۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۴:۴۶
کد خبرنگار: 1498
کد خبر: 84314863
T T
۷ نفر

برچسب‌ها

رسانه چینی: آمریکا در حال ایجاد مزاحمت برای ایران است

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۴:۴۶
کد خبر: 84314863
رسانه چینی: آمریکا در حال ایجاد مزاحمت برای ایران است

تهران- ایرنا- رادیو بین المللی چین طی تحلیلی با اشاره به تحرکات ارتش آمریکا در خلیج فارس نوشت: بر خلاف ادعاهای واشنگتن، این آمریکاست که در حال ایجاد مزاحمت برای ایران است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، این رسانه دولتی چینی در ادامه با اشاره به سابقه مزاحمت های ارتش امریکا در خلیج فارس و منطقه به ویژه برای نیروهای دفاعی ایران آورده است: ارتش آمریکا ۱۰ هزار کیلومتر دورتر از ایالات متحده کشتی های جنگی و گارد ساحلی خود را که فقط قرار است نزدیک آمریکا مشغول گشت زنی باشند به خلیج فارس اعزام کرده و از طریق تنگه هرمز که مانند حیاط مقابل خانه ایرانیان است عبور می دهد و با قایق های ایران به مقابله می پردازد.

این گزارش می افزاید: آمریکا به منظور حفظ هژمونی و منافع منطقه ای همواره حضور نظامی خود را در خلیج فارس تقویت کرده است. ایالات متحده در این راستا در کشورهای اطراف خلیج فارس مانند عربستان سعودی، کویت، مصر، قطر و بحرین پایگاه های نظامی فراوانی ایجاد کرده است.

بر اساس این گزارش، پایگاه ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده با دو میلیارد دلار هزینه در بحرین واقع شده است. پرسنل نیروی هوایی آمریکا نیز در پایگاه هوایی «شیخ عیسی» با هفت هزار نفر و فرودگاه «المحرق» در بحرین مستقر هستند. در کویت ۱۳ هزار نظامی آمریکایی در دو پایگاه هوایی و یک پایگاه نیروی دریایی مستقر هستند؛ مقر فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در پایگاه هوایی «العدید» قطر است که میزبان بیش از ۱۳ هزار سرباز آمریکایی است.

گزارش با یاداوری اینکه آمریکا اخیرا حتی زیردریایی هسته ای خود را در این آب ها مستقر کرده است که ابزار جنگی خطرناک تر از ناو هواپیمابر تلقی می شود، نوشته است: ایران طبیعتا با حضور نظامی آمریکا مخالف است و آن را مانع ثبات و امنیت منطقه می داند. «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی ایران گفته است حضور نظامیان خارج از منطقه در خلیج فارس نه تنها امنیت را حفظ نکرده بلکه باعث تهدید و ناامنی در منطقه شده و فرصت های توسعه اقتصادی منطقه را برهم زده است.

این رسانه چینی می افزاید: همان طور که در افغانستان بسیاری از مردم معتقدند حضور ارتش آمریکا مانعی بر سر راه آشتی داخلی در افغانستان است، در منطقه خلیج فارس نیز آمریکا به نوعی مانع توقف درگیری ها وتنش ها تلقی می شود. حضور نظامی آمریکا به عنوان یک کشور خارج از منطقه، در خلیج فارس قطعا برای حفظ ثبات و امنیت منطقه نیست بلکه برای حفظ منافع ایالات متحده صورت گرفته است.

در پایان این گزارش آمده است: آمریکا اگر تصمیم بگیرد از یک طرف در منطقه حمایت کند، این اقدام باعث افزایش تنش و برخورد خواهد شد و به تشدید ناآرامی می انجامد. در واقع این انباشت طولانی مدت بی عدالتی ریشه تنش منطقه ای محسوب می شود. به منظور رسیدن به امنیت تام در منطقه خلیج فارس ضروری است کشورهای این منطقه روابط خوب همسایگی و دوستانه را در قبال یکدیگر توسعه دهند. مسائل منطقه خلیج فارس باید توسط خود کشورهای این منطقه حل شود نه به دست کشورهای خارج از این حوزه به ویژه کشوری زورگو و سلطه جو.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha