۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۲:۲۴
کد خبرنگار: 1498
کد خبر: 84307705
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کاهش شدید ازدواج در چین

۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۲:۲۴
کد خبر: 84307705
کاهش شدید ازدواج در چین

تهران- ایرنا- تازه‌ترین آمارها حاکی است به دلیل شیوع ویروس کرونا و بالا رفتن هزینه ها، تعداد ازدواج ها در چین برای هفتمین سال پیاپی با کاهش مواجه شده است و نشانه ای از رونق نیز مشاهده نمی شود.

به گزارش ایرنا از وزارت امور مدنی چین، ۸.۱۳ میلیون زوج در سال ۲۰۲۰ ازدواج خود را در این کشور ثبت کرده اند که نسبت به سال پیش از آن ۱۲ درصد کاهش نشان می دهد.

گزارش حاکی است این آمار برای هفتمین سال پیاپی با کاهش مواجه شده است به طوری که نسبت به سال ۲۰۱۳ میلادی بیانگر افت ۴۰ درصدی است.

تارنمای نیکی ژاپن هم در مورد دلایل کاهش ازدواج در چین نوشته است متوسط ‌درآمد یک کارگر چینی در سال ۲۰۲۰ میلادی ۳۲۱۸۹ یوان (تقریباً ۵۰۰۰ دلار) بوده است که در تحلیل کاهش مداوم آمار ازدواج بسیار کمک می کند.

در بیشتر موارد، هزینه های ازدواج در چین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار یوان است که این رقم در مناطق شهری بیشتر است این هزینه ها شامل هزینه خانه ،خودرو و مراسم ازدواج می شود.

براساس گزارش خبرگزاری دولتی شینهوا، حتی در مناطق روستایی نیز این هزینه گاهی اوقات می تواند تا یک میلیون یوان افزایش یابد.

این گزارش می افزاید: رشد آهسته درآمد در میان شیوع این بیماری بر فشار مالی سنگین بر داماد نیز افزوده است گرایشی که احتمالاً به عدم تمایل برای بچه دار شدن یا کاهش تعداد نوزادان منجر می شود.

کاهش تعداد ازدواج در سال گذشته (۲۰۲۰)  شدیدترین افت را از سال ۱۹۸۲ بود، زمانی که تعداد ازدواج ها ۲۰ درصد کاهش یافت این کاهش را می توان تا حدودی به دلیل تعطیلی طولانی مدت دفاتر ثبت ازدواج به دلیل شیوع همه گیری نسبت داد، اما به نظر می رسد امور مالی هم نقش اصلی را داشته است.

در چین، مردان اغلب قبل از ازدواج خانه و اتومبیل می خرند، اما این خریدها به طور فزاینده ای دور از دسترس شده است .قیمت خانه ها، از جمله خانه های دست دوم، به دلیل سیاست های پولی این کشور برای کاهش تأثیر شیوع کرونا بر اقتصاد ، در مناطق شهری در حال افزایش است.

اکنون، به دلیل همه گیری، درآمدها نیز مانند گذشته افزایش نمی یابد درآمد سرانه در سال ۲۰۲۰ کمتر از ۵ درصد رشد کرده است در حالی که در گذشته ۹ درصد بود و زوج های جوان تمایلی به ازدواج ندارند.

نرخ ازدواج که با تقسیم تعداد افرادی که بر اساس کل جمعیت ازدواج می کنند محاسبه می شود در سال ۲۰۲۰ به کمترین میزان رسید یعنی ۱.۱۶ کاهش یافت و انتظار می رود این رقم بیشتر هم کاهش یابد.

دلیل دیگر این روند این است که تعداد مردان در چین بیش از زنان است در سال ۲۰۱۹ میلادی ۱۰۴.۴۶ مرد به ازای هر ۱۰۰ زن وجود داشت در گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال برای هر ۱۰۰ زن ۱۰۶.۶۵ مرد وجود داشت. در گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ سال، این نسبت ۱۱۴.۶۱ به ۱۰۰ بود. در بین افراد ۱۵ تا ۱۹ ساله این رقم ۱۱۸.۳۹ به ۱۰۰ بود.

سیاست تک فرزندی عامل اصلی افزایش تعداد مردان در چین است. خانواده ها، به ویژه خانواده های روستایی، پسران را ترجیح می دهند و این مساله باعث عدم تعادل جنسیتی می شود.

سن ازدواج نیز در چین افزایش یافته است در سال ۲۰۱۲، بیشترین تعداد تازه عروس ها ۲۰ تا ۲۴ ساله بودند در سال ۲۰۱۳، محدوده سنی ۲۵ تا ۲۹ سال بزرگترین رده سنی بود اما در سال ۲۰۱۹، این گروه سنی ۳۵ درصد کل تازه عروس ها را شامل می شد که نسبت به چهار سال قبل ۴ درصد کاهش داشت، در حالی که بخشی از تازه عروسانی که ۳۰ سال یا بیشتر بودند به ۴۶ درصد رسید.

به گفته وزارت امور مدنی چین از سوی دیگر آمار طلاق نیز کاهش یافته است این رقم در سال ۲۰۲۰ میلادی حدود ۳.۷۳ میلیون پرونده بود که ۸ درصد کمتر از آمار طلاق در سال پیش از آن بود این اولین کاهش از زمان در دسترس بودن داده ها در سال ۲۰۰۷ است.

گزارش می افزاید شاید یکی از دلایل کاهش تعداد طلاق در چین این باشد که بر اساس قانون جدید زوجه مطلقه دیگر نمی توانند به صورت جداگانه و با استفاده از تسهیلات دولتی یک خانه خریداری کند همین موضوع جلو رشد تعداد طلاق را گرفته است بر این اساس، پیشتر اگر زنی از شوهرش جدا می شد می توانست با استفاده از تسهیلات دولتی یک خانه مجزا برای خودش بخرد اما این قانون اکنون لغو شده است این قانون باعث افزایش صوری تعداد طلاق در چین شده بود.

اگرچه اکنون دولت چین به زوجین اجازه می دهد دو فرزند داشته باشند اما بعد از آخرین اوج رشد جمعیت در سال ۲۰۱۶، تعداد زاد و ولد در حال کاهش مداوم است. گزارش شده است که تعداد نوزادان ثبت شده در سال گذشته ۱۵ درصد کاهش یافته است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha