موقوفات خراسان رضوی ظرفیت تولید هزار و ۸۰۶ کیلووات برق دارند

مشهد-ایرنا- معاون بهره‌وری اقتصادی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: هم‌اینک ۴۵ نیروگاه خورشیدی کوچک‌مقیاس با ظرفیت تولید هزار و ۸۰۶ کیلووات برق در بقاع متبرکه و موقوفات استان نصب شده و تولید برق می‌کند.

سعید رضایی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه برای نصب نیروگاه های مزبور ۱۷۶ میلیارد و ۳۴۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده است، افزود: سه نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس نیز با ظرفیت ۱۰۰ کیلووات در موقوفات و بقاع متبرکه استان در دست نصب و راه اندازی است.

وی اظهار داشت: اراضی وقفی و بقاع متبرکه از ظرفیت بهینه برای تولید انرژی خورشیدی برخوردارند و به همین علت نیروگاه‌های خورشیدی در ۲۲ بقعه متبرکه و موقوفه واقع در ۱۰ شهرستان خراسان رضوی راه اندازی و باعث ایجاد درآمدی پایدار شده است.

رضایی خاطرنشان کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه از سال ۱۳۹۷ اقدامات لازم برای استفاده از نیروگاه های خورشیدی در موقوفات و بقاع متبرکه کشور را آغاز کرده است که از آن زمان تاکنون خراسان رضوی در زمینه نصب نیروگاه‌های خورشیدی در بقاع و موقوفات و استفاده از انرژی خورشیدی به عنوان یک منبع رایگان و خدادادی و در دسترس و تبدیل آن به انرژی الکتریکی در بین سایر ادارات کل اوقاف استانها پیشتاز بوده است.

معاون اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: سوختهای فسیلی تجدیدپذیر نیستند اما خورشید منبعی دائمی است که از نظر آثار زیست محیطی کمترین آسیب را به طبیعت می رساند و انرژی حاصل از آن پاک، بی پایان، رایگان و بی خطر است لذا بسیاری از کشورها از جمله کشورهای پیشرفته به سمت استفاده از انرژی خورشیدی رفته اند.

به گزارش ایرنا، حدود ۲۵ هزار موقوفه منفعتی و انتفاعی و ۳۰۴ بقعه متبرکه امامزادگان در خراسان رضوی وجود دارد.  

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha