کارکنان دستگاه‌های فرهنگی در مقایسه با سایر بخش‌ها احساس تبعیض می‌کنند

یزد - ایرنا - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: کارکنان دستگاه‌های فرهنگی در مقایسه وضعیت خود با کارکنان سایر دستگاه‌های بخش دولتی احساس تبعیض می‌کنند و این مسئله عمکلرد آنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش ایرنا، مجید جوادیان‌زاده عصر یکشنبه در نشست دستگاه‌های هم خانواده زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که به میزبانی اداره کل امور کتابخانه‌ها و با حضور رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در کتابخانه مرکزی یزد برگزار شد، افزود: این احساس تبعیض باید تغییر کند تا مانع از شکل گیری این نگاه شود که کارکنان دستگاه های فرهنگی در خارج از ساختار دولت مشغول به فعالیت هستند.

وی ادامه داد: هم اکنون برخی از بندهای احکام کارکنان دستگاه های فرهنگی در مقایسه با سایر دستگاه تفاوت فاحشی دارد و ضریب فوق العاده ویژه کارکنان حوزه فرهنگ در مقایسه با دیگر بخش ها به مراتب پایین تر در نظر گرفته شده است که انتظار از سازمان مدیریت و برنامه ریزی در سطح کلان این است که این اختلاف را کاهش دهد و همسان سازی را برای این بخش اجرا کند.

جوادیان زاده با تبیین ظرفیت های فرهنگی استان یزد گفت: کسب عناوینی مانند پایتخت کتاب و صحیفه سجادیه ایران و ثبت جهانی بافت تاریخی یزد، ایجاد اولین گذر فرهنگی کشور در شهر یزد و مواردی از این دست همگی قوت حوزه فرهنگ را در استان بیان می کند و باید با ایجاد انگیزه در منابع انسانی فعال در دستگاه های فرهنگی استان بستر برای استفاده حداکثری از ظرفیت های این حوزه فراهم شود.

وی یادآور شد: بخش قابل توجهی از دستگاه‌های فرهنگی از نظر زیربناهای عمرانی و تجهیزاتی دچار فرسودگی شدید شده اند و به شدت نیازمند نوسازی هستند و انتظار از سازمان مدیریت و برنامه ریزی این است که در این زمینه توجه ویژه ای در تخصیص بودجه و اعتبارات به این بخش داشته باشد.

مدیرکل امور کتابخانه های عمومی استان نیز با تشریح اقداماتی که برای بهره برداری از کتابخانه مرکزی یزد صورت گرفته است، اظهار داشت: وجود کتابخانه ای که کانون فعالیت های مهم فرهنگی در استان باشد، به شدت احساس می شد و هم اکنون این فضای فرهنگی، زیباترین کتابخانه عمومی کشور با بخش های متعددی است که بخش کودک آن بزرگترین بخش کودک در بین کتابخانه های سراسر کشور است.

رقیه دوست فاطمی‌ها ادامه داد: هنوز برخی از فضاهای پیش بینی شده در این مجموعه فرهنگی مانند آمفی تئاتر، خانه کتاب و سالن غذاخوری تکمیل نشده  و انتظار امور کتابخانه های استان این است که برای تکمیل فاز دوم این طرح نیز اعتبارات مورد نیاز تامین شود.

 مدیرکل اوقاف و امور خیریه یزد نیز با انتقاد از برخی دستگاه های اجرایی استان که حقوق موقوفه ها را با پرداخت نکردن اجاره ادا نکرده اند، گفت: موقوفه های استان به عنوان یک ظرفیت مهم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای رفع برخی از مشکلات می تواند به کار گرفته شود و این آمادگی در اواقاف وجود دارد که در زمینه ایجاد اشتغال و رفع موانع تولید در کنار سایر دستگاه همکاری کند.

حجت الاسلام حسین زارع‌زاده، اضافه کرد: استان یزد با ۴۸ هزار رقبه در جایگاه پنجم کشور از نظر موقوفات قرار دارد و این در حالی است که رسیدگی به امور این موقوفه ها باید توسط حدود ۸۰ نیروی این اداره انجام شود که  تناسبی با تعداد نیروها ندارد و تامین نیروی انسانی برای این بخش ضروری است.

علی اصغر شریفی رییس حج و زیارت استان یزد نیز گفت: اعتبارات این اداره به صورت ملی تامین می شود و سهمی از اعتبارات استانی ندارد، لذا در صورت تامین سهمی از اعتباراتی استانی برخی ظرفیت های بلااستفاده موجود در استان مانند ساختمان متروکه واقع شده در جوار ساختمان حج و زیارت را می توان به یک مجموعه فرهنگی و ورزشی برای استفاده شهروندان تبدیل کرد.

رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان یزد نیز گفت: یکی از مزیت های مهم استان یزد ظرفیت های فرهنگی قابل توجهی است که در این استان وجود دارد که از این ظرفیت ها علاوه بر تقویت هویت شهروندان، می توان برای تحرک اقتصادی و کسب درآمد استفاده کرد.

کاظم شاملو افزود: بر اساس مصوبات سازمان مدیریت و برنامه ریزی هرگونه طرح اقتصادی باید پیوست فرهنگی داشته باشد و هرجا که نیاز به تعریف از استان است، ظرفیت های فرهنگی در درجه اول برجسته می شود اما این در حالی است که وقتی به هزینه برای بخش فرهنگ می رسیم، این حوزه متناسب با ظرفیت هایی که دارد از اعتبارات برخوردار نمی شود، این گونه مسائل باعث شده تا بر اساس نتایج برخی مطالعات که از سوی مراکز علمی و دانشگاهی استان انجام شده، نسل جوان یزد از ظرفیت های غنی فرهنگی استان آگاه نباشند.

در این نشست رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و معاون بودجه این سازمان توضیحاتی در خصوص رویکرد فرهنگی چند ساله اخیر از سوی مسئولان ارشد استان ارائه و تکمیل برخی پروژه های مهم مانند کتابخانه مرکزی که حدود ربع قرن بلاتکلیف مانده بود را از آثار این نگرش عنوان کردند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha