰ رایگان شده است و امکانات معیشتی برای راهبران مترو ‌و رانندگان اتوبوس در دستور کار است.

شهرداری به طرح ترافیک نگاه اقتصادی ندارد

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به سوالی درباره طرح ترافیک و کاهش زمان اجرای این طرح و خسارتی که به شهرداری وارد شد، گفت: بیش از پنج تا ۶ بار در ستاد کرونا گزارش خود را از تعطیلی و کاهش طرح ارائه دادیم و نتیجه این گزارش این بود که تاثیرات لغو طرح ترافیک در کاهش مسافر کمتر از پنج درصد بوده و حتی سفرهای غیر ضرور را افزایش داده و در طول خطوط، سفرهای خودروها ۳۰۰ درصد در بعضی شرایط رشد داشته است.

وی افزود: در بازگشت طرح ترافیک نیز این طرح به مانند روز اول از ۶:۳۰ صبح تا ۶:۳۰ غروب نبود و شهروندان تا ۸:۳۰ وقت برای ورود داشتند و خروج از ۱۴:۳۰ بعدازظهر به بعد نیز آزاد شد. این کار باعث شد شرایط را برای آلودگی هوا و ترافیک افزایش ندهیم.

هاشمی با بیان اینکه شهرداری هیچ گاه درباره مسأله طرح ترافیک نگاه اقتصادی نداشت، بیان کرد: حدود ۵۰۹ میلیارد تومان کاهش درآمد از لغو و کاهش طرح ترافیک داشتیم اما همچنان تابع ستاد ملی کرونا هستیم و از نظر روانی این اجرای ۵۰ درصدی طرح ترافیک می تواند همچنان موثر باشد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: در طرح ترافیک گفته نشده که باید اتوبوس خریداری شود؛ در قانون بودجه شهری عوارض طرح ترافیک به سه قسمت تقسیم می شود که ۵۰ درصد برای ماموریت ها به معاونت حمل و نقل و ترافیک بر می گردد.

وی افزود: مسافران ثابت مترو حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر است و لغو کامل طرح ترافیک فقط ۳۰ هزار نفر کاهش داشتیم.

هاشمی با اشاره به اینکه در بعضی از دولت ها علی‌رغم برخورداری از منابع مالی، کوتاهی انجام شد و به دلیل دایلر کوتاهی های گذشته ناوگان حمل و نقل فرسوده است بنابراین اگر سالی ۱۰۰ دستگاه اتوبوس و واگن هم اضافه کنیم باز هم کافی نخواهد بود.  

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران گفت: در بعضی کشورها در شرایط کرونا از یک میلیارد دلار و سه میلیارد پوند و گاهی ۲ میلیارد دلار به بخش حمل و نقل از طرف دولت ها کمک شد.

وی اضافه کرد: در شهرداری توانستیم بودجه را به ۱۴هزار میلیارد تومان برسانیم که ۲هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت است و اگر یارانه بلیت اتوبوس رانی، تبصره ۱۸ و ۱۹ و ماده ۱۲ را نیز فعال کنیم، جمع اینها به سه هزار میلیارد تومان هم نمی رسد.

هاشمی گفت: در حقیقت اگر سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان دولت به شهروندان یارانه بدهد و ۱۰ هزار میلیارد تومان شهرداری تخصیص دهد، از ۱۰ سال آینده وضعیت حمل و نقل می تواند بهبود پیدا کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha